23.09.2020  |  Branchenyt

To ud af fem vil betale for bæredygtig levering – men mulighederne mangler

Selvom 37 procent af danskere vurderer, at de gerne vil betale ekstra for bæredygtig levering, har kun fem procent rent faktisk gjort det. Det tyder på, at der er et stykke fra ord til handling. Ligeledes kan tallene fra Foreningen for Dansk Internet Handels juliundersøgelse betyde, at mulighederne mangler på netbutikkerne.

Valget i 2019 blev kaldt et klimavalg. Skolestrejke for klimaet er blevet et globalt fænomen. Bevidstheden om klimaforandringer og bæredygtigt forbrug er vokset de seneste år: I særdeleshed blandt de unge, hvor over halvdelen tilkendegiver, at de gerne vil betale ekstra for en bæredygtig levering, når de handler på nettet, ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internet HandelSamlet set gælder det for 37 procent af danskerne

Tallene viser dog samtidig, at det kun er fm procent af danskerne, der rent faktisk har gjort det. Tallene kan være et udtryk for, at der er længere fra ord til handling end som så – men også at danskerne mangler muligheder for at tilkøbe grønnere leveringsformer. 

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Flere unge vælger bæredygtigheden til

Prisen er en faktor

Der er stor forskel på tværs af generationer, hvor mange der vil betale for en grøn leveringsform – men også hvor meget de vil betale. 

- 30 kroner: Fælles for alle grupper er kun en til tre procent vil give 30 kroner yderligere. 

- 20 kroner: Fra tre procent blandt pensionister op til otte procent blandt de unge vil give 20 kroner. 

- 10 kroner: Fra seks procent blandt pensioner op til 17 procent blandt børnefamilier vil give 10 kroner. 

- 5 kroner: Det største spænd ligger ved fem kroner ekstra: her er kun syv procent af pensionister villige, mens hele 26 procent af unge er ønsker at betale for bæredygtig levering.

Kilde: FDIH 

Blandt de 37 procent af danskerne, der tilkendegiver, at de ønsker at købe grønnere levering, er det 13,5 procent, der efterlever det. Kigger man isoleret på de unge, er dette tal dobbelt over dobbelt så stort: hele 28,8 procent. Enten er de unge bedre til at efterleve deres principper end de ældre, eller også er de mere bevidste omkring de valgmuligheder, som netbutikker giver. 

Adm. direktør hos FDIH, Niels Ralund mener, at der kan være potentiale for netbutikkerne i at brande sig på bæredygtighed og vise, hvordan de kan levere grønt. Han supplerer: “Heldigvis er der jo rigtig mange netbutikker og leverandører, som allerede er godt i gang med at skabe mere bæredygtige løsninger - også på leveringsområdet”.

Bekvemmelighed siger spar to, når det kommer til levering

Væsentligst er stadig bekvemmelighed, når danskerne skal vælge leveringsform ved internethandel, viser tallene fra FDIH. 

I forbindelse med samtlige leveringsformer – fra afhentning ved netbutikkens adresse over pakkeautomat til hjemmelevering – bliver bekvemmeligheden ved løsningen nævnt som årsagen til valget for over 50 procent af kunderne. For levering til privatadresse og arbejdsplads ligger tallet omkring de 70 procent. Til gengæld ligger det i forbindelse med afhentning ved firmaet og en pakkeshop kun lige når over de 50 procent. 

”Bekvemmelighed er generelt den primære grund til e-handel, og det smitter naturligt nok af på valget af leveringsform. Samtidig er der ofte ikke en kæmpe forskel i priserne på levering, og derfor betyder det ikke alverden for forbrugerne”, siger Simon Bjerremann, analysechef i FDIH

Kun i forbindelse med pakkeshop levering fylder prisen mest for 30 procent af kunderne. Ved alle andre leveringsformer gælder det kun for 11 til 18 procent.

Kilde: FDIH 

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere