Eksplosiv udenlandshandel truer danske butikker
Danskernes stigende tendens til at handle via udenlandske netbutikker truer de danske af slagsen. Sådan lyder det fra FDIH, som frygter, at danske butikker bliver presset ud af markedet.
I 2016 voksede dansk e-handel med 16 procent, og de danske forbrugere brugte 101 mia. kr. på nettet. Trods den flotte vækst er der dog malurt i bægeret, lyder meldingen fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Læs også: E-handlen nåede nye højder for alle brancher i 2016
FDIHs for nyligt offentliggjorte e-handelsanalyse viser nemlig også, at de danske forbrugere sendte over 32 mia. kr. til udenlandske netbutikker i 2016.
Det er fantastisk, at e-handel endnu engang kan præsentere så flot en vækst, og at vi nu runder den magiske grænse på 100 mia. kr. Men jeg synes, at det er ganske bekymrende, når væksten i digital grænsehandel stiger hurtigere end køb i danske netbutikker. Hver tredje krone går til udlandet, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.
Analysen viser, at mens de danske forbrugere købte for knap 14 procent mere herhjemme, steg købene i udlandet med 20,4 procent til i alt 32,4 mia. kr. Det er en stigning på 5,5 mia. kr.
Det er penge, som ville lune i såvel dansk detailhandel, som i kassen hos danske netbutikker. Jeg forstår ikke, at den politiske opmærksomhed altid handler om den fysiske grænsehandel på 10 mia. kr. årligt, mens den digitale grænsehandel ignoreres, siger Niels Ralund.
Dansk detailhandel kommer til at lide
Ifølge analysen bliver stadig flere nethandler foretaget hos de store udenlandske netbutikker. Eksempelvis er tyske Zalando den mest populære netbutik hos danske forbrugere, mens Amazon er rykket en plads frem til nummer to. Tilsammen står de for små 5 procent af danskernes 162 mio. handler i 2016.
Udviklingen betyder, at vi om få år har et e-handelsmarked med ganske få gigantiske butikker, der styrer alle led i e-handlen. Jeg tror, at den eneste, der får ekstra travlt, er EU's konkurrencekommissær Magrethe Vestager. Lidt som vi ser det med konkurrencesager mod Facebook og Google i dag. Jeg synes ikke, at det er ikke den sundeste situation for hverken forbrugere eller virksomheder, og jeg er sikker på, at Danmark og dansk detailhandel kommer til at lide under det, lyder det fra Niels Ralund.
Læs også: Den mobile e-handel vokser
Det er især kategorien Tøj, sko og smykker, som får danskerne til at klikke ind på de udenlandske netbutikker. Kategorien snupper en fjerdel af alle netkøbene.
- KLZ