Digital teknologiforståelse - et nyt dannelsesfag

Universiteter og professionshøjskoler går sammen om et nyt initiativ, der skal udvikle et fagligt grundlag for digital teknologiforståelse som dannelsesfag i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Det nye Videnscenter for digital teknologiforståelse realiseres med 50 millioner kroner i fondsstøtte.

Ole Sejer Iversen er professor i interaktionsdesign og leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet og leder af det nye videnscenter for digital teknologiforståelse. Foto: Jesper Balleby..

25.08.2023

SCM.dk

Hvad er en algoritme egentlig, og hvordan skaber vi nye teknologier, der harmonerer med et godt og meningsfuldt hverdags- og arbejdsliv?

Et nyt center for digital teknologiforståelse vil udforske, hvordan børn og unge konstruktivt og kritisk kan være medskabere af de digitale teknologier, som danner rammer for vores liv, fællesskaber og samfund.

Videnscenter for digital teknologiforståelse vil levere viden om digital teknologiforståelse til grundskolen og ungdomsuddannelserne i samarbejde med en lang række aktører og forskningsmiljøer. Målet er at skabe et fælles vidensgrundlag på tværs af uddannelsessektorer, der kan danne grundlag for nye uddannelsestiltag samt videreudvikling af eksisterende fag.

”Ambitionen er, at alle børn og unge uanset, køn, postnummer eller social baggrund får viden om digital teknologiforståelse, så de konstruktivt og kritisk kan deltage som demokratiske borgere i et digitaliseret samfund. Centeret vil udvikle en viden, som giver børn og unge mulighed for at medskabe de digitale teknologier, som skaber rammer for vores hverdag, fællesskaber og demokratiske samfund”, siger Ole Sejer Iversen, professor i interaktionsdesign og leder af Center for Computational Thinking & Design ved Aarhus Universitet. Han er også leder af det nye videnscenter.

Videnscenteret skal med en bevilling på 50 millioner kroner fra Villum Fonden, Novo Nordisk Fonden og Lundbeckfonden over de næste fem år bidrage til at skabe en solid og fælles faglighed i digital teknologiforståelse med afsæt i de danske skoletraditioner og nyeste internationale erfaringer. Det skal forskere og undervisere fra universiteter og professionshøjskoler medvirke til.

”Vi har som samfund haft en tendens til at overvurdere vores børn og unges digitale kompetencer. Nogle kalder dem endda digitalt indfødte, men faktum er, at flere børn føler sig alene og overladt til den digitale verden uden støtte fra de voksne. Ikke mindst børn fra ressourcesvage hjem. Derfor er det vigtigt, at vi tager ansvaret på os og klæder vores børn og unge bedre på. Her kommer det nye videnscenter til at spille en helt afgørende rolle”, siger docent Lars Bo Andersen fra Københavns Professionshøjskole og vicecenterleder ved det nye videnscenter.

Det er også et område, der optager børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S):

”Digitaliseringens indtog i vores liv forsvinder ikke. Den er kommet for at blive. Det gælder både os voksne og for vores børn. Derfor er det helt afgørende, at vi skaber mere viden om, hvordan alle børn kan få et sundt forhold til deres digitale liv. Jeg vil gerne, at alle børn og unge i deres skolegang får viden om teknologiernes konsekvenser for både dem selv og samfundet. Derfor er jeg rigtig glad for det nye videnscenter”, siger Mattias Tesfaye.

Videnscentret bliver muliggjort med støtte fra Villum Fonden, Novo Nordisk fonden og Lundbeckfonden, der samstemmende kalder det et vigtigt område, der skal prioriteres.

Agi Csonka, programdirektør i Villum Fonden siger:

”Vi har valgt at støtte dette nationale initiativ, fordi digitale teknologier spiller en stadig større rolle i vores samfund. Alle børn og unge har brug for både at kunne bruge teknologierne konstruktivt og for at kunne forstå hvordan de digitale teknologier påvirker vores samfund – så de kan tage kloge beslutninger som oplyste borgere”.

Jan Egebjerg, forskningsdirektør i Lundbeckfonden:

”Ingen kan være i tvivl om, at mange hverdagsaktiviteter og vores tilgang til information i stigende grad er påvirket og styret af digitale teknologier. Der er behov for at afdække, hvordan undervisning i digital teknologiforståelse bedst inddrages på de forskellige uddannelsesniveauer, og projektet er derfor yderst betimeligt og vigtigt for at sikre, at alle børn og unge i Danmark får en digital teknologiforståelse, der kan styrke deres forståelse for digitale teknologiers indvirkning på dem selv, på fællesskaber og på basale samfundsværdier”.

Berith Bjørnholm, Senior Vice President, Education & Outreach, Novo Nordisk Fonden:

”I Novo Nordisk Fonden er vi stolte over at støtte etableringen af det nationale center, hvor der skabes et tværfagligt miljø, der kan opbygge vidensgrundlaget for en fælles uddannelsesmæssig indsats på området og dermed bidrage til at styrke den digitale dannelse blandt børn og unge i Danmark”.

Centret bygger videre på tidligere forsøg og projekter og samler for første gang de danske fagmiljøer på tværs af universiteterne, professionshøjskoler, skoler og gymnasier for at etablere en samlet dansk tilgang til digital teknologiforståelse i grundskolen og på ungdomsuddannelserne (STX, HHX og HTX).

Læs også: Stadig kul på It-branchen

Det er helt centralt, at den videre udvikling af digital teknologiforståelse foregår i og med praksis på skoler og ungdomsuddannelser. Derfor kommer skole- og gymnasielærere og ikke mindst elever til at spille en stor rolle i den faglige udvikling. Af samme grund rådgives centret også af de centrale parter omkring skolen og ungdomsuddannelserne.

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

01.07.2025SCM.dk

Digital omstilling giver små virksomheder vækst og flere ansatte

30.06.2025SCM.dk

Nu kommer der fart på udrulning af AI-fabrikker i stor skala

27.06.2025AGR

Sponseret

Finn er AGR’s nye AI-assistent – og et konkret eksempel på AI i forsyningskæden

25.06.2025SCM.dk

Universal Robots lancerer nyt værktøj til intuitiv simulering af robotceller

25.06.2025SCM.dk

HI-messen 2025 samler industrien med fokus på teknologi, bæredygtighed og stærke relationer

24.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

TITAN Containers samler medarbejdere på tværs af landegrænser

16.06.2025SCM.dk

Additive manufacturing skal være en del af fremtidens industri

13.06.2025SCM.dk

Nordic Hydrogen bringer grøn brint tættere på kilden

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen