Forbrugerkrav, internationalisering og e-handel kalder på next generation WMS
Den eksplosive vækst i e-handel driver nye forbrugerforventninger og en øget internationalisering af konkurrencen. Nøglen til at få succes er forsyningskæden, og her spiller cloud WMS en central rolle.
Det er svært helt at begribe og følge med i, hvor hurtigt og i hvilken udstrækning online shopping har overtaget det nordiske marked. For kun et årti siden ville det have været utænkeligt for regionale forhandlere at bekymre sig om at miste et salg til internationale onlineforhandlere. Men væksten i internettet og letheden i at foretage indkøb på mobile enheder har ændret alt.
I 2018 brugte nordiske forbrugere ifølge ecommercenews.eu 17,4 milliarder euro online sidste år. Det er en stigning på 15 procent fra året før.
Dette ville være gode nyheder, hvis det ikke lige var fordi, at næsten 25 procent af disse salg forlod regionen, hvor de blev spottet af onlineforhandlere i Storbritannien, Tyskland, USA og Kina. Denne uheldige udvikling bliver understøttet af, at detailhandlerne i disse lande kan opfylde ordrer, uanset hvor og når en forbruger ønsker det.
Navnet på spillet er forsyningskædeoptimering, og Norden skal begynde at være en seriøs medspiller. Denne udvikling skærper ikke mindst kravene til lagerstyringens fleksibilitet og reaktionsevne betydeligt, og derfor bruger de 20 procent mest succesfulde detailhandelsaktører next generation cloud WMS* til at styre lagerdriften. De nye krav til lagerdriften og tilhørende WMS omfatter blandt andet:
• Gennemsigtighed i hvor varen er fra modtagelse gennem distributionscenteret ud til butikshylden eller dørtrinnet.
• Agilitet og tilpasningsevne der kan følge med forandringer i markedet.
• Smidig optimering af arbejdskraft, lagerplads og vareflow.
• Let adgang til analytics og data som effektiv beslutningsstøtte i lagerstyringen.
• Data og analyser der løbende sikrer præcise lagerniveauer for at reducere lagerbinding, restordrer og kassationer.
• Mulighed for sen kundetilpasning af produkter i postponement-strategier.
Det kan ifølge konsulenthuset Aberdeen kun lade sig gøre, hvis man har et moderne cloud-baseret WMS. Det skal være cloud-baseret, fordi virksomheden skal være i stand til at skalere løsningen, hvis volumen stiger eller ændrer sammensætning, hvis kundeadfærden ændrer sig, hvis kanalstrukturen ændrer sig, hvis plukmønsteret ændrer sig, hvis og hvis og hvis… og du kan være sikker på, at der vil komme hvis’er.*Undersøgelsen
Eksempler på gevinster
Oracle cloud WMS har leveret følgende gevinster til kunder fra mange steder i verden og i forskellige brancher:
• 20 procent lavere logistikomkostninger – via bedre shipping-processer og højere medarbejderproduktivitet.
• 22 procent lavere lagerbinding – via færre restordrer og kassationer.
• 10-25 procent højere lagerkapacitet og udstyrsudnyttelse – via tættere analyser af vareflow.
• 15-45 procent lavere it-relaterede omkostninger – via fjernelse af egne servere og support-medarbejdere.
• 15-30 procent lavere sikkerhedslagerniveauer – via realtime gennemsigtighed i varetilgængelighed.
”The case for cloud WMS: Evolving omnichannel expectations demand scaleable fulfillment”, Aberdeen, juli 2018.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: lagerstyring og WMS i 2019