Fremtidig “Smart” logistik: Hvad er det?
Spar penge, forbedre kundetilfredsheden og reducér CO2 udledningen i din logistik. Lyder det for godt til at være sandt? – Det er det ikke hvis den cloud baserede løsning bliver leveret af MIXMOVE. Se her hvordan det er muligt.
“Når firmaer som Amazon er i stand til at tilbyde deres kunder totalt gennemsigtige forsyningskæder og samme dags levering, så forventer kunderne også lignende services fra deres traditionelle transportører og leverandører i fremtiden. De større forventninger i kombination med trenden mod mere online handel, tvinger logistikindustrien til at blive mere innovative og udvikle mere effektive løsninger”, forklarer Knut Fredrik Ramstad, CEO MIXMOVE.
For at gøre logistik mere effektivt og hjælpe industrien med at gøre deres forsyningskæder klar til fremtiden, tilbyder MIXMOVE en cloud løsning og software, som åbner mulighederne og maksimerer arbejdsprocesser og overblik. Softwaren genanvender kundernes egne data fra mange forskellige systemer og øger derved kontrol, visibilitet og fleksibilitet.
“og det bedste af det hele er, at vores teknologi udnytter dine lastbilers kapacitet og øger fyldningsraten fra ca. 40 procent til omkring 90 procent. Dette giver vore kunder meget store besparelser i transportomkostninger hvert år og reducér CO2 udledningen betragteligt”, slår Ramstad fast.
Hvordan er dette muligt?
Virksomheder prøver at holde trit med deres kunders øgede krav, men gamle IT systemer er ikke fleksible nok. Årsagen til, at det er svært at kunne levere hurtigt nok ligger i de manglende forbindelser mellem indgående og udgående logistik. Der er enten ikke forbindelse eller også er disse systemer ikke intelligente nok.
“Afskibere ender ofte op med at skulle udvide pladsen på deres lagre, for at kunne imødegå de skiftende krav i efterspørgsel og forsyning. Især er dette tydeligt indenfor E-Commerce operationer med stor volumen og mange forskellige produkter.
For at løse dette, tilbyder MIXMOVE en revolutionerende enheds-baseret konsolideringsteknologi, som er i stand til at øge gennemstrømningen i eksisterende vareterminaler drastisk. Ganske enkelt, så koncentrerer logistikken sig omkring produkterne, og ikke kundeordrerne, når forsyningskæderne skal etableres og bilerne skal fyldes helt. Dette reducerer behovet for m2 væsentligt på lagrene”, siger Allard Peeters, VP Global Sales.
Dette er MIXMOVE
MIXMOVE udnytter produkterne I en virksomhed som udgangspunkt, mere end selve kundeordren. Hvert eneste produkt får sin ”egen forsyningskæde” frem til endelig levering til slutkunderne og den cloud baserede løsning holder styr på alle detaljer. Dette tillader MIXMOVE’s kunder at fylde deres lastbiler eller containere helt op til taget hver gang, og udnytte produkter fra flere kundeordrer på samme palle og derved konsolidere lignende produkter væsentligt nemmere. Ved at udnytte fordelen ved at bygge i højden, spares der mange penge i et område, som meget ofte er fri luft.
”Muligheden for at sortere produkter til komplette ordrer på destinationen, i stedet for som nu fra afgangsstationen eller distributionscentrene, er den helt store nøglefaktor i MIXMOVES løsning. Det faciliterer en væsentlig mere effektiv og meget billigere forsyningskæde samt sparer CO2 udledning”, forklarer Peeters.
Et virkeligt eksempel på hvordan den logistiske platform arbejder
”Jeg finder, at den bedste måde at beskrive hvordan vores platform arbejder på er med et eksempel fra en af vore kunder”, forklarer Nuno Bento, VP Produkt Strategi Innovation i MIXMOVE.
“Hvis et hospital i Oslo bestiller en ordre fra 3M, som måler 50 cm. i højden, så vil resten af pladsen ovenover (1,5 m) på pallen være ren luft og ikke kan udnyttes, da ordren/produktet er for skrøbeligt til at der må lastes noget ovenpå. Imidlertid er 3M kunde i MIXMOVE og det betyder at i stedet for at opmærke kundeordren, så gøres det på hver enkelt produktenhed. Derved kan hospitalets ordre mikses sammen med andre ordrer til hele Skandinavien. Hele bilen kan derved fyldes op og udnytte smart og sikker pakninger. Når bilen så når Skandinavien, bliver indholdet sorteret af MIXMOVES logistikløsninger og bliver derefter sendt til de endelige slutkunder pakket som de oprindelige ordrer.”
Ved at se logistikken som produktenheder og ikke sendingsenheder samt faciliterer mini forsyningskæder for hvert produkt, så kan virksomheder udnytte højden i transportkapaciteterne og derved begrænse antallet af biler på vejene eller containere på søen. Færre biler og containere i forsyningskæderne, vil unægtelig give besparelser både i tid, penge og CO2 udledning.
“I gennemsnit er 48% af den kapacitet, som transporteres i Europa ren luft! Et stort og uprofitabelt faktum for moderne virksomheder. Takket være den ”kaotiske” læssemulighed i MIXMOVE’S løsning, så har 3M øget sine fyldningsrater i deres transportnetværk fra 30 % til 90 %, og har øget en stigende omsætning med eksisterende ressourcer”, forklarer CEO Ramstad.
Fremtidens supply chain logistik
“Ved at fokusere på produkterne fremfor ordreniveauer, og dermed udskyde ordre pakke tidspunktet til sidst i forsyningskæden, er at bygge revolutionerende tænkning ind i logistik”, forklarer Bento.
Med regeringer, som udstikker skrappe krav, og direkte bøder til virksomheder, som ikke fremover vil reducere deres CO2 udledning og industriens udfordringer hvad angår Amazon.com, som er i gang med at udfordre hele logistiksektoren globalt, så er industrien nødt til at ændre sig.
“Jeg tror fuldt og fast på at ændringerne skal findes i MIXMOVE’s løsninger og tre dimentional cross-docking og fortsætter:
”Siden 2014, har vores ideelle fremtid været at etablere et ”fysisk Internet”. Teorien omkring et ”fysisk internet” laver et helt nyt koncept omkring nye logistiske modeller, som vil arbejde præcis som internettet i dag med data. Brugere af internettet, bekymrer sig ikke om hvilken ”rejse” en email har været på, inden den ender i ens INBOX.
Det samme vil ske med logistik. Ingen vil i fremtiden tænke over hvem der transporterer og hvilken rute en forsendelse har taget”
Indtil vi som samfund og logistiksektoren som en industri kommer til denne opfattelse, så vil MIXMOVE tænke anderledes og optimere forsyningskæder ved at tillægge et intelligent lag af software på toppen af eksisterende systemer.
“Den globale mængde af pakker har passeret 100 Miliarder for første gang i 2019. Den fremtidige forventning er at dette vil mere end fordoble og nå op på 220-262 Mia. pakker i 2025. Dette vil ske på grund af den nuværende revolution indenfor logistik”, fastslår CEO Ramstad.