Et modent marked får Salling til at investere i hjemmelevering af dagligvarer
Oven på udbruddet af COVID-19 er danskernes forbehold for digitalt indkøb af dagligvarer faldet, og efterspørgslen er steget. Det får Salling Group til at lancere et nyt tilbud, hvor de leverer dagligvarer hjem foran kundernes hoveddør, via føtex.
Foråret 2020 betød store forandringer i danskernes hverdag og forbrugsvaner. Corona-restriktioner, der betød, at mange skulle isolere sig i deres egne hjem, samt ønsket om at udsætte sig selv og andre for mindre smitterisiko, har fået danskernes øjne op for at handle dagligvarer på nettet.
Sallings topchef, Per Bank, har tidligere sagt, at markedet ikke var modent til digitale dagligvarer, men siden er der sket et stort skift i forbrugsvanerne, forklarer Thor Jørgensen, der er ansvarlig for Salling Groups samlede online-tilbud.
Ændringen er i høj grad en konsekvens af coronakrisen, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
”Vores nye halvårsanalyse for 2020 viser, at salget af dagligvarer på nettet virkelig har fået et folkeligt gennembrud under coronakrisen. Der bliver købt mere online, og andelen af forbrugere med forbehold for at købe dagligvarer på nettet rasler ned", fortæller Niels Raulund.
Skridt-for-skridt indgang på det digitale marked
Salling Group har løbende lanceret forskellige online koncepter og tilbud, som for eksempel BilkaToGo, hvor kunder sammensætter deres indkøbskurv hjemmefra og derefter samler den op i deres nærmeste Bilka. Det nye initiativ skal supplere Salling Groups eksisterende tilbud.
"Vi har i de seneste år lanceret en række forskellige koncepter online, og dem har kunderne i den grad taget til sig i indeværende år. Det har givet os en lang række erfaringer, vi kan bruge, når vi introducerer hjemmelevering på føtex.dk. Nu er markedet og tiden til at tage skridtet videre, og vi glæder os til at tilbyde kunderne hjemmelevering af føde- og dagligvarer fra føtex", siger Thor Jørgensen.
I første omgang bliver det kunder i Storkøbenhavn, der får mulighed for at bestille dagligvarerne på nettet, men med tiden vil konceptet blive rullet ud flere steder i landet. Det er dog ikke planen, at alle kunder skal have muligheden, siger e-handelsdirektøren.
”Det kan ikke lade sig gøre at lave et godt tilbud og et godt udvalg til attraktive priser, hvis vi skal ud i hele landet”.
- KCP