Femernforbindelse vedtaget DI jubler
Dansk Industri er begejstrede for den endegyldige godkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt, der vil blive vital for Danmark i fremtiden.
Tidligere på måneden vendte de danske politikere den afgørende tommelfinger op til planerne om anlægningen af en fast forbindelse fra Danmark til Tyskland via Femern Bælt. Afgørelsen vækker glæde hos Dansk Industri, der ser frem til at Danmark for alvor bliver bundet sammen med Europa.
Læs også: Rederier revser Femern-forbindelse
Det er en milepæl for Femern-forbindelsen, der er sat i dag. Nu har man fra dansk side helt klart slået fast, at forbindelsen bliver til noget. Det er vi meget glade for, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport, til di.dk.
Beslutningen blev truffet ved et møde fredag d. 4. marts i en politisk forligskreds bestående af alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet. Det betyder også et (muligvis foreløbigt) stop for de økonomiske uenigheder, der har omkranset det gigantiske projekt, hvis budget pt. er sat til 52,6 mia. kr., hvilket gør det til danmarkshistoriens med afstand største byggeprojekt.
Jeg synes, at det her projekt er på rette spor igen. Det har været en fantastisk indsats fra alles side. Nu skal der være fuld fokus på at holde kontakt med de tyske myndigheder, sagde transportminister Hans Christian Schmidt (V) til DR i forbindelse med mødet.
Tysk godkendelse skal på plads
Netop kontakten med de tyske myndigheder er altafgørende, da en godkendelse fra netop Tyskland er det sidste hurdle, der skal klares inden der kan indgås en endelig kontrakt med en af de fem entreprenører, der har givet tilbud om at opføre den knap 18 kilometer lange sænketunnel verdens længste af sin slags mellem Rødby på Lolland og Puttgarden i Tyskland.
Forhåbningen om, at den tyske godkendelse vil falde på plads er dog gode. Michael Svane understreger således, at den kommende forbindelse, der forventes at stå færdig i 2028, vil komme ikke kun Danmark og Tyskland til gode.
Projektet er vigtigt, da Femern-forbindelsen er en vital del af den overordnede infrastruktur, som binder ikke kun Danmark og Tyskland sammen, men også bliver et bindeled mellem Skandinavien og Europa. Der er tale om en strategisk vigtig og nødvendig forbindelse, som vil komme private og erhvervslivet til gode, siger han.
Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge
Med grønt lys fra Berlin vil byggeriet formentlig kunne starte omkring 2018-2020. Forbindelsen bliver brugerbetalt, og tilbagebetalingen forventes at blive 36 år. Læs mere om projektet her.
-AK