E-handlere spejder efter flere købeglade kunder
Hver fjerde dansker, der e-handler, klikkede køb mindst en gang om ugen i maj. Samtidig sænker forbrugerne forventningerne til fremtidens køb en smule. Det viser Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj.
Mens en del haveejere går og spejder efter regn, går en del e-handlere formentlig også og håber på lidt flere købeglade kunder. De skal dog ikke sætte næsen alt for højt op. Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for maj viser nemlig, at forbrugerne faktisk sænker deres forventninger til fremtidens e-handel.
16,2 procent af forbrugerne forventer at købe mere på nettet de kommende 12 måneder, mens 11,5 procent omvendt forventer at købe mindre, og dermed forventer netto 4,7 procent at handle mere de kommende 12 måneder i forhold til det foregående år. I gennemsnit har der været 5 procent netto positive set over de seneste 12 måneder og dermed er forventningerne på 4,7 procent marginalt lavere.
Netbutikkerne kan dog glæde sig over, at forbrugeren har været ret flittige til at handle i maj. Godt og vel halvdelen af danskerne (52 procent) handlede online i løbet af den seneste uge i maj, hvilket er nogenlunde det samme som i april måned. Andelen, der har handlet mindst en gang om ugen er på 24 procent, mod 20 procent i april.
Læs også: Flere og flere virksomheder ruster sig til onlinesalg
Analysen viser også, at vejret måske har fået flere til at handle fra haven eller stranden. Smartphone ligger noget foran desktop i maj måned i forhold til andel af konverteringer. Smartphone står således bag 45 procent af handlerne mod 37 procent på desktop.
Der er dødt løb mellem betalingskort og betalingsapp i maj måned, som begge står for 4 ud af 10 betalinger. I forhold til 2022 har betalingskortet dog oplevet en tilbagegang på 9 procent-point, mens betalingsapps er gået 4 procent-point frem. Det skal bemærkes, at der ligger et kort bag app-betalingen.
- PiB