Fleggaard klar med massiv nethandel indsats

Corona-krisen har været med til at ændre adfærden hos forbrugerne og virksomhederne er blevet mere digitale. Hos Fleggaard oplever man en hastig vækst i antallet af online bestillinger. Koncernen har derfor foretaget en række tiltag, der øger kapaciteten.

Corona-krisen har været med til at ændre adfærden hos forbrugerne og virksomhederne er blevet mere digitale. Hos Fleggaard oplever man en hastig vækst i antallet af online bestillinger. Koncernen har derfor foretaget en række tiltag, der øger kapaciteten og letter håndteringen af de mange Click & Collect ordrer.

Den turbulente Corona-krise har været et ”wake up call” for mange og har for alvor sat ekstra skub i digitaliseringen af detailhandlen. Som forbrugere ændrer vi adfærd og flere og flere foretrækker i dag at handle online – også når det kommer til dagligvareindkøb. Derfor har de fleste supermarkeder efterhånden lanceret et online setup, så man kan handle sine dagligvarer på nettet.

FLERE VÆLGER CLICK & COLLECT KONCEPT

I grænsehandlen er det også blevet populært at handle på nettet. Stort set alle grænsebutikker tilbyder i dag Click & Collect, så man kan bestille varerne på nettet og hente dem ved lageret. Hos Fleggaard, der med sine 16 butikker i Fleggaard- og Calle-kæderne, er langt den største spiller i grænsehandlen, har man oplevet ekstra travlhed og en markant stigning i antallet af Click & Collect ordrer.

Det har i flere år været muligt for kunderne at handle online og selv afhente hos Fleggaard. Ifølge Per Sørensen der er driftschef for Calle- og Fleggaard kæderne, så har Corona-krisen dog medført en ændring i adfærdsmønsteret hos kunderne, så endnu flere foretrækker at forudbestille deres varer, så de ikke behøver at skulle gennem butikken.

- Vi oplever en trend med en klar stigning i antallet af Click & Collect ordrer. Derfor er det altafgørende med et setup, der bare fungerer – der er simpelthen ikke tid til it og udstyr, der ikke virker, når kunderne kommer for at afhente deres varer, fortæller Per Sørensen.

Fleggaards Click & Collect Center i Harrislee er fælles afhentningssted for de syv Fleggaard/Calle-butikker ved grænseovergange i Kruså og Padborg. Her er der foretaget flere tiltag, der skal gøre det både hurtigere og lettere at håndtere de mange kunder, der foretrækker at forudbestille og afhente ved lageret i forbindelse med deres grænseudflugt.

BINDER LAGER, BUTIK OG FLEGGAARD.DK SAMMEN

Gennem et samarbejde med it-virksomheden Delfi Technologies, har Fleggaard fået leveret det nødvendige it-udstyr, der binder Click & Collect-systemet sammen med lager, butik og fleggaard.dk. Herigennem er der altid overblik og kontrol over lagerstyringen, da alle processer bliver registreret ved hjælp af stregkoder og scannere.

- På vores Click & Collect lager i Harrislee er alle medarbejderne udstyret med en mobil håndterminal, hvorfra de kan håndtere alle plukke- og udleveringsopgaver til de mange kunder. Ved afhentning af forudbestillinger kvitterer kunden samtidig for afhentning direkte på håndterminalen, forklarer Per Sørensen.

På grund af den øgede travlhed, så kan man som noget nyt også betale direkte ved udleveringsstedet i Click & Collect Center i Harrislee, som servicerer både Calle og Fleggaard. Her er håndterminalerne (model: Delfi PM80) bindeled mellem butikkernes kassesystem (POS), kundens bon samt udleveringen.

