Elcykel med lad bagpå udfordrer varebiler

Med ladet bagpå og plads til en europalle er ny dansk el-ladcykel klar til at udfordre varevogne i byerne. Det er manden bag de danske magnetcykellygter, som har udviklet cyklen.

Den nye elcykel kan laste en europalle med 180 kg. PR-foto..

06.12.2019

SCM.dk

Ladcyklens svar på bilernes Landrover, Laplandar, bliver nu lanceret i Danmark. Det er den første danske ladcykel, hvor ladet befinder sig bag føreren. Det skyldes, at den udelukkede er beregnet til professionel brug og til egentlig godstransport.

Læs også: Elektriske fragtcykler indtager norske byer

At ladet på Laplandar-cyklen sidder bag på betyder, at cyklen kan bære meget mere vægt end traditionelle cykler med lad foran. Den kan laste en europalle med 180 kilo.

Denne godsvægt kan lade sig gøre, fordi konstruktionen er kraftig i stål og aluminium, baghjulene er konstrueret uden eger og vægten ligger på de bagerste, ikke-styrende hjul.

"Vi har fra starten en efterspørgsel efter specialtilpassede cykler, som vi kan imødekomme, fordi vi har produktion i EU og dermed nemmere kan udvikle og tilpasse designet med kunderne", siger Jochum Kirsebom..

Ladcyklens tyngde medfører, at den er udstyret med hydrauliske skivebremser på alle tre hjul, som hurtigt og sikkert kan bringe den tunge cykel til standsning, og uden samme risiko for knækkede kabler som andre cykler.

Med ladet bag på kan cyklen samtidig anvendes til at transportere gods, der rager op, fordi højden på godset ikke begrænser førerens udsyn. Cyklen fås fra starten med en elmotor på 250 Watt med en rækkevidde på op til 50 km på en opladning, og den kommer i tre basisudgaver.

Initiativet til cyklen kommer fra den dansk-norske cykeliværksætter Jochum Kirsebom. Han er manden bag de millioner af batterifri magnetcykellygter, han de sidste 16 år har solgt gennem virksomheden Reelight.

”Idéen med at placeret ladet bagpå cyklen var egentlig ligetil. Vi gør bare, som de altid har gjort i Kina, Vietman og andre lande, der anvender cyklen til godstransport. Det nye er, at vi har en meget solid og klimavenlig elcykel, der skal kunne komme sikkert frem i al slags vejr, og som skal kunne håndteres trygt i trafikken”, siger Jochum Kirsebom.

Et oplagt alternativ til varebilen
Ladcykler forventes i de kommende år at komme til at overtage en stor del af den trafik i byer, som varevogne og mindre lastbiler i dag varetager - den såkaldte ”last mile” ud til butik eller forbruger.

Det skyldes stigende krav om mindre forurening og øget fokus på klimaet fra virksomheder og organisationer.

Den europæiske cykelbrancheorganisation CIE (Cycling Industries Europe) har forsøgt at sætte tal på omfanget af skiftet fra varebiler til ladcykler. Ifølge CIE sælges der årligt to millioner varebiler i EU, defineret som biler, der højst vejer 3.500 kilo.

”Af det totale antal varebiler anvendes omtrent en tredjedel til mindre jobs og distribution over korte strækninger i bynære områder. Ladcykler er et oplagt alternativ til at dække meget af dette behov”, siger adm. direktør for CIE, Kevin Mayne.

Læs også: Drivkraft Danmark lancerer klimaplan for transportsektoren

I Danmark vil der kunne sælges 17.000 ladcykler til godstransport om året, viser beregninger fra CIE.

- SMP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

29.10.2024SCM.dk

Konflikten i Det Røde Hav sender CO2-udledningen på rekord-niveau

29.10.2024SCM.dk

Månedens udfordring: Forsyningskæden skal først og fremmest være fleksibel

28.10.2024SCM.dk

Ny stor aftale om etablering af ladeinfrastruktur ved 27 terminaler

24.10.2024Delfi Technologies A/S

Sponseret

Digitale prisskilte løfter kundeservice til nye højder

24.10.2024SCM.dk

Greater Copenhagen ligger i top i OECD inden for udvikling af grøn teknologi

24.10.2024SCM.dk

Klimapolitikken lider fordi ulighed i CO2-aftryk undervurderes

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online