Fabriksanalyse skal ruste JKE til ambitiøse vækstplaner
For de kommende år har køkkenproducenten JKE ambitiøse vækstplaner og står overfor en omfattende transformation af produktionen for at kunne følge med. Derfor har virksomheden allieret sig med Nicholaisen, som har lavet en analyse af fabrikken i Jerslev med henblik på at identificere fremtidige investeringsbehov og muligheder for at sparke kapaciteten i vejret.
Den danske køkkenproducent JKE har store vækstplaner i de kommende år, og for at kunne følge med en forventet omsætningsforøgelse vil det kræve en større kapacitet i produktionen i Jerslev.
JKE har iværksat et analyseprojekt med Nicholaisen, som rådgiver i valg af maskin- og teknologiløsninger, med henblik på at identificere muligheder for at effektivisere produktionen samt at få udarbejdet en investeringsplan.
”Når vi forventer at øge omsætningen, skal produktionen selvsagt kunne følge med, og derfor har vi fået Nicholaisen til at lave en omfattende analyse af vores fabrik og forecaste, hvor, hvornår og hvordan vi fremadrettet skal foretage investeringer i produktionen. Derudover har vi også med projektet fået indsigt i, hvor vi her og nu kan høste lavthængende frugter i form af øget effektivitet – vel at mærke uden større investeringer”, siger produktionsdirektør hos JKE, Mark Dige Høgh.
Læs også: Fordoblet omsætning får emballage-virksomhed til at sætte turbo på digitaliseringen
Ifølge Lukas Barslund, som er business analyst i Nicholaisens afdeling for innovation og effektivisering, er et analyseprojekt med til at kvalificere valget af ny teknologi og maskiner, så en virksomhed som JKE ikke risikerer at investere millionbeløb i løsninger, der ikke giver det ønskede output:
”Helt konkret starter et sådant projekt med, at vi i samarbejde med OptiPeople installerer forskellige sensorer på maskinerne hos JKE, så vi kan opsamle data på maskinernes effektivitet og undersøge, hvor godt maskinerne udnyttes. Ved at koble produktionseffektiviteten sammen med deres salgsdata og forventningerne til fremtidigt produktmix og omsætning, begynder vi at kunne se hvornår og hvor i produktionen det kan blive en udfordring at følge med det forventede salg”, forklarer han og fortsætter:
”Og det ender blandt andet ud i en anbefalet investeringsplan for de kommende fem år, hvor vi netop på disse tidspunkter har undersøgt, hvilke investeringer i teknologi og maskiner der vil være hensigtsmæssige for JKE i forhold til at øge kapaciteten med en fornuftig tilbagebetaling. For os er den massive mængde data, som i dette tilfælde var over 3,8 millioner rækker, et godt fundament til at sikre høj validitet i vores analyser og derigennem også minimere risikoen i de investeringer, vi anviser”.
Løbende optimeringer har givet gevinst
Allerede nu er det med udgangspunkt i vækstanalysen blandt andet lykkedes JKE via optimeringer at reducere overarbejde med 80 procent og derudover at reducere lakforbruget til behandling af størstedelen af virksomhedens produkter med 30 procent.
”Vi arbejder målrettet i organisationen for at lave løbende forbedringer og gøre ting smartere, og her er analyseprojektet et værktøj for os, som er med til at kvalificere beslutningerne. Samtidig er det meget givende at have en sparringspartner som Nicholaisen, der tænker hele vejen rundt og ikke blot fokuserer på den enkelte maskine – og vi må bare konstatere, at det allerede har båret frugt”, siger Mark Dige Høgh afsluttende.
Næste skridt for JKE er i samarbejde med Nicholaisen og søstervirksomheden OptiPeople at få implementeret strømmåling i produktionen for blandt andet at reducere energiforbruget. Det sker som et led i virksomhedens mål om at reducere et køkkens samlede CO2-aftryk med 50 procent i 2030 sammenholdt med 2022, hvor produktionen allerede er CO2-neutral.
- PiB