Fødevarebranchen fokuserer på pris i en urolig verden
Dagrofa har netop været vært for et stort leverandørtræf, der var dedikeret til at sætte fokus på fødevareprisernes udvikling og virksomhedens nye Gro’27-vækststrategi. Til arrangementet blev leverandørerne Danish Crown og Valsemøllen kåret til fødevarekoncernens mest værdifulde samarbejdspartnere i 2024.
Det årlige leverandørtræf bød på dialog om fødevareprisernes udvikling, oplæg om Dagrofas nye strategi Gro’27 og et stort awardshow. Jesper G. Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa, indtog scenen med et budskab om, at det er nødvendigt for fødevarebranchen at være meget prisfokuserede i en tid med svigtende forbrugertillid og øget usikkerhed:
”Forbrugertilliden dykkede kraftigt i slutningen af 2024, og der sker rigtig meget rundt om os i verden lige nu, som skaber øget usikkerhed hos forbrugerne. I den situation mener jeg, at det er vigtigt, at vi lægger os ekstra i selen for at styrke forbrugertilliden ved at sikre en meningsfuld prisudvikling. Her skal leverandørerne også tage deres del af ansvaret”, siger Jesper G. Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa.
Han uddyber: ”Det betyder utroligt meget for den enkelte dansker og den enkelte families økonomi, at de har adgang til kvalitetsvarer til attraktive priser, når de handler dagligvarer ind i butikkerne. I den sammenhæng er vi i Dagrofa afhængige af et godt og tillidsfuldt samarbejde med vores leverandører og fødevareindustrien. Samtidig tager vi selvfølgelig også selv et stort ansvar for at fastholde stabile priser, hvilket for eksempel bliver understreget af, at forbrugerpriserne på fødevarer – ifølge Danmarks Statistik - faldt fra november til december 2024, mens producentpriserne steg i samme periode”.
I sit indlæg kom Jesper G. Bjerring også ind på, hvordan forbrugernes prisbevidsthed fremover kan være en stor udfordring for særligt mærkevareprodukterne:
”På tværs af Dagrofas kæder er vi meget glade for at have kendte mærkevareprodukter på hylderne, og det er noget af det, som er med til at differentiere os i markedet. Meget tyder dog på, at forbrugerne i højere grad søger mod private label-produkter på grund af et lavere prisniveau. Generelt står vi i Dagrofa stærkt i forhold til vores egne private label-produkter i for eksempel Grøn Balance og Gestus-serierne, men vi vil rigtig gerne fortsat have en masse mærkevareprodukter i vores sortiment”.
Han fortsætter:
”Derfor har mærkevareleverandørerne en større opgave i at sikre, at deres produkter stadigvæk er konkurrencedygtige og populære hos forbrugerne. Det er noget, som vi i øvrigt ser som en fælles opgave, hvilket vi fastholder fokus på via vores løbende forhandlinger med leverandørerne”.
Leverandørtræffet blev også brugt til at dykke mere ned i Dagrofas nye strategi, Gro’27 – Vækst på vores måde, der lige er trådt i kraft ved årsskiftet. Jesper G. Bjerring fortæller følgende om den nye strategi, der indeholder store vækstambitioner på tværs både detail og foodservice:
”Gro’27 er en ambitiøs vækststrategi, og det betyder, at vi skal ud og vinde flere måltider hos både nye og eksisterende kunder. En vigtig forudsætning for at lykkes med strategien er et tæt samarbejde med hele værdikæden og en yderligere udvikling af en række kategoripositioner. Vi oplever et stigende salg af danske varer og nemme madløsninger, og vi har generelt et mål om at skal stå endnu stærkere på frugt & grønt, kød, mejeri og økologi. Så vi vil holde snuden i sporet og gå offensivt til værks sammen med vores leverandører for at skabe de bedste madoplevelser”.
Traditionen tro blev Dagrofas leverandørtræf afrundet med et awardshow, hvor prisen ’Mest værdifulde samarbejdspartner’ uddeles til leverandører, der er særligt gode til at støtte op om fælles initiativer, og som hjælper til med at skabe madoplevelser i særklasse.
Danish Crown løb med sejren som ’Mest værdifulde samarbejdspartner’ på detailsiden for virksomhedens kompromisløse omfavnelse af de løbende forhandlinger og på at udvikle en fælles forretningsplan.
Jesper G. Bjerring, kategoridirektør i Dagrofa, sætter disse ord på udnævnelsen:
"Danish Crown har fra starten af helhjertet støttet op om at have løbende forhandlinger og at udnytte de forskellige muligheder, som det koncept giver begge parter. Derudover fortjener Danish Crown også stor ros for at have investeret massivt i at være synlige og tage dialogen lokalt med vores butikker for at skabe en endnu bedre dynamik”.
Som ’Mest værdifulde samarbejdspartner’ inden for foodservicesegmentet blev Valsemøllen kåret for altid at være en loyal leverandør og en strategisk partner, der ser værdien i at arbejde tæt sammen om nye kategoriprojekter, som udvikler madscenen.
Jacob Bangsted, kommerciel direktør i Dagrofa Foodservice, knytter disse ord på hæderen:
”Valsemøllen er en meget fortjent vinder, da de gang på gang formår at inddrage os i et utroligt tillidsfuldt samarbejde – for eksempel når det handler om at udvikle specialmel. Deres specialrådgivning og deres testkøkken skaber rigtig stor værdi for både Dagrofa Foodservice og vores kunder i landets professionelle køkkener”.
Endelig blev Mejnerts kåret til ’Mest innovative leverandør’ i detailsegmentet, mens det var Them Andelsmejeri, der blev peget på som ’Mest innovative leverandør’ i foodservice-regi.
Kilde: Dagrofa
/ PiB