Farligt gods seminar 2024
Farligt Gods Seminaret byder på et hav af oplæg inden for ADR, RID, IMDG, IATA, cybersecurity og lithiumbatterier. Når vi er tættere på afholdelse af seminaret, vil vores kursusafdeling kontakte dig med henblik på at sammensætte dit helt eget program. Læs mere om de enkelte oplæg nedenstående.
Dagens program
08.30 - 09.00 Morgenmad
09.00 - 09.15 Velkommen v. Camilla Jeannett Dahl
09.15 - 11.30 ADR/RID 2025 inkl. overgangsbestemmelser v. Mikkel Schneekloth
11.30 - 12.15 Workshop 1 - Vælg selv blandt følgende 3 emner:
IMDG nye regler, v. Mikkel Schneekloth
IATA nye regler v. Jan Henriksen
Bekendtgørelsesændringer v. Camilla Jeannett Dahl
12.15 - 13.00 Frokost
13.00 - 14.00 Workshop 2 - Vælg selv blandt følgende 3 emner:
Surring og sikring over landegrænser v. Jan Henriksen
Batteriforordning og vejledning til oplag af lithiumbatterier v. Peter Bendtsen
Cyber- og informationssikkerhed for transport af farligt gods som højrisikogods v. Jens Bertelsen
14.00 - 14.15 Kaffe
14.15 - 15.15 Brandsikring – hvor galt kan det gå, og hvad kan du gøre? V. Søren Dünnweber, Driftsdirektør hos Lotek A/S
15.15 - 15.30 Tak for i dag
Key note speakers
Brandsikring – hvor galt kan det gå og hvad kan du gøre? V. Søren Dünnweber, Driftsdirektør hos Lotek A/S.
Søren Dünnweber, Driftsdirektør hos Lotek A/S, tager os med ind i en verden af overvejelser og muligheder, når vi skal brandsikre farligt gods på vores lager, med et særligt fokus på de kære lithiumbatterier, som fortsat er genstand for stor opmærksomhed i manges hverdag.
Lotek A/S har mangeårig erfaring i udvikling og sammensætning af løsninger til brandsikring, brandbekæmpelse, redning og sikkerhed, og Søren er derfor den helt rette til at svare på: Hvor galt kan det egentlig gå, og hvad kan vi gøre? Hvilke tendenser ser vi, og er der nye former for brandsikring på vej?
Workshops
Surring og sikring over landegrænser v. Jan Henriksen, Sikkerhedsrådgiver hos Bureau Veritas
Er det mig som afsender, der skal sikre godset på køretøjet, eller er det chaufføren? Hvilke krav er der til sikringen, og er det de samme krav, der stilles, når køretøjet bevæger sig over landegrænserne til vores nabolande?
Få frisket ansvarsfordelingen op, så "læsserens ansvar" står klart. Lad os tjekke, om det kun er ADR-konventionen, der stiller krav til sikringen af godset, og hør hvordan vores nabolande tolker disse krav.
Batteriforordning og vedledning til oplag af lithiumbatterier v. Peter Bendtsen, Seniorkonsulent hos Bureau Veritas.
Batterier er fremtidens helt store energikilde såvel til køretøjer som til industri- og forbrugerprodukter. De findes i mange typer og størrelser og skal derfor også håndteres meget forskelligt såvel transportmæssigt, oplagsmæssig og i forhold til afskaffelse.
Som en del af EU's nye bæredygtighedsstrategi, har EU vedtaget en ny batteriforordning, som trådte i kraft den 18. februar 2024. De nye krav til batterier omhandler blandt andet CE-mærkning, QR-koder, dokumentationskrav (herunder overensstemmelseserklæring og CO2-aftryk), batteripas, kortlægning af værdikæden samt registrering af producenter / importører af batterier ved Miljøstyrelsen.
Herudover er der specifikke krav til design, ydeevne, holdbarhed, sikkerhed og strenge begrænsninger for farlige stoffer som kviksølv, cadmium og bly.
Peter Bendtsen, Seniorkonsulent hos Bureau Veritas, gør os klogere på reglerne i den nye batteriforordning og på Beredskabslovens vejledning om brandsikring af større oplag af lithiumbatterier.
Cyber- og informationssikkerhed for transport af farligt gods som højrisikogods v. Jens Bertelsen, Sr. Cyber Resilience Advisor & ISO 27001 Lead Auditor hos Dubex
Hvordan sikrer du, at du overholder krav til opbevaring af oplysninger, så andre ikke kan få adgang til dem, når der er tale om højrisikogods?
Retningslinjer for elektronisk transport af farligt gods-dokumentation tillader brugen af elektronisk dokumentation og dataudveksling for at opfylde dokumentationskravene i Kapitel 5.4 i forbindelse med transport af farligt gods.
Retningslinjerne skitserer krav og procedurer for at bruge elektronisk dataudveksling for at opfylde kravene til dokumentation for transport af farligt gods, i overensstemmelse med RID/ADR/ADN 5.4.0.2. Kravene involverer to typer af betroede parter (TP1 og TP2), hvor TP2 har data fra transportdokumentet, og TP1 stiller tjenester til rådighed for at dele denne data med myndigheder og nødberedskab efter anmodning.
Retningslinjerne dækker forpligtelserne for deltagere, datasikkerhed, teknisk vedligeholdelse og ændringsprocedurer. Med andre ord er Cyber og IT-sikkerhed for de dokumentationer og data, der ligger bag, derfor ganske væsentligt at forholde sig til. Dette gælder helt fra procedurer for indhentning, lagring og behandling af data til, at opfylde de juridiske krav til bevisførelse og tilgængelighed af dokumentation på en sådan måde, at det svarer til papirdokumentation.
Med mangeårig erfaring som auditor i ISO 9001 og ISO 27001, underviser i ISO 27001, IEC 62443 og andre cybersikkerheds-standarder samt erfaring inden for brancher med kritisk infrastruktur, vil Jens Bertelsen inddrage os i de udfordringer og forhold, som gør sig gældende, når man taler om at anvende et elektronisk system for dokumenthåndtering ved transport af højrisikogods.
Deltagelse på seminarets hovedindlæg omkring ændringer i ADR 2025 er kompetencegivende til fornyelse af uddannelsesbevis for basisuddannelse jf. kapitel 1.3, med baggrund i lovgivningens krav om fornyelse af uddannelse ved lovændringer. Vær opmærksom på, at såfremt der tilvælges deltagelse på workshop om ændringer i IMDG-koden, så vil uddannelsesbevis ligeledes omfatte opdatering i henhold til IMDG.