EFFEKTIVE ARBEJDSGANGE OPTIMERER VAREFLOW

Det skal være simpelt og effektivt at håndtere de mange kunder. Derfor fungerer håndterminalerne som medarbejdernes mobile værktøj, hvorfra de kan styre alle arbejdsprocesser på lageret og i butikken. Det er med til at optimere vareflowet. Per Sørensen fortsætter:

- Vores samarbejde med Delfi Technologies sikrer, at der er styr på alle processerne og at vi undgår unødvendigt bøvl. Med håndterminalerne kan medarbejderne håndtere alle arbejdsprocesser på farten samt registrere varer korrekt og udlevere de rigtige varer til de rigtige kunder. På den måde er medarbejderne mere effektive og vi kan få flere ordrer igennem systemet.

På håndterminalerne er Fleggaards egen applikation ’ScanPOS’ installeret. App’en kører via en webbaseret browser. Her kan medarbejdere håndtere de vigtigste lageropgaver såsom Click & Collect, varebestilling, vareopfyldning, vareoptælling, printe hyldeforkanter, etc.

KOMPLET LØSNING TIL LAGER OG DETAIL

På Fleggaards 19.000 m2 store centrallager i Flensborg samles alle grænsehandlevarer til videre distribution til butikkerne. Her sørger en lager- og logistikløsning fra Delfi Technologies for, at varerne bliver registreret korrekt gennem brug af labelprintere og stregkodelabels i varemodtagelsen. Udover almindelige stationære labelprintere (model: Zebra ZT420), så anvender lagerpersonalet også mobile printere (model: Zebra QLn420) i bæltet, så man kan printe labels med det samme via en ”scan og print” funktion, når der ankommer nye varer til lageret.

Senest har Fleggaard også valgt at investere i helt nye og revolutionerende fuld-touch håndterminaler til centrallageret. Datalogic Memor 10 er en af markedets mest avancerede og konkurrencedygtige PDA’er, der bringer ydeevnen og brugeroplevelsen af en smartphone ind i en kompakt Android-enhed til registreringsopgaver på lageret, i butikken, etc.

Delfi Technologies leverer desuden også POS-udstyr til kasselinjerne i Fleggaard butikkerne, herunder touchskærmestregkodescannere – både trådløse og stationære samt bonprintere (model: Epson TM-T88V).

- Ved at anvende den seneste teknologi på lageret og i butikkerne, kan vi arbejde hurtigere gennem effektive arbejdsprocesser og korrekte registreringer. Fra et driftsmæssigt perspektiv er det en kæmpe fordel i hverdagen, forklarer Per Sørensen afslutningsvis.

OM FLEGGAARD

Fleggaard blev grundlagt i 1926 og er i dag en af Danmarks største familieejede koncerner med en solid placering blandt Danmarks top-100 virksomheder. I dag er Fleggaard koncernen et internationalt konglomerat med alsidige aktiviteter, som spænder vidt - lige fra detailhandel i grænsenære områder og onlinehandel til grossisthandel og leasing af biler. Fleggaard omsætter årligt for omkring 7 milliarder kroner og beskæftiger ca. 1.750 medarbejdere fordelt på 14 forskellige virksomheder.

OM DELFI TECHNOLOGIES

Delfi Technologies er en europæisk it-virksomhed, der udvikler og sælger stregkodeløsninger i forbindelse med vareregistrering og elektroniske hyldeforkanter - primært til detail-, lager og logistikbranchen, samt sundhedsvæsnet. Delfi Technologies er vokset markant de senere år og råder i dag over 100 medarbejdere med kontorer i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, Italien og Vietnam.

Mere fra...

08.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Unilite optimerer lager- og ordreprocesser med Delfi Technologies’ håndterminalløsning

06.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Lokalt apotek styrker kundekontakten gennem digitale prisskilte

04.03.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Dansk Flise Lager opgraderer butikkerne med digitale prisskilte

29.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Skjern Maskinforretning: Butikslokale moderniseres med digitale prisskilte og Kramps Retail løsning

27.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Hurtig og præcis lageroptælling med mobile PDA’er hos Beck & Jørgensen

23.02.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Logistik i Grønland: Central styring sikrer effektivitet hos Pisiffik