Opdatering: Der er igen fri passage igennem Suezkanalen
Opdatering: Det gigantiske containerskib Ever Given, der har siddet fast på tværs af Suezkanalen siden tirsdag morgen, er natten mellem mandag og tirsdag trukket helt fri, og kanalen er genåbnet for skibstrafik.
Opdatering klokken 07: EVER GREEN ER NU TRUKKET HELT FRI, OG DER ER IGEN FRI PASSAGE FOR SKIBE I SUEZKANALEN. ET GIGANTISK SKIB HAR SIDDET FAST PÅ TVÆRS OG BLOKERET KANALEN I NÆSTEN EN UGE.
Det 400 meter lange, 59 meter brede og 220.000 tons tunge containerskib Ever Given er nu ifølge rapporter sluppet fri af den skruetvinge, den har siddet fast i siden tirsdag morgen. Det melder BBC tidlig mandag morgen og refererer til de lokale myndigheder.
Skibets ejer, det japanske selskab Shoei Kisen Kaisha, meddeler til nyhedsbureauet AFP, at det gigantiske skib nu er blevet drejet, så det ikke længere sidder fastspændt mellem de to sider af kanalen, som på det punkt blot er cirka 200 meter bred.
Hundreder af skibe i kø
Ever Given har blokeret for al skibstrafik gennem Suez kanalen, og det har skabt en kø på mere end 300 containerskibe, der venter på at sejle enten i sydlig eller nordlig retning gennem kanalen. Suezkanalen er den vigtigste rute mellem Asien og Europa, og man regner med, at cirka 12 procent af verdens handel passerer gennem kanalen.
Skibet er angiveligt ikke begyndt at sejle endnu, men nyheden skaber ifølge BBC håb om, at trafikken i den travle kanal kan genoptages inden for få time eller dager. Eksperter estimerer, de økonomiske tab forbundet med ventetid for de mange skibe løber op i 7 milliarder euro per dag.
Suezkanalens ledelse melder ifølge BBC, at skibets retning nu er blevet justeret med 80 procent, at det stadig ikke flyder frit og at arbejdet med at få skibet til at flyde er i fuld gang. Trafikken kan genoptages så snart skibet kan flyde frit og kan blive flyttet til et venteområde, fortæller ledelsen til BBC.
Se detaljer om hvordan kanalens myndigheder arbejder på at frigøre det fastklemte skibet.
Se videoer af det omfattende redningsarbejde, der har involveret gravemaskiner på land, mange slæbebåde, dykkere samt et specialfartøj, der suger tusinder af tons sand væk fra kanalens bund omkring skibet.
Dønninger vil vare ved i uger
Maersk oplyser, at rederiet og partnere har tre skibe i kø i selve kanalen og yderligere 29 skibe, der afventer at kunne sejle ind i kanalen; og at rederiet forventer flere skibe, der vil placere sig i den voksende kø syd og nord for kanalen.
”Vi har indtil nu omdirigeret 15 skibe til ruten syd om det afrikanske kontinent. Disse beslutninger blev truffet tæt på det punkt på skibenes ruter, hvor der ikke ville være nogen vej tilbage, og baggrunden er både at reducere risici og ikke at bidrage yderligere til den voksende kø ved kanalen. Det er vores vurdering, at selvom Ever Green skulle blive fjernet i dag, så vil det stadig tage cirka seks dage før, køen er opløst igen. Den vurdering kan ændre sig de kommende dage afhængig af hvor mange skibe, der bliver omdirigeret”, lyder det fra Maersk i en direkte opdatering til deres kunder.
Det er Maersks vurdering, at selv når kanalen bliver genåbnet, vil forstyrrelsen af fragttrafikken vare ved i uger og måske endda måneder, fordi forstyrrelsen allerede har sat gang i en sneboldeffekt af forsinkelser og flaskehalse i containerkapacitet, havnedrift, lastbilkapacitet, lagerkapacitet etcetera. Coronapandemien havde i forvejen skabt betydelige kapacitets- og flaskehalsudfordringer på den globale containerfragt, så blokeringen af Suezkanalen kommer på et meget uheldigt tidspunkt.
- PBH