18.03.2013 | Lager & distribution
Ford sparer 25 mio km og 10.000 tons CO2
Ford modtog den europæiske logistikpris 2012 for stærkt horisontalt samarbejde mellem Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo, Aston Martin, London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks.
Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket, fortæller Raymond Damerow om den løsning, som gav Ford og Penske den europæiske logistikpris 2012. Foto: Ford.
Konceptet er simpelt. Det handler om at udnytte lastbilernes kapacitet bedst muligt og løfte vores serviceniveau over for kunderne. Men at eksekvere konceptet i alle kroge af vores europæiske organisation fra Rusland til Portugal og Norge til Syditalien er en helt anden og kompliceret historie, fortæller Raymond Damerow, der er Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.
10 års eksekvering
Ford har sammen med logistikpartner Penske foreløbig arbejdet ti år med gradvist at eksekvere løsningen, og det resulterede i maj måned i modtagelsen af European Award for Supply Chain Excellence, der bliver uddelt af European Logistics Association.
For cirka ti år siden betjente Ford en stribe forskellige forsyningskæder af reservedele til mærkerne Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo og Aston Martin. Forsyningskæderne havde alle forskellige løsninger med forskellige logistikpartnere og forskellige kvalitetsniveauer.
Vi så et stort potentiale i at samkøre de individuelle distributionsløsninger i én løsning, som både kunne levere til vores mange kunder på tværs af bilmærkerne og hente varer fra vores mange leverandører. På den måde kan vi reducere mængden af luft i lastbilerne og mængden af tomme kilometre, fortæller Raymond Damerow og tilføjer: Det lykkedes os også at inkludere London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks, som alle er ikke konkurrerende automotive mærker til vores egne mærker (Volvo Trucks har aldrig været del af Volvo, red.).
Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op
Samkøring på tværs af markeder
Virkemidlerne for at få eksekveret løsningen har været en ligeværdig kombination af teknologi, processer, mennesker og samarbejde. Vi har været hele vejen rundt om mennesker, processer, teknologi og organisation, og det er også nødvendigt for at få det til at spille i så stor et distributionsnetværk som vores fordelt på et tal af lokationer og ruter. Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket, fortæller Raymond Damerow.
Han fortæller, at den største barriere for implementeringen har været at samkøre og afstemme alle de mange forskellige service level agreements for de cirka 750.000 transporter mellem de mange aktører på de mange forskellige markeder i ét system og i én standard. Det har taget lang tid og trukket mange tænder ud på implementeringsholdet. Vi har i enkelte tilfælde måtte kompromittere en service level agreement for at få den store kabale til at gå op.
Store gevinster for alle parter
Men det har været sliddet værd. Løsningen har resulteret i meget markante resultater såsom 25 millioner færre lastbilkilometre og 10.000 tons mindre CO2-udledning per år. Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed. Der er rigtig mange fordele i dette koncept, fortæller Raymond Damerow.
Han afslører, at Ford håber at tiltrække nye partnere til konceptet, der kommer fra andre industrier end bilindustrien: Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op, og så er det i princippet ligegyldigt om lasten består af autodele, vandhaner, legetøj, lamper eller noget helt fjerde.
Innovation

Cirkulær elektronik er en gamechanger for miljøet
Man kan spare helt op til 91 procent CO2, 97 procent vand og 80 procent e-affald, hvis man køber genanvendt elektronik i stedet for ny. Det konkluderer en ny livscyklusanalyse, som Refurbed – en af Europas største markedspladser for genanvendt elektronik – har fået foretaget af det anerkendte forskningsinstitut Fraunhofer.
Innovation

Aalborg havn sætter skub på udvikling af grønne brændstoffer
Snart flytter Aalborg Universitet et testanlæg fra universitetscampus til erhvervsområdet på Aalborg havn, som et vigtigt bidrag til at realisere storskalaproduktion af fremtidens grønne brændstoffer som e-metanol og brint. Anlægget står klar i august og området kan efter planen håndtere yderligere fire testanlæg og anvendes af kommercielle aktører.
E-handel

Netbutikker skal være på tæerne med nye emballageregler
Fra 2025 skal danske virksomheder selv betale for håndteringen af deres emballage, men allerede fra 2024 skal virksomhederne registrere og indberette deres emballageforbrug. Især e-handlerne skal være opmærksomme på de nye regler.
Strategi & ledelse

Unge er tro mod egne værdier i valg af job
Seks ud af ti unge under 29 år har takket nej til en arbejdsopgave på baggrund af deres personlige eller etiske overbevisning. Det er til trods for, at halvdelen af denne årgang angiver at leve fra lønseddel til lønseddel. Det viser årets ungeundersøgelse fra Deloitte.
IT

Danske havne- og logistikvirksomheder skal skrue op for cybersikkerheden
Cyberkriminalitet er trussel nummer ét mod danske havne- og logistikvirksomheder, lyder det i ny rapport. Risici bliver højere i takt med, at virksomheder digitaliserer med nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens, big data med mere. Der er stort behov for fokus på it-sikkerhed og robusthed tidligt i digitaliseringsudviklingen, lyder det fra ekspert, som her præsenterer tre anbefalinger.
Strategi & ledelse

Arbejdsgivere frasorterer ældre jobansøgere
Flere og flere seniorer oplever aldersdiskrimination på arbejdsmarkedet. Alder er den faktor, der diskrimineres allermest på, når arbejdsgivere skal ansætte nye medarbejdere.