22.12.2021 | Branchenyt
Digital rådgiver navigerer i krydsfeltet mellem forretning, processer og teknologi
Indhold fra partner Hvad er dette?
Dynamics 365 udvikler sig hastigt, og mange virksomheder er i tvivl om, hvordan de skal forholde sig. Dedikeret team hos Columbus hjælper dem på vej.
Traditionelt har virksomhedens ERP-løsning været som motoren på et containerskib: Den skulle – bortset fra jævnlig smøring og omsorg – have lov at være i fred, og så kørte den ellers stabilt i årevis. Derimod var det så kostbart, besværligt og risikabelt at gennemføre større ændringer, at de fleste helst udskød dem så længe som muligt.
Men med Dynamics 365 er forretningssystemet rykket op i skyen, og Microsoft pusher opdateringer ud otte gange årligt. Ny funktionalitet, fejlrettelser og sikkerhedsrettelser kommer dumpende med jævne mellemrum uden at man skal vente på dem eller selv betale for specialudvikling.
”Det er en stor fordel for virksomhederne. Det er der slet ingen tvivl om. Men den hastige udvikling, som Dynamics 365 gennemgår, udfordrer både klassisk ERP-tankegang og virksomhedens forretningsudvikling på flere punkter,” siger Britt Munk-Madsen, director for Solution Optimization hos Columbus.
Udfordring at bevare overblikket over de mange muligheder
Eksempelvis er der ikke længere behov for at føre minutiøse lister med ønsker og behov og vente tålmodigt på næste ERP-projekt eller re-implementering, før man kan lave noget om.
”For mange virksomheders vedkommende vil Dynamics 365 sandsynligvis være den sidste ERP-løsning, de kommer til at implementere. Så har forretningen behov, er der sådan set ingen grund til at vente med at gennemføre dem. Spørgsmålet er snarere, hvordan man prioriterer, så ERP-systemet konstant spiller med, når forretningen skal udvikles,” siger Britt Munk-Madsen.
Man står altså nu i en situation, hvor det ikke længere er platformen, som spænder ben for ønsker og planer. Til gengæld er udfordringen snarere at få overblik over alle mulighederne og viden om, hvordan man udnytter dem bedst.
Vil du vide mere om livet efter go live? Download vores e-bog med eksperternes bedste råd.
Behov for dyb indsigt og konstant opdateret viden
”Tidligere var man låst og begrænset, men sådan er det mildt sagt ikke længere. Det er nok lidt som at være vokset op i et mangelsamfund og pludselig træde ind i et enormt supermarked med fyldte hylder – og hvor der hele tiden kommer nye varer til,” siger Britt Munk-Madsen.
For at få det nødvendige overblik, skal man have dyb indsigt i den arkitektoniske retning, Microsoft følger med Dynamics 365. Det er også nødvendigt med praktisk funderet og opdateret viden om, hvordan man drager nytte af både eksisterende og kommende funktioner samt teknologier.
Det er baggrunden for dannelsen af Columbus-afdelingen Solution Optimization, der hjælper kunderne med at få overblik over mulighederne for at udnytte den konstante udvikling af Dynamics 365 optimalt.
”Jeg kan godt forstå, at vores kunder er i tvivl om, hvor de skal tage fat først – og hvilke tiltag der vil have størst positiv effekt for netop deres forretning. Det er den slags, vi hjælper dem med at finde gode svar på. Alt sammen med henblik på at sørge for, at løsningen hele tiden understøtter deres forretning,” siger Britt Munk-Madsen.
Giver input til konstant forretningsudvikling
Britt Munk-Madsen og Solution Optimization er derfor i løbende dialog med virksomhederne om, hvordan man kan optimere processer og muligheder.
”Det handler om at give konkret, opdateret og relevant input til kontinuerlig udvikling. Samt om at sikre, at kunderne kapitaliserer på deres ERP-investering,” siger Britt Munk-Madsen.
”Hvilket er en del nemmere sagt end gjort. For selv om forretningssystemer traditionelt har haft et – måske delvist fortjent – ry for at være en kende statiske, så sker der helt ufatteligt meget på området i de her år. Og for at være i stand til at yde kompetent rådgivning, skal man befinde sig lige midt i krydsfeltet mellem forretningsudvikling, rådgivning, processer og teknologi. Hvilket er vanvittigt spændende og professionelt udfordrende,” siger hun.
Hvis du er nysgerrig på andre aspekter af hverdagen på Dynamics 365, så har vi samlet en række eksperters bedste råd til, hvordan dit system får de bedste betingelser efter go live.
E-handel

Pyramider, Latte Art og Jobsikkerhed - nøglen til gode B2B kundeoplevelser
B2B virksomheder oplever i stigende grad, at deres kunder forventer en gnidningsfri brugeroplevelse. Forventninger som er drevet af den oplevelse, vi som kunder kender fra online handel i privatregi.
Indhold fra partner
Branchenyt

Digital transformation skal forankres i hele virksomheden
Reel digital tranformation opstår først, når virksomheden har fundet den rigtige kombination af platform, forretningsproces og forretningsmodel. Det er ikke nok bare at sætte strøm til en forretningsproces.
Indhold fra partner
Branchenyt

3 e-commerce tendenser, der er værd at holde øje med
For nyligt udkom E-handelsanalysen fra Dansk Erhverv for første halvår 2022. Med Coronakrisen som et forhåbentlig overstået kapitel, baner nye tal i analysen vejen frem for nye tendenser og en udvikling, som bestemt er værd at holde øje med.
Indhold fra partner
Branchenyt

Hvad kan AI gøre for din virksomhed?
Du interagerer med AI (artificial intelligence) på daglig basis uanset om du er klar over det eller ej.
Indhold fra partner
Branchenyt

Derfor er digital commerce blevet vigtig for B2B-virksomheder
B2B-virksomheder, der ikke har e-commerce med i sin digitale strategi, risikerer at sakke bagud i konkurrencen. For B2B-kunder forventer i stigende grad den omfangsrige, personaliserede service, som kun en intelligent digital commerce-løsning kan levere.
Indhold fra partner
Branchenyt

Madspild for milliarder er at ødsle med ressourcerne
Hvis vi virkelig ønsker at gøre noget ved vores massive madspild, er det forholdsvis enkelt. Teknologien ér allerede tilgængelig. Dog venter en udfordring i at opdrage fødevareproducenterne, detailhandelen og forbrugerne til at tænker mere bæredygtigt.
Indhold fra partner