To ud af fem vil betale for bæredygtig levering – men mulighederne mangler

Selvom 37 procent af danskere vurderer, at de gerne vil betale ekstra for bæredygtig levering, har kun fem procent rent faktisk gjort det. Det tyder på, at der er et stykke fra ord til handling. Ligeledes kan tallene fra Foreningen for Dansk Internet Handels juliundersøgelse betyde, at mulighederne mangler på netbutikkerne.

Selvom 37 procent af danskere vurderer, at de gerne vil betale ekstra for bæredygtig levering, har kun fem procent rent faktisk gjort det. Arkivfoto..

23.09.2020

SCM.dk

Valget i 2019 blev kaldt et klimavalg. Skolestrejke for klimaet er blevet et globalt fænomen. Bevidstheden om klimaforandringer og bæredygtigt forbrug er vokset de seneste år: I særdeleshed blandt de unge, hvor over halvdelen tilkendegiver, at de gerne vil betale ekstra for en bæredygtig levering, når de handler på nettet, ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internet HandelSamlet set gælder det for 37 procent af danskerne

Tallene viser dog samtidig, at det kun er fm procent af danskerne, der rent faktisk har gjort det. Tallene kan være et udtryk for, at der er længere fra ord til handling end som så – men også at danskerne mangler muligheder for at tilkøbe grønnere leveringsformer. 

Flere unge vælger bæredygtigheden til

Prisen er en faktor

Der er stor forskel på tværs af generationer, hvor mange der vil betale for en grøn leveringsform – men også hvor meget de vil betale. 

- 30 kroner: Fælles for alle grupper er kun en til tre procent vil give 30 kroner yderligere. 

- 20 kroner: Fra tre procent blandt pensionister op til otte procent blandt de unge vil give 20 kroner. 

- 10 kroner: Fra seks procent blandt pensioner op til 17 procent blandt børnefamilier vil give 10 kroner. 

- 5 kroner: Det største spænd ligger ved fem kroner ekstra: her er kun syv procent af pensionister villige, mens hele 26 procent af unge er ønsker at betale for bæredygtig levering.

Kilde: FDIH 

Blandt de 37 procent af danskerne, der tilkendegiver, at de ønsker at købe grønnere levering, er det 13,5 procent, der efterlever det. Kigger man isoleret på de unge, er dette tal dobbelt over dobbelt så stort: hele 28,8 procent. Enten er de unge bedre til at efterleve deres principper end de ældre, eller også er de mere bevidste omkring de valgmuligheder, som netbutikker giver. 

Adm. direktør hos FDIH, Niels Ralund mener, at der kan være potentiale for netbutikkerne i at brande sig på bæredygtighed og vise, hvordan de kan levere grønt. Han supplerer: “Heldigvis er der jo rigtig mange netbutikker og leverandører, som allerede er godt i gang med at skabe mere bæredygtige løsninger - også på leveringsområdet”.

Bekvemmelighed siger spar to, når det kommer til levering

Væsentligst er stadig bekvemmelighed, når danskerne skal vælge leveringsform ved internethandel, viser tallene fra FDIH. 

I forbindelse med samtlige leveringsformer – fra afhentning ved netbutikkens adresse over pakkeautomat til hjemmelevering – bliver bekvemmeligheden ved løsningen nævnt som årsagen til valget for over 50 procent af kunderne. For levering til privatadresse og arbejdsplads ligger tallet omkring de 70 procent. Til gengæld ligger det i forbindelse med afhentning ved firmaet og en pakkeshop kun lige når over de 50 procent. 

”Bekvemmelighed er generelt den primære grund til e-handel, og det smitter naturligt nok af på valget af leveringsform. Samtidig er der ofte ikke en kæmpe forskel i priserne på levering, og derfor betyder det ikke alverden for forbrugerne”, siger Simon Bjerremann, analysechef i FDIH

Kun i forbindelse med pakkeshop levering fylder prisen mest for 30 procent af kunderne. Ved alle andre leveringsformer gælder det kun for 11 til 18 procent.

Kilde: FDIH 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

21.11.2025PALOMAT

Sponseret

Den NYE PALOMAT® Inline Elektrisk er landet: 100% fleksibilitet - 70% lavere energiforbrug

19.11.2025SCM.dk

Kvinder forbedrer kulturen i mandsdominerede fag

17.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Fremtidens fleksible løsning

14.11.2025SCM.dk

Ørsted når målet: 98 procent lavere CO2-udledning

14.11.2025SCM.dk

Organisationer jubler over europæisk regelforenkling

14.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

To gode dage med besøg fra AGILOX

14.11.2025SCM.dk

Regler spænder ben for dem, der vil skabe mere natur

13.11.2025SCM.dk

Tidligere forsvarschef Peter Bartram indtræder i Baso Groups bestyrelse

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding