Elektroniske hyldeforkanter flytter digitaliseringen helt ud på butiksgulvet
Elektroniske hyldeforkanter spreder sig med høj hast i alverdens supermarkeder. Faktisk så hastigt, at de i 2024 vil være et almindeligt syn, når forbrugere triller indkøbsvogne rundt på gangene med dagligvarer. De baner vejen for dynamisk prissætning og kunstig intelligens, som igen baner vejen for mange nye muligheder for detailsektorens forsyningskæder.
Det er allerede godt i gang i Asien, det vil snart få fat i Europa, og så vil nordamerikanske, sydamerikanske og afrikanske supermarkedskæder forventeligt også få øjnene op for gevinsterne. Vi taler om elektroniske hyldeforkanter, som på engelsk hedder electronic shelf labels (ESL). Det er små digitale skilte, der angiver pris og andre vareoplysninger ved en vare på supermarkedshylden.
Analysehuset Allied Market Research værdisatte det globale ESL-marked til 624 millioner US dollars i 2018, og de forventer en årlig vækst på 15,9 procent, så markedsværdien runder 2,4 milliarder US dollars i 2027.
Optimering af priser i realtid
”Vi begynder at se elektroniske hyldeforkanter i supermarkeder i år, og vi forventer, at værktøjet vil være udbredt til et stort antal af verdens supermarkeder allerede i 2024. Vi forventer også klart, at udbredelsen af elektroniske hyldeforkanter vil bane vejen for dynamisk prissætning i fysiske butikker”, fortæller Pini Mandel. Han er en israelsk iværksætter med næsten to årtiers erfaring fra detailsektoren. I dag er han administrerende direktør for Quicklizard, som er en innovativ platform til dynamisk prissætning. Quicklizard gør det muligt for detailvirksomheder at overvåge, beregne og anvende optimale priser baseret på markedsbevægelser i realtid.
Han fortæller, at det er asiatiske lande, der har førertrøjen på. De asiatiske supermarkedskæder og forbrugere er mere digitalt avancerede, og elektroniske hyldeforkanter begynder at være et almindeligt syn i asiatiske butikker. Han forventer, at europæiske kæder er de næste til at implementere elektroniske hyldeforkanter, og han kan observere, at udviklingen stadig er i sin spæde vorden i nordamerikanske butikskæder.
”Men vi forventer, at nordamerikanske detailkæder vil rykke på elektroniske hyldeforkanter og efterfølgende dynamisk prissætning, når de ser de gevinster asiatiske og europæiske butikker opnår på bundlinjen og kundetilfredsheden, og at de hurtigt vil indhente de asiatiske og europæiske forspring”, fortæller Pini Mandel og supplerer:
”Der er på mange måder noget hønen og ægget-problematik over elektroniske hyldeforkanter og dynamisk prissætning. Mange detailkæder vil gerne arbejde mere med dynamisk prissætning, men de mangler værktøjet. Elektroniske hyldeforkanter er lige præcis værktøjet, der kan gøre dynamisk prissætning til et centralt middel til både at optimere kundetilfredshed og lønsomhed”.
Sådan kan ESL fremme kundetilfredshed
Pini Mandel peger på, at en af forbrugernes største bekymringer, når de går ind i en dagligvarebutik, går på følgende: Er prisen korrekt? Kan jeg regne med denne pris, eller vil jeg opleve, at prisen reelt er en anden, når jeg kommer op til kassen? Men forbrugerne ved, at når butikken anvender elektroniske hyldeforkanter, så ved de, at den pris de ser ved varen, også er den pris, der er i computeren og derved ved kassen. De kan altså regne med, at prisen er korrekt, og det værdsætter de.
”Den første gevinst ved elektroniske hyldeforkanter er altså ’korrekte priser’. Men der er mange andre gevinster forbundet med elektroniske hyldeforkanter og dynamisk prissætning”, fortæller han og lister eksempler:
• ’Instant’ udsalg eller rabatpriser.
• Hurtige reaktioner til prisændringer i markedet.
• Forbedring af omnichannel kundeoplevelser.
Han fremhæver også en række andre muligheder ved elektroniske hyldeforkanter, såsom:
• Flere produktinformationer.
• QR-koder som forbrugerne kan skanne og finde opskrifter, sundhedsinformationer, bæredygtighedsinformationer eller varelageniveauer.
”Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser her. Mulighederne for at tilbyde information og service er nærmest ubegrænsede”, fortæller Pini Mandel fra Quicklizard.
ESL og madspild
Han peger også på, at elektroniske hyldeforkanter kan være en stor hjælp i arbejdet med at reducere madspild, som er et gigantisk problem over det meste af verden.
Én af udfordringerne med ferskvarer på supermarkedshylder er, at forbrugerne altid vil vælge den friskeste vare og lade den lidt ældre vare blive stående. Det bidrager til madspild. Men hvis supermarkedet ved hjælp af ESL og dynamisk prissætning kan prissætte varerne afhængig af holdbarhedsdato og dermed skabe et incitament for, at nogle kunder vælger at købe den mindst friske ferskvare, så er dette problem lige pludselig mindre.
”Det samme princip kan anvendes på alle typer varer, og ved hjælp af kunstig intelligens og maskinlæring kan butikken endda finde frem til de præcise prispunkter, der vil motivere forbrugerne til at købe de mindst friske varer eller, hvad det nu er man som butik gerne vil påvirke. Prissætning er i dag forbundet med en masse gætterier, ESL, dynamisk prissætning og kunstig intelligens kan konvertere gætterier til præcise priser, der understøtter den ønskede købsadfærd”, fortæller han og tilføjer:
Flytter det digitale ud på gulvet
”ESL-teknologi tilfører en digitalisering af salget i den fysiske butik, som hidtil kun har været mulig i netbutikker. Der er mange perspektiver og muligheder for digital transformation af den fysiske butik i disse teknologier. En butik som IKEA kan for eksempel bruge ESL til at transformere processen med, at kunder trækker en billet i udstillingen og bevæger sig ned i lageret for selv at plukke den fysiske vare. I stedet kunne kunder skanne en QR-kode på den elektroniske hyldeforkant og blive præsenteret for en vifte af muligheder for leveringsmetode, installation/samling, parkeringsplads-checkout eller noget helt fjerde”.
Pini Mandel forventer, at mange butikker vil udvikle sig til at være rene udstillinger, hvor kunderne kan se og føle på varerne, skanne QR-koder på den elektroniske hyldeforkant og have produktet leveret til deres dørtrin den næste dag.