Femernforbindelse vedtaget – DI jubler

Dansk Industri er begejstrede for den endegyldige godkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt, der vil blive ’vital’ for Danmark i fremtiden.

Hvis alt går vel kan forbindelsen under Femernbælt indvies i 2028. Illustration: Sund&Bælt/Femern A/S.

14.03.2016

SCM.dk

Tidligere på måneden vendte de danske politikere den afgørende tommelfinger op til planerne om anlægningen af en fast forbindelse fra Danmark til Tyskland via Femern Bælt. Afgørelsen vækker glæde hos Dansk Industri, der ser frem til at Danmark for alvor bliver ’bundet sammen’ med Europa.

Læs også: Rederier revser Femern-forbindelse

”Det er en milepæl for Femern-forbindelsen, der er sat i dag. Nu har man fra dansk side helt klart slået fast, at forbindelsen bliver til noget. Det er vi meget glade for”, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport, til di.dk.

Beslutningen blev truffet ved et møde fredag d. 4. marts i en politisk forligskreds bestående af alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet. Det betyder også et (muligvis foreløbigt) stop for de økonomiske uenigheder, der har omkranset det gigantiske projekt, hvis budget pt. er sat til 52,6 mia. kr., hvilket gør det til danmarkshistoriens med afstand største byggeprojekt.

”Jeg synes, at det her projekt er på rette spor igen. Det har været en fantastisk indsats fra alles side. Nu skal der være fuld fokus på at holde kontakt med de tyske myndigheder”, sagde transportminister Hans Christian Schmidt (V) til DR i forbindelse med mødet.

Sænketunnelen får fire 'rør'. I bil vil de 18 km tunnel tage omkring 10 min, mens togene vil kunne klare turen på omkring 7. Illustration: Sund&Bælt/Femern A/S.

Tysk godkendelse skal på plads
Netop kontakten med de tyske myndigheder er altafgørende, da en godkendelse fra netop Tyskland er det sidste hurdle, der skal klares inden der kan indgås en endelig kontrakt med en af de fem entreprenører, der har givet tilbud om at opføre den knap 18 kilometer lange sænke­tunnel – verdens længste af sin slags – mellem Rødby på Lolland og Puttgarden i Tyskland.

Forhåbningen om, at den tyske godkendelse vil falde på plads er dog gode. Michael Svane understreger således, at den kommende forbindelse, der forventes at stå færdig i 2028, vil komme ikke kun Danmark og Tyskland til gode.

”Projektet er vigtigt, da Femern-forbindelsen er en vital del af den overordnede infrastruktur, som binder ikke kun Danmark og Tyskland sammen, men også bliver et bindeled mellem Skandinavien og Europa. Der er tale om en strategisk vigtig og nødvendig forbindelse, som vil komme private og erhvervslivet til gode”, siger han.

Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge

Med grønt lys fra Berlin vil byggeriet formentlig kunne starte omkring 2018-2020. Forbindelsen bliver brugerbetalt, og tilbagebetalingen forventes at blive 36 år. Læs mere om projektet her.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online