GN Resound forbedrer overskud med 300 millioner
Forbedringer i forsyningskæden er en væsentlig årsag til, at den danske høreapparatproducent forbedrer resultat før skat fra 14 procent i 2012 til 20 procent i 2013. Hør om hvordan på Den Danske Logistikkonference den 30. oktober.
Hele den globale operations organisation i GN Resound har de sidste 18 måneder været på en forandringsrejse af de store. Der er flyttet produktion fra USA til Kina, og en ud af to fabrikker i USA er lukket. Et nyt koncept for billigere og lettere pakkemateriale er indført. Fragtleverandørbasen er reduceret fra 100 til fem aktører.
Desuden er operations-organisationen blevet samlet i én global organisation med helt ny gennemsigtighed i processer, og endelig har producenten etableret en ny sales & operations planning proces.
Forandringsrejsen er foregået med chef for Global Operations Bjørn Strømboe Petersen som kaptajn.
Han fremhæver balancen mellem de hårde tals virkemidler og den menneskelige forandringsproces som en af de væsentligste løftestænger til at få succes med en større forandringsrejse. Operations-delen af GN Resound beskæftiger cirka 1750 medarbejdere ud af virksomhedens i alt cirka 3800 ansatte.
Hårde og bløde faktorer
Vi har arbejdet meget med klare og målbare målsætninger for at drive forandringerne. Men superskarpe mål flytter intet, hvis ikke medarbejderne er med på vognen, så de har en positiv indstilling og en stærk vilje til at tage forandringerne til sig og drive dem fremad, fortæller han på en mobillinje fra Bangkok.
Udover medarbejderinvolvering fremhæver han særligt fire faktorer som afgørende virkemidler for forandringsrejsen:
- Klare målsætninger, så alle ved, hvad forventningen og retningen er.
- Sammensætningen af de rigtige hold på tværs af lande, funktioner etc.
- Forandringsledelse i form af masser af kommunikation og dialog.
- Fokuseret opfølgning på alle målsætninger, Bjørn Strømboe Petersen har for eksempel selv deltaget i ugentlige opfølgningsmøder med sin ledergruppe, der så igen afholder opfølgning med sine teams.
Drift og udvikling
Det er altid en udfordring for driftsstabiliteten at indføre store forandringer. Den udfordring har GN Resound imødegået med et princip om, at kunderne altid kommer først.
Vi stødte på flere situationer, hvor vi kunne se, at de tiltag vi havde gang ville have negative konsekvenser for kundeserviceniveauet. I de situationer har vi korrigeret, så vi var sikre på, at kunderne ikke ville mærke noget, fortæller Bjørn Strømboe Petersen og tilføjer:
"Da vi for eksempel flyttede produktion fra USA til Kina, skete det produkt for produkt, hvor vi igangsatte træning i Kina for at sikre uændret kvalitet. I nogle tilfælde måtte vi bryde med tidsplanen og vente med at flytte et produkt indtil, vi havde opnået en tilfredsstillende kvalitet i Kina.
Hør Bjørn Strømboe den 30.10.
Hør om GN Resounds rejse på Den Danske Logistikkonference, som foregår i København den 30. oktober.
På konferencen bliver også Den Danske Logistikpris 2013 uddelt.
Læs også: Lean six sigma er en lang rejse
Han fastslår, at optimeringsarbejdet ingenlunde er tilendebragt.
Vi har nu høstet mange gode resultater, men jeg mener, at der altid er rum for optimering, og vi fortsætter derfor med løbende forbedringer af forsyningskæden i GN Resound.