Eksplosiv udenlandshandel truer danske butikker

Danskernes stigende tendens til at handle via udenlandske netbutikker truer de danske af slagsen. Sådan lyder det fra FDIH, som frygter, at danske butikker bliver presset ud af markedet.

Den tyske webshop Zalando er meget populær blandt de danske forbugere, som handler mere og mere gennem udenlandske netbutikker. Det er en trussel mod dansk detailhandel, lyder advarslen fra Foreningen for Dansk Internethandel..

03.02.2017

SCM.dk

I 2016 voksede dansk e-handel med 16 procent, og de danske forbrugere brugte 101 mia. kr. på nettet. Trods den flotte vækst er der dog malurt i bægeret, lyder meldingen fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Læs også: E-handlen nåede nye højder for alle brancher i 2016

FDIH’s for nyligt offentliggjorte e-handelsanalyse viser nemlig også, at de danske forbrugere sendte over 32 mia. kr. til udenlandske netbutikker i 2016.

”Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr. Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet”, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

Analysen viser, at mens de danske forbrugere købte for knap 14 procent mere herhjemme, steg købene i udlandet med 20,4 procent til i alt 32,4 mia. kr. Det er en stigning på 5,5 mia. kr.

”Det er penge, som ville lune i såvel dansk detailhandel, som i kassen hos danske netbutikker. Jeg forstår ikke, at den politiske opmærksomhed altid handler om den fysiske grænsehandel på 10 mia. kr. årligt, mens den digitale grænsehandel ignoreres”, siger Niels Ralund.

”Dansk detailhandel kommer til at lide”
Ifølge analysen bliver stadig flere nethandler foretaget hos de store udenlandske netbutikker. Eksempelvis er tyske Zalando den mest populære netbutik hos danske forbrugere, mens Amazon er rykket en plads frem til nummer to. Tilsammen står de for små 5 procent af danskernes 162 mio. handler i 2016.

”Udviklingen betyder, at vi om få år har et e-handelsmarked med ganske få gigantiske butikker, der styrer alle led i e-handlen. Jeg tror, at den eneste, der får ekstra travlt, er EU's konkurrencekommissær Magrethe Vestager. Lidt som vi ser det med konkurrencesager mod Facebook og Google i dag. Jeg synes ikke, at det er ikke den sundeste situation for hverken forbrugere eller virksomheder, og jeg er sikker på, at Danmark og dansk detailhandel kommer til at lide under det”, lyder det fra Niels Ralund.

Læs også: Den mobile e-handel vokser

Det er især kategorien ’Tøj, sko og smykker’, som får danskerne til at klikke ind på de udenlandske netbutikker. Kategorien snupper en fjerdel af alle netkøbene.

- KLZ

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle