Fem råd til en effektiv onboarding-proces af nye leverandører

God forretning udspringer af gode relationer. Ligesom du plejer dine kunder, skal du ligeså pleje forholdet til dine leverandører eller enhver anden form for forretningspartner. Nedenfor kommer fem gode råd til at etablere en effektiv og strømlinet onboarding-proces, så forholdet til din nye leverandør kommer bedst muligt fra start.

Ligesom du plejer dine kunder, skal du ligeså pleje forholdet til dine leverandører eller enhver anden form for forretningspartner. Foto: Arkiv.

10.09.2020

SCM.dk

Processen, hvor du indsamler data om potentielle leverandører, færdiggør compliance- og risikovurderinger samt integrerer dem i en forsyningskæde eller på en platform, er kollektivt kendt som onboarding af leverandører. Uden en klar og etableret metode for sin onboarding risikerer man at skade forholdet til den nye leverandør fra start af. Det handler derfor kort sagt om at skabe en nem og gnidningsfri proces, som kan udvikle stærke køber-leverandør forhold. Det handler om at skabe et forbedret resultat for alle involverede parter.

John Allen, International SEO-direktør ved RingCentral, udlægger i mediet Supply Chain Brain fem tips til at sikre en klar og effektiv proces:

  1. Udvikl en evaluerings- og godkendelsesmetode.
  2. Sikr dig overensstemmelse på tværs af lokationer.
  3. Skab en leverandørportal.
  4. Tildel strategisk vigtighed.
  5. Invester i den rigtige teknologi.

Helt konkret indebærer det:

Udvikl en evaluerings- og godkendelsesmetode

En grundig bedømmelse af en ny leverandør er afgørende, når du skal reducere risici og forhindre bedrag. Gør dette ved at introducere og standardisere workflows og sikre dig, at dine værdier og standarder matcher din nye leverandørs.

Læs også: Få styr på processerne, før robotterne kommer 

Derfor bør du udvikle spørgsmålssæt, der giver dig det nødvendige indblik i den nye partner. De kan opdeles i kategorier som miljømæssig påvirkning, retlige krav, forsikringsbehov, hvem de arbejder med samt hvordan de arbejder sammen. Hele den efterfølgende proces bliver nemmere, når du har et realistisk syn på den nye partner, og samtidig har sagt god for dem.

Sikr dig overensstemmelse på tværs af lokationer

Det er vigtigt at sikre dig, at onboarding-processen fra start til slut foregår ens på tværs af virksomhedens forskellige lokationer. Derfor er ensartede og forbundne systemer afgørende. Du skal sikre dig teknologi, som giver et komplet overblik over dine leverandørers data, som samtidig er tilgængelig for forskellige afdelinger, interessenter og kontorer i virksomheden. Dermed sikrer du en kultur af god kommunikation, hvor alle kan tilgå den rette information. Det fremmer effektiviteten, mindsker forsinkelser og promoverer et positivt forhold til den nye leverandør.

Skab en leverandørportal

En e-mail med et partnerskabsforslag drukner nemt i en fuld indbakke. Tag dig i stedet tiden til at skabe en leverandørportal, hvor alle interesserede virksomheder kan kontakte dig. Samtidig kan du sikre dig en stor mængde af den relevante information, du skal bruge af og om partneren fra dag ét. Dermed ligger der et mindre undersøgelses- og opfølgningsarbejde for dine medarbejdere efter henvendelsen, ligesom det forbedrer nøjagtigheden af dataene og reducerer backlog.

Tildel strategisk vigtighed

Evalueringer af en ny leverandørs strategiske vigtighed under onboarding-processen kan hjælpe dig med at prioritere imellem adskillige nye leverandører, når du skal vælge hvem, der skal onboardes først, hurtigst eller mest intenst. Kriterierne for evaluering bør være nødvendighed, omkostninger og sværhedsgraden af onboardingen. For eksempel skal en leverandør, der tilbyder omgående gevinster, prioriteres højt. Ligeledes skal en leverandør med en vare eller service, som du ønsker, nedprioriteres, hvis den pågældende vare eller service kan vente til senere.

Invester i den rigtige teknologi

Selv den bedst-udtænkte proces bliver aldrig helt optimal, hvis den stadig gøres af mennesker – i hånden. Automation og kunstig intelligens styrker dine processer, fjerner fejl og frigiver dine medarbejdere til at fokusere på værdifulde opgaver som at rekruttere nye leverandører eller pleje eksisterende leverandørforhold. Ved brug af de rigtige kommunikationdsredskaber som for eksempel VoIP services på tværs af alle teams og kontorer sikrer du, at alle er på samme spor og ved hvor langt i onboarding-processen, du er.

Kilde: John Allen/Supply Chain Brain.

Om det er i ansættelsen af freelance-medarbejdere eller tilføjelsen af en ny partner: I en enhver ansøgelses- og onboarding-proces må du have en strømlinet proces. Vær ikke bange for at skabe en plan, der hjælper dig igennem 90% af hver onboarding proces – efterlad plads til tilpasning til den enkelte partner, der altid vil være en smule forskellige – samt automatiser, hvor du kan. Igennem en standardiseret proces frikøber du arbejdstimer i din egen virksomhed, samt plejer forholdet til partneren, hvilket i sidste ende viser sig på bundlinjen.

Får du disse fem råd på plads, gør du onboarding til en metode, der er let at implementere og endnu lettere at følge.

Kilde: Supply Chain Brain

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby