Faste priser gavner alle parter

Apports fastpris-koncept har vist sig at være et stærkt salgsparameter i en verden, hvor man næsten er vant til, at budgettet på it-projekter skrider. Og faktisk er den faste pris en klar fordel på begge sider af skrivebordet, forklarer både Apports salgsdirektør og Matas, der er en af virksomhedens kunder.

Fastpris-konceptet er en integreret del af den projektmodel, som Apport laver sine WMS-løsninger ud fra. En model, der bygger på gensidig forpligtelse og en masse erfaring. Foto: Apport.

24.04.2014

SCM.dk

Hvis Matas’ logistikchef, Jesper Amsinck, bliver spurgt, hvad der er vigtigst for ham, når han skal vælge leverandør til et lagerstyringsprojekt, lyder svaret:

”Tillid, præcision og at prisen holder.”

Er man ikke vant til at have med it-baserede projekter at gøre, kan den sidste del forekomme underlig. Det burde vel være en selvfølge, at prisen holder? Det er det bare ikke i it-branchen – her er forforståelsen tværtimod ofte, at prisen jo altid løber løbsk på et tidspunkt i processen.

Netop det er baggrunden for, at Apport Systems siden virksomhedens start har valgt at gribe tingene anderledes an, forklarer salgsdirektør Asger Sandberg Petersen.

Læs også: It-projekter går jo altid galt

”Vi har lige fra starten haft vores fastpris-koncept som en hjørnesten. Apport er blandt andet startet af nogle mennesker, som tidligere har arbejdet med ERP-systemer, og i den verden er man vant til, at det altid bliver langt dyrere end estimeret. Det ville vi gøre anderledes, når vi nu skulle lave WMS-systemer. Kunden skulle kunne føle sig sikker på prisen, mente vi, og det holder vi fast ved. Så kan man synes, at prisen er god eller dårlig, men man ved, hvad det koster".

”Vi oplever, at vi vinder opgaver på grund af vores fastpris-koncept. Sammen med almindelig tillid og vores referencer er det ofte det et afgørende punkt”, siger salgsdirektør i Apport Systems, Asger Sandberg Petersen. Foto: Apport Systems.

Vigtig sikkerhed
Ifølge Asger Sandberg Petersen har den faste pris da også vist sig at være et vigtigt salgsargument for Apport.

”Vi oplever, at vi vinder opgaver på grund af vores fastpris-koncept. Sammen med almindelig tillid og vores referencer er det ofte det afgørende punkt”, siger han, og det billede kan Jesper Amsinck fra Matas bekræfte.

”En fast pris rummer den store fordel, at vi som kunde er sikre på, at vi er nået hele vejen rundt og har afklaret projektets snitflader fuldstændig, inden vi sætter noget i gang. Det er utrolig vigtigt for sådan et projekt, at der ikke kommer noget efterfølgende, som man ikke lige havde tænkt over”, siger Jesper Amsinck.

Han har arbejdet sammen med Apport gennem tre store projekter inden for de seneste fem år, idet Apport har leveret WMS-løsningen til virksomhedens to centrallagre og i foråret 2014 er i gang med ”de stribedes” webshoplager.

Læs også: Fagfolk skriver: Glem teknikken – det er processen, der skaber effektiv logistik

For Jesper Amsinck er regningen på selve WMS-projektet selvfølgelig vigtig nok i sig selv, men alle de andre konsekvenser, som et løbsk projekt fører med sig, er mindst lige så afgørende.

”Hvis prisen skrider, så hænger det næsten altid sammen med, at tidsplanen ikke holder. Og tidsplanen er alfa og omega for os. Hvis vi ikke kan overholde den, så skal vi rykke rundt på en masse mennesker og ændre andre planer, og det dur slet ikke”, siger han.

”En fast pris rummer den store fordel, at vi som kunde er sikre på, at vi er nået hele vejen rundt og har afklaret projektets snitflader fuldstændig, inden vi sætter noget i gang", siger Matas’ logistikchef, Jesper Amsinck..

Gensidig forpligtelse
Fastpris-konceptet er en integreret del af den projektmodel, som Apport laver sine WMS-løsninger ud fra. En model, der bygger på gensidig forpligtelse og en masse erfaring, fortæller Asger Sandberg Petersen.

”Når vi kan give en fast pris på et komplet WMS-projekt, så skyldes det først og fremmest, at vi laver et grundigt forarbejde. Vores sælgere bruger tid ude på kundens lager for at sætte sig ind i, hvordan arbejdsgangene er. Vi har altid flere øjne på, og jeg er altid selv inde over som garant”, siger han.

