Fyn er tossede med robotter og modtager millioner til undervisning
Folkeskoleelever på hele Fyn kan nu få robotter på skoleskemaet. Det bliver muligt, efter at Novo Nordisk Fonden har bevilget 6 millioner kroner til at udbrede det gode arbejde, der hidtil er blevet bedrevet i Robothus Fyn på Langeskov Skole. Fyn tager hermed et vigtigt skridt på vejen til at sikre sin position som internationalt kraftcenter for fremtidens autonome teknologier.
700 fynske lærere og pædagoger skal uddannes i teknologisk læring, der skal købes mere teknologisk udstyr til gratis udlån, og mange flere fynske folkeskoleelever skal have indsigt i robotternes fortryllende univers, når Robothus Fyn rykker ud eller slår dørene op 80 dage om året.
”Det bliver ikke bare muligt for Fyns 220 folkeskoler at komme på besøg hos os i Robothus Fyn og modtage undervisning. Robothus Fyn kan også levere undervisning ud af huset, så skoler, der ikke selv har udstyr og kompetencer inden for robotteknologien, blot kan sende bud efter et skræddersyet forløb”, fortæller Robothusets idéskaber Klavs Norup Lauridsen, som er skoleleder på Langeskole Skole og har arbejdet med undervisning i robotteknologi i næsten et årti.
For de små elever kommer det primært til at handle om leg med de små søde Bluebots, mens 4.-6. klasserne skal lave grundlæggende programmeringsøvelser med Lego Mindstorm og arbejde med lys, ultralyd og gyro. De ældste elever, som er på vej ud af folkeskolen, får muligheden for at excellere i blandt andet industrirobotter, laserskæring og 3D-print.
Fremtidens robotingeniører programmeres allerede i folkeskolen
Det stort anlagte projekt kan få enorm betydning for at sikre arbejdskraften til det, Fyn skal leve af om 10 år og dermed tænde et vigtigt lys i det fynske erhvervsfyrtårn NextGen Robotics.
”Der er brug for at give fynske skoleelever en tidlig indsigt i de muligheder, robotteknologien byder på, hvis de skal være motiverede til at vælge teknologivejen. Hvis nogle af dem skal rustes til at udvikle og arbejde med fremtidens autonome teknologier, som vi satser på på Fyn, er det klogt at så tidlige frø. Det står centralt for de fynske kommuner og vores fælles vision på erhvervsområdet”, siger formand for Erhvervshus Fyn Kenneth Muhs.
Marcus Miller gik ud af 9. klasse på Langeskov Skole for 10 år siden og arbejder i dag som test ingeniør hos den fynske robotvirksomhed MIR:
”Jeg føler mig privilegeret ved at have lagt fundamentet til mit job allerede i folkeskolen. Jeg kan tydeligt huske, hvor fascineret jeg blev første gang, jeg deltog på Langeskov Skoles robot- og teknologihold, og jeg tror måske, jeg kunne være landet et helt andet sted, hvis jeg ikke var blevet inspireret til den karrierevej så tidligt”, fortæller Marcus Miller, der blev færdig som diplomingeniør i elektronik for to år siden.
Læs også: Dansk robotteknologi erobrer verdensmarkedet via Tyskland
Center for Undervisningsmidler (CFU) ved UCL - Erhvervsakademi og Produktionshøjskole kommer til at understøtte Robothuset med opkvalificering af undervisere fra grundskoler rundt omkring på hele øen, så de kan være med til at udklække flere teknologiske talenter som Marcus.
”Vi vil afholde gratis kurser målrettet både folkeskolelærere og skolepædagoger, og så indkøber vi nye læringsteknologier til vores samling mitcfu.dk. Det bliver for eksempel forskellige typer robotter, laserskærere og 3D-printere, som vi låner ud og fragter gratis til skolerne”, fortæller Signe Schmidt Rye, der er leder af CFU.
- PiB