Flertal af danske virksomheder halter med digitaliseringen
Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der er stor forskel på digitaliseringsgraden i de danske virksomheder. Og det er et problem, mener adm. direktør i IT-Branchen.
Mens 10 procent af de danske virksomheder har en meget høj digitaliseringsgrad, så har 58 procent en lav eller meget lav digitaliseringsgrad.
Sådan lyder resultaterne fra publikationen It-anvendelse i virksomheder 2017 fra Danmarks Statistik, og det er skidt læsning, mener en af sektorens største interesseorganisationer.
”Det er bekymrende, at så stor en del af de danske virksomheder endnu ikke har omfavnet digitaliseringen, da det ikke bare kan have kæmpe betydning for den enkelte virksomhed, men også for samfundet som helhed”, siger Birgitte Hass, adm. direktør i IT-Branchen.
Hjælp mellem virksomheder kan skabe værdi
Ifølge tal fra Erhvervsministeriet har de mest digitale virksomheder i Danmark i gennemsnit over 20 procent højere arbejdsproduktivitet, end det er tilfældet hos de mindst digitale af slagsen.
Det svarer til, at hver medarbejder i virksomheder med høj digitalisering bidrager med 135.000 kroner mere i værditilvækst end medarbejdere i lavt digitaliserede virksomheder:
”Hvis vi bare kan få flyttet de mindst digitales niveau til mellem og de mellemste til det højeste niveau, kan vi skabe en varig værdiskabelse på godt otte milliarder kroner om året. Så det er vigtigt, at vi sætter ind og hjælper virksomhederne på vej”, siger Birgitte Hass.
Og selvom mange af de især mindre og mellemstore virksomheder måske kan have svært ved at overskue mulighederne og potentialet i at digitalisere deres forretning, behøver det ifølge Birgitte Hass ikke at være så svært:
”Vi skal passe på ikke at gøre digitalisering og teknologi til et eller andet stort og uoverkommeligt monster. Mange vil hurtigt kunne få gevinst på bundlinjen ved blot at digitalisere ganske få ting i deres forretning”, siger hun.
Digital portal til hjælp og vejledning
For at undgå, at en stor del af smv’erne i Danmark sakker bagud, anbefaler IT-Branchen, at der oprettes en form for digital portal, hvor virksomheder kan søge hjælp og vejledning, ligesom det skal være muligt at udveksle erfaringer med de virksomheder, der har succes med digitalisering.
Publikationen fra Danmarks Statistik viser, at det især er byggeri- og fødevarebranchen, der halter bagud i forhold til at have medarbejdere ansat, der er uddannet til at anvende avanceret teknologi – og det kan blive en stopklods for vækst:
Læs også: "Målsætningerne rykker sig hele tiden, så vi følger med"
”Mange virksomheder mangler de nødvendige interne digitale kompetencer for at kunne overskue og vælge mellem de mange muligheder, der rent faktisk findes. Derfor er det vigtigt, at man som virksomhed hele tiden sørger for at videreuddanne og løfte medarbejdernes digitale vidensniveau”, siger Birgitte Hass.
- EL