Apport afgiver den faste pris, inden projektet sættes i gang, og derfra er der så en ”åben fase”, hvor detailspecifikationerne bliver lagt fast.

Læs også: Automatisk varebestilling løfter Matas

”Helt frem til underskriften af detailspecifikationerne kan kunden få lavet de ændringer, han vil, selvom prisen er lagt fast. Vi ved jo godt, at kunden altid kommer i tanke om noget i den fase, men det er en risiko, som vi tager på os”, forklarer Asger Sandberg Petersen.

Når detailspecifikationerne er underskrevet, er leverancen til gengæld låst, og så kan hverken den ene eller anden part komme med ændringer. Her kommer den gensidige forpligtelse ind i billedet.

”Det stiller krav til os, fordi vi fraskriver os muligheden for at sende en ekstraregning, men det giver os også mulighed for at stille krav til vores kunde. Vi går ikke videre fra én fase til den næste, før kunden har opfyldt sine forpligtelser, for så risikerer vi at tabe penge. Det kan lyde hårdt, men i virkeligheden er kunden jo også kun interesseret i, at projektet bliver på det planlagte spor, så reelt er det en fælles interesse”, siger han.

Mistillid er en ”show stopper”
Skulle det alligevel ske, at kunden ønsker ændringer, efter at leverancen er låst, er det som udgangspunkt en tillægsopgave, medmindre Apport vurderer, at der er tale om detaljer, der kan holdes inden for budgettet. Og på grund af de klare aftaler, fører det sjældent til diskussion.

At den løbende diskussion af økonomien er elimineret, ser Jesper Amsinck fra Matas som en klar fordel.

”Det fjerner den mistillid, man godt kan få til en leverandør, hvis der ikke er klarhed over prisen. Usikkerhed om prisen kan nogle gange blive en ”show stopper”, fordi man som kunde tænker, at det sikkert ender med at blive dyrt at få lavet noget bestemt, og derfor spørger man ikke om det”, forklarer logistikchefen, der også sætter pris på, at han som ansvarlig for WMS-projektet ikke behøver at spekulere på, om han skal tilbage og bede sin direktør om flere penge.

”Det gør man bare ikke, så det er endnu en grund til, at en fast pris er en klar fordel.”

Fakta om Matas

  • Der er 295 Matas butikker i Danmark og to i Sverige.
  • I alt er der ansat omkring 2.500 medarbejdere i Matas’ butikker og på hovedkontoret i Allerød.
  • Matas har 13.000 m2 lagerplads fordelt på to lagre.
  • Lagrene rummer cirka 30.000 lokationer.

Mere partner end leverandør
Jesper Amsinck har gennem de tre WMS-projekter, Matas har gennemført de seneste år, lært Apport Systems projektmodel grundigt at kende, og udover tryghed omkring prisen er den ifølge ham også med til at sikre et andet meget vigtigt element, nemlig projektets forankring i kundens organisation.

Læs også: Apport Systems indgår WMS-partnerskab med Fleggaard

”Det nytter jo ikke noget, at man som lageransvarlig lægger en tidsplan, hvis man ikke har afstemt den med it-chefen eller den øverste ledelse, så man er sikker på, at alle arbejder i samme retning. Det er enormt vigtigt, at man er realistisk og meget grundig, når man lægger sin tidsplan”, siger Jesper Amsinck, som blandt andet fremhæver Apports evne til netop at overholde deadlines.

”Jeg har fået et meget nært forhold til Apport, fordi de er så vigtige for mig – jeg er sindssygt afhængig af, at de leverer varen, og det har de gjort hver gang. De stiller op, når der er brug for det og udviser altid professionalisme og dygtighed. Derfor er de også nærmere blevet en partner end en leverandør for os”, siger han.

- JDN

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde 1251 – én el-truck, flere energikilder

Slimstock Nordic

Sponseret

Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen

Relateret indhold

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

19.05.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

19.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: AI Regulations and Risks: How to get started. Show and tell.

Join an immersive, practical session in AI regulations and risk management. The regulatory challenges will be broken down and you will be provided actionable steps and strategies for safe, compliant AI implementation in your organization with the use of the GRACE AI Platform.

Dato

20.05.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015.

Dato

20.05.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TECSYS A/S
Konference
Hardware & Brunch 2025

Bliv opdateret på det nyeste hardware til lager og logistik

Dato

20.05.2025

Tid

09:30

Sted

Montra Hotel Sabro Kro, Viborgvej 780, 8471 Sabro