Ford sparer 25 mio km og 10.000 tons CO2
Ford modtog den europæiske logistikpris 2012 for stærkt horisontalt samarbejde mellem Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo, Aston Martin, London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks.
Konceptet er simpelt. Det handler om at udnytte lastbilernes kapacitet bedst muligt og løfte vores serviceniveau over for kunderne. Men at eksekvere konceptet i alle kroge af vores europæiske organisation fra Rusland til Portugal og Norge til Syditalien er en helt anden og kompliceret historie, fortæller Raymond Damerow, der er Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.
10 års eksekvering
Ford har sammen med logistikpartner Penske foreløbig arbejdet ti år med gradvist at eksekvere løsningen, og det resulterede i maj måned i modtagelsen af European Award for Supply Chain Excellence, der bliver uddelt af European Logistics Association.
For cirka ti år siden betjente Ford en stribe forskellige forsyningskæder af reservedele til mærkerne Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo og Aston Martin. Forsyningskæderne havde alle forskellige løsninger med forskellige logistikpartnere og forskellige kvalitetsniveauer.
Vi så et stort potentiale i at samkøre de individuelle distributionsløsninger i én løsning, som både kunne levere til vores mange kunder på tværs af bilmærkerne og hente varer fra vores mange leverandører. På den måde kan vi reducere mængden af luft i lastbilerne og mængden af tomme kilometre, fortæller Raymond Damerow og tilføjer: Det lykkedes os også at inkludere London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks, som alle er ikke konkurrerende automotive mærker til vores egne mærker (Volvo Trucks har aldrig været del af Volvo, red.).
<p>Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op </p>
Raymond Damerow, Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division
Samkøring på tværs af markeder
Virkemidlerne for at få eksekveret løsningen har været en ligeværdig kombination af teknologi, processer, mennesker og samarbejde. Vi har været hele vejen rundt om mennesker, processer, teknologi og organisation, og det er også nødvendigt for at få det til at spille i så stor et distributionsnetværk som vores fordelt på et tal af lokationer og ruter. Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket, fortæller Raymond Damerow.
Han fortæller, at den største barriere for implementeringen har været at samkøre og afstemme alle de mange forskellige service level agreements for de cirka 750.000 transporter mellem de mange aktører på de mange forskellige markeder i ét system og i én standard. Det har taget lang tid og trukket mange tænder ud på implementeringsholdet. Vi har i enkelte tilfælde måtte kompromittere en service level agreement for at få den store kabale til at gå op.
Store gevinster for alle parter
Men det har været sliddet værd. Løsningen har resulteret i meget markante resultater såsom 25 millioner færre lastbilkilometre og 10.000 tons mindre CO2-udledning per år. Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed. Der er rigtig mange fordele i dette koncept, fortæller Raymond Damerow.
Han afslører, at Ford håber at tiltrække nye partnere til konceptet, der kommer fra andre industrier end bilindustrien: Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op, og så er det i princippet ligegyldigt om lasten består af autodele, vandhaner, legetøj, lamper eller noget helt fjerde.