Flasket op med værdier

Det er værdier, normer og adfærd, der skaber en virksomheds kultur, og de skal kunne mærkes helt inde i de inderste tandhjul af virksomhedsmaskinen. Vi har talt med Andreas Pedersen, der er flasket op med Dachsers værdier.

Andreas Pedersen er speditør. Han har taget sin uddannelse hos Dachser Denmark i Hvidovre og er et levende billede på virksomhedens kultur og værdier. Han er typen, der er velforberedt: En ambitiøs ung mand, der høster anerkendelse for sit hårde arbejde, men som fortsat har begge ben solidt plantet i Borups uprætentiøse muld, hvor han kommer fra, og i Dachsers virksomhedskultur, som han er flasket op med. For Andreas Pedersen, Freight Forwarding Assistant i afdelingen for chartertransporter, handler virksomhedskultur om klare værdier og om at føle sig som en del af familien:

”Dachsers virksomhedskultur er inkluderende. ’We are the Dachser family’. På trods af, at vi er store, er vi heller ikke større, end at man føler, at vi er en familie,” fortæller Andreas Pedersen. Han er typen, der sætter stor pris på ferieperioderne, for der kan man lære meget nyt, når man bliver kastet ud i at skulle dække kollegaernes arbejdsområder ind.

Loyalitet, engagement, åbenhed og respekt
Det handler om loyalitet og engagement og gensidig åbenhed og respekt, som i øvrigt er to af de seks værdisøjler, som Dachser er bygget på. For Andreas går det begge veje, for den gode virksomhedskultur handler også om god ledelse:

”Det giver et kick, at lederen er synlig og kommer rundt og taler med alle en gang imellem. Det er med til at skabe loyalitet, men det handler også om, at man selv er en god ambassadør. Hvis ikke man er det, både udadtil og over for sin omgangskreds, er man ikke den tiltro værdig,” mener Andreas.

Han mærker vigtigheden af åbenhed og respekt til hverdag: ”Fordi vi er så gode til at være inkluderende, er der hurtigt tale om ’vi og os’ i stedet for ’jeg og dem’. Jeg har mange kollegaer, som er forskellige på hver deres måde. Man skal kunne se ud over, hvordan man selv opfatter tingene og anerkende, at alle gør et rigtig godt stykke arbejde.”

Det kræver mod til at være innovativ
På sit andet år af uddannelsen til speditør fik Andreas Pedersen lov til at blive en del af afdelingen for chartertransporter – der, hvor man tænker ud af boksen for at få tingene til at gå op. Det handler om hele biler og om at få pakket delpartier ind og ikke mindst om både økonomisk og miljømæssigt bæredygtige rundture i Europa. Hver dag er han med til at flytte godset fra sin plads bag skrivebordet, men han har også fingrene nede i materien, når han tager et smut over på terminalen for at drøfte specifikke sendinger med dem, der virkelig har styr på at læsse en lastbil, nemlig lager- og logistikeksperterne, Dachsers Logistics Operatives.

”Arbejdet i charterafdelingen passer mig rigtig godt,” fortæller Andreas. ”Vi får selv lov til at vælge, hvordan bilerne skal køre. Vi ser på økonomien bag, før vi sender bilerne af sted, og vi har mulighed for at være innovative på daglig basis. Det handler i sidste ende bare om at få regnestykket til at gå op og løse opgaven optimalt.”

Årets Speditørelev 2020 lærer af sine fejl
For nylig blev Andreas Pedersen kåret som Årets Speditørelev 2020 på Roskilde Handelsskole, blandt andet på grund af hans utrættelige vilje til at stille gode og kritiske spørgsmål til underviseren. Han afsluttede officielt sin uddannelse på årets sidste dag i 2019, og han arbejder til stadighed på at dygtiggøre sig.

”Det lader jo til, at man gør noget rigtigt,” siger Andreas og trækker lidt på mundvigene. ”Da jeg startede som elev, blev jeg hurtigt smidt ud på dybt vand, hvilket passede mig rigtig godt. Men det giver også en ansvarsfølelse, at man som elev er med til at lære andre elever op. Man lærer meget mere ved at lære fra sig, og man kan blive mødt med nogle spørgsmål, som i sidste ende kan gøre arbejdet nemmere.”

Noget, som Apple-grundlæggeren Steve Jobs har udtalt, giver genklang hos ham: ”Når du er innovativ, sker det af og til, at du fejler. Det bedste er, at du hurtigt indser fejlene og går videre til at forbedre dine andre innovationer.”

”De resultater, vi opnår, vil altid være bedre, hvis vi er ærlige over for os selv og om de ting, der bør ændres,” fortæller Andreas Pedersen. ”Også selvom vi begår fejl i den proces. Jeg er så taknemmelig for, at vi har sådan en kultur hos Dachser, og jeg er overbevist om, at ærlighed, en høj moralsk standard og integritet altid vil blive belønnet i sidste ende.”

Om Dachser:
Dachser er en familieejet virksomhed, der tilbyder transportlogistik, lagerservices og kundespecifikke services inden for to forretningsområder: Dachser Air & Sea Logistics og Dachser Road Logistics. Virksomheden tilbyder blandt andet omfattende kontraktlogistikløsninger og branchespecifikke løsninger. Et fintmasket transportnetværk – både i Europa og oversøisk – og fuldt integrerede it-systemer sikrer intelligente logistikløsninger over hele verden.

Med næsten 31.000 medarbejdere på 393 faciliteter over hele verden, opnåede Dachser i 2019 en samlet nettoomsætning på 5,7 milliarder euro. Samme år håndterede logistikleverandøren i alt 80,6 millioner forsendelser med en samlet vægt på 41 millioner tons. Dachser er repræsenteret med egne datterselskaber i 44 lande.

Du finder mere information om Dachser på www.dachser.dk

Mere fra...

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

01.03.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Et samarbejde der stortrives på digitale platforme

29.01.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

DACHSER lancerer fremtidens terminal i Danmark

04.09.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Langvarige relationer muliggør satsning på el

15.06.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser åbner nyt logistikcenter i Pirkkala

18.04.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser Nordics årsresultat 2022 overgår forventningerne