25.03.2021 | Planlægning
Digitaliser tilgangen til S&OP og skab forretningsmæssige resultater
Indhold fra partner Hvad er dette?
Ifølge en nyligt udgivet analyse har de fleste S&OP-brugere svært ved at skabe en realistisk S&OP plan. En undersøgelse foretaget af Supply Chain Insights afslørede, at kun 30 procent af de adspurgte er "næsten altid" eller "det meste af tiden" i stand til effektivt at knytte S&OP-planlægningen til deres eksekvering. Gartner bekræfter, at det er ”nr. 1 udfordring blandt produktionsvirksomheder. Denne kritiske kløft gør ofte S&OP til en passiv planlægnings-øvelse snarere end aktivt at være katalysator for at konvertere resultater til reelle forretningsresultater.
På månedlige S&OP-møder tager ledere strategiske beslutninger såsom at øge omsætningen eller tilføje nye produkter, der ikke altid oversættes til operationelle planer. Dette bør ikke være nogen overraskelse, fordi virksomhederne normalt har separate planlægnings- og driftsmodeller, der ikke nødvendigvis er forbundet.
Kunderne kræver en højere grad af dynamik og fleksibilitet
Det er nødvendigt med en digitaliseret og effektiv proces, fordi forventningerne fra kunderne kræver en højere grad af dynamik og fleksibilitet. Digitaliseringens mange nye kanaler betyder ligeledes, at efterspørgselsmønstrene bliver mere fragmenteret, og at det konkurrencemæssige landskab forandrer sig hurtigere end før. En standardiseret og digitaliseret S&OP proces sikrer det kundefokuserede perspektiv.
Verden bliver samtidig mere automatiseret, og det er nødvendigt med dedikerede værktøjer, der kan modellere forskellige realistiske scenarier, så man kan reagere hurtigt på såvel muligheder som trusler og skabe et fundament for beslutningerne. Det er vigtigt i en tid, hvor forholdet mellem udbud og efterspørgsel kan ændre sig hurtigere end nogensinde før.
Optilon er en Nordisk virksomhed, der for cirka 15 år siden etablerede sig i Norden. Vi har specialiseret os i at bringe ”State of the art” Supply Chain teknologier, herunder S&OP ind på det nordiske marked, så virksomhederne kan blive verdens bedste til Supply Chain Optimering.
”I Optilon mener vi, at hvis man som virksomhed effektivt skal kunne leve op til det pres, der er på leveringstider, omkostninger, kapacitetsudnyttelse, fleksibilitet etc., er der ingen vej udenom. Så er man nødt til at tage S&OP seriøst, og det er en proces, der skal gennemsyre virksomheden” siger Strategisk rådgiver fra Optilon Alis Hinrichsen. Det handler altså om forventningsafstemning og digitalisering ned gennem hele værdikæden.
Den rigtige digitale løsning tager udgangspunkt i en datamodel
Svaret er en digital løsning, der anvender den samme datamodel på både det taktiske og operationelle planlægningsniveau. En integreret datamodel der kontinuerligt synkroniserer en version af sandheden gennem kortlægning. Dette giver mulighed for så at sige ”at skubbe” de samlede S&OP ændringer ned i kæden, og dermed gøre det muligt at eksekvere på det operationelt. Man får så at sige det man planlægger.
Den digitale løsning fremmer samarbejdet på tværs af virksomheden
Samtidig giver det mulighed for, at de der arbejder med processen, får mulighed for at se og arbejde med informationerne på den måde der tjener deres rolle bedst. Samtidig giver simuleringsmiljøet mulighed for, at S&OP teamet kan lave ”on-the-fly” beregninger for at vise forsyningskæden og P&L påvirkninger for en række forskellige scenarier, såsom virkningen af prisstigninger, indkøbskrav og produktionsplaner.
Selvfølgelig anvender løsningen også Machine Learning teknologi der fungerer problemfrit med avancerede forecasting løsninger. Der tages udgangspunkt i historiske data og målet er at skabe en robust, pålidelig baseline forecast der nøjagtigt inddrager data fra interne og eksterne kilder. Løsningen understøtter planlægningsprocesser både på et strategisk, taktisk og operationelt plan og daglig planlægning. Herudover understøtter den IBP, Sales and Operations Operations Execution (S&OE).
Slutteligt kan man konkludere, at hvis man vil gå fra en passiv planlægnings-øvelse til aktivt at være katalysator for reelle forretningsresultater, så må man digitalisere S&OP processen.
Hent vores e-bog, hvor du kan læse mere om en effektiv tilgang til Supply Chain planlægning https://optilon.com/resource/stay-in-control-by-implementing-end-to-end-planning/
Du kan også læse mere om digitalisering af S&OP processer her
SCM 4.0

62% siger at de ikke kan udvikle "what if" scenarier hurtigt nok
Pandemien har vist os, at der er behov for at kunne udvikle "what if scenarier" hurtigt i Supply Chain, for at kunne leve op til de skiftende kunde præferencer og krav. Hvad forhindrer virksomhederne heri?
Indhold fra partner
SCM 4.0

Webinar: Rens automatisk Supply Chain data for fejl og skab værdi
Dårlig data kan have store konsekevenser ned gennem Supply Chain økosystemet. Hvordan er det at man kan arbejde med at rense disse på en mere automatiseret måde så man kan få udnyttet værdien?
Indhold fra partner
Branchenyt

Data er vigtigt for at skabe en resilient Supply Chain
Hvordan skaber man en resilient Supply Chain med data og Supply Chain netværks design? Det vil Joachim Lindquist fra Arla fortælle meget mere om når han gæster tirsdagsgæsten den 23. Marts klokken 10. Kom og vær med!
Indhold fra partner
Planlægning

400 andre har gjort det. Du er inviteret på tirsdag. S&OP Myter og fakta.
S&OP bliver ofte gjort til en kompleks proces. På denne Tirsdagsgæsten vil vi forsøge at tale om og afliver myterne - men samtidig også have en snak om realiteterne og hvordan man får forretningsmæssig værdi ud af sin S&OP proces.
Indhold fra partner
Planlægning

Hvorfor ABC klassificering er gammeldags og ikke er optimering
ABC klassificering er gammeldags og har ikke noget med optimering at gøre. I dette blogindlæg vil vi kigge nærmere på hvorfor det er gammeldags og hvad effektiv lageroptimering handler om i 2021.
Indhold fra partner
Planlægning

Vi hjælper jer gerne med at udvikle en god business case når det gælder Supply Chain planlægning
Digitalisering er højt på agendaen i mange virksomheder. Man ved godt at det giver god mening at automatisere og digitalisere virksomhedens tilgang til Supply Chain planlægning. Men hvordan kommer man igang og hvordan får man lavet en god business case?
Indhold fra partner