Et fremtidigt guldæg – for de hurtige

Ny rapport om maritim transport af CO2 afslører, at danske shippingvirksomheder kan drage fordel af at være blandt de første til at satse på CO2-transport.

Ny rapport om maritim transport af CO2 afslører, at danske shippingvirksomheder kan drage fordel af at være blandt de første til at satse på CO2-transport. Foto: Teknologisk Institut..

21.10.2022

SCM.dk

Fangst, lagring og anvendelse af CO2, også kaldet CCUS (Carbon Capture, Utilization and Storage), ventes at komme til at spille en betydelig rolle for opnåelsen af de danske og globale klimamål. En ny rapport udarbejdet af Teknologisk Institut og Maersk Broker Advisory Services konkluderer, at first-moverne på området for skibstransport af CO2 kan sikre sig attraktive andele af et kommende marked. Det kræver dog lange kontrakter og hurtig etablering af CCUS-projekter i både Danmark og andre Nordsø-lande.

”Værdikæderne i forbindelse med fangst, lagring og anvendelse af CO2 er stadig under opbygning, og den maritime transport af CO2 forventes at kunne få stor betydning i denne. Det skyldes, at det teknisk set er relativt uproblematisk at transportere CO2, og at skibe er en fleksibel transportform, som er velegnet at anvende, for eksempel i områder hvor det ikke kan betale sig at etablere rørledninger til transport af CO2”, siger centerchef Jacob Ask Hansen fra Teknologisk Institut.

”Med de stigende CO2-afgifter, både i Danmark og resten af Europa, begynder det så småt at give kommerciel mening at fange og lagre CO2 fra de industrianlæg der har de største udledninger. Vi ser derfor et stort potentiale for vores kunder i at være med til at fremme den grønne omstilling ved at finde og indgå i dialog med projekter, hvor man kan tilbyde sin ekspertise i at bygge og operere skibe til at transportere CO2”, udtaler Daniel Cáceres Larsen, Head of Energy Transition hos Maersk Broker Advisory Services.

Hovedbudskaber fra rapporten
I rapporten har Teknologisk Institut gennem interviews med nøglepersoner inden for CCUS i Danmark og omkringliggende lande afdækket eksisterende erfaring med transportveje for CO2 og forventningerne til den fremtidige udvikling. Arbejdet er mundet ud i en række hovedbudskaber, hvoraf de vigtigste er:

• Maritim transport er en billig og relativt fleksibel måde at fragte CO2 fra udleder til lagerfacilitet og kan spille en stor rolle i etableringen af en effektiv CCUS-værdikæde i Nordsøen. Det er dog nødvendigt med yderligere infrastruktur, såsom infrastruktur på land, tankvogne, pipelines og havnefaciliteter for at muliggøre maritim transport af CO2

Læs også: Nyt spil skal fremme bæredygtig shipping

• Prisen for maritim transport er en lille del af den samlede omkostning på tværs af værdikæden, hvoraf fangst udgør den største del af prisen. Både fangst og transportdelen forventes at kunne reduceres signifikant ved skala og modenhed af projekter.

• Der er endnu ikke tilgængelige skibe klar til at transportere CO2, og de bygges eller finansieres kun, hvis rederne kan sikre sig lange kontrakter. Derfor vil markedet frem mod 2030 være baseret på lange kontrakter mellem præ-definerede fangst- og lagringsfaciliteter.

• Danske aktører er på nuværende tidspunkt blandt ”first-movers”, men hvis de skal have en fordel af at være det, kræver det, at de danske CCUS-projekter etableres så hurtigt som muligt og helst før vores naboer i Nordsøen.

• På den længere bane, efter 2030, vil det kræve større skala og flere lokationer for fangst, lagring og anvendelse, hvis et marked for maritim CO2-transport skal etableres. Mange nuværende shippingvirksomheder vil have kompetencerne til at spille en rolle i dette marked, hvilket kan lede til et mindre attraktivt marked med stor priskonkurrence.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle