Elektronisk fakturering i Rumænien
Rumænien indfører krav om CTC i forbindelse med fakturaer sendt B2B
Skattemyndighederne verden over strammer fortsat kravene til elektronisk fakturering. Da der løbende kommer nye krav, står virksomheder over for udfordringen med at holde sig opdaterede og sikre overholdelse af de gældende krav, når de sender elektroniske fakturaer til deres kunder i de lande, hvor de er momspligtige.
Rumænien er et af de lande i Europa, der har valgt at indføre en CTC-model. CTC står for Continuous Transaction Controls, og det handler om, at fakturaer skal sendes forbi en offentlig myndighed til godkendelse, før de kan sendes videre til modtageren. Hvis et land har indført CTC, er det nødvendigt at sende fakturaer og momsrapporteringer elektronisk.
Rumænien har siden 2021 brugt CTC-platformen til godkendelse af elektroniske B2G (Business-to-Government) fakturaer. Dette bliver nu også et krav til fakturaer sendt mellem virksomheder.
I vores blogindlæg kan du læse om:
- Hvilket format der skal bruges
- Hvem de nye krav dækker
- Den planlagte tidslinje for implementeringen
Læs blogindlægget om elektronisk fakturering i Rumænien her.