DI kører hårdt på imod klimaneutral transport
En ny fremskrivning fra Boston Consulting Group (BCG) viser, at de nuværende politiske tiltag – inklusiv kilometerafgiften – ikke er tilstrækkelige til at nå Danmarks CO2-mål for sektoren i 2045.
DI´s grønne Advisory Board, der består af topfolk i transportsektoren og erhvervslivet, har gennem et år arbejdet på deres bud på, hvordan transportsektoren bliver CO2-neutral i 2045.
Marianne Dahl, der er Managing Director og Partner i BCG, har været forperson for boardet:
”Med anbefalingerne kan vi reducere udledningerne fra transportsektoren med 42 millioner ton yderligere CO2 end Regeringens nuværende politik og ambitioner ligger op til frem mod 2045. Advisory Boardet viser en gangbar vej til en klimaneutral transportsektor – det er mere ambitiøst end klimamålene! Vi er en meget bred skare fra det danske erhvervsliv og fra transportsektoren, som står bag anbefalingerne. Nu er det op til politikerne at gøre dem til virkelighed, hvis de ligesom os ønsker en helt grøn transportsektor”.
En af de helt store udledere for sektoren er det, der bliver hældt i tanken, når vi kører. Derfor er det også her, at der bør sættes først og størst ind. Konkret foreslår Advisory Boardet at alle grønne brændstoffer – også kaldet drivmidler – bliver afgiftsfritaget. For det grønne valg skal være lettere at træffe, end det er i dag, både for den tunge transport og for personbiler, og der hjælper en lavere pris gevaldigt på vej.
Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, siger:
”I DI Transport anbefaler vi regeringen at sætte sig som mål, at transportsektoren skal være klimaneutral i 2045. Vejen dertil er at gøre det billigere og nemmere at vælge grønt til. Advisory boardet har lavet et rigtigt godt arbejde med anbefalinger til, hvordan det kan lade sig gøre!”.
”Vi har brug for at være effektive, når det kommer til klimaforandringer. I forhold til transportsektoren, så er det mest effektive, at staten investerer i at gøre det attraktivt at køre grønt. Pisken er allerede fremme, og det rykker altså ikke tilstrækkeligt. Der mangler en gulerod for, at det rigtigt batter, og det har både klimaet og regeringen brug for, hvis klimamålene skal nås. Her er et bud på en samlet pakke, som kan få transportsektoren hele vejen”.
Advisory Boardet har lavet 24 anbefalinger indenfor 4 temaer;
• Rygvind til grønne køretøjer,
• Hurtigere indfasning af grønne drivmidler,
• Mindre spild og energieffektiv godstransport
• Flere grønne muligheder for den enkelte.
80 procent af udledningerne fra transportsektoren kommer fra vejtransporten.
Læs også: Et stærkt Danmark står over for ny geopolitisk æra
2/3 dele af udledningen på vejene sker fra personbiler, 1/3 fra lastbiler, busser og varebiler til sammen. For at øge incitamentet til at køre grønt, foreslår Advisory Boardet også, at afgiftsfritagelser på køb af elbiler og elektriske varebiler bliver fastfrosset på 2023-niveau frem til 2030 og ikke stiger, som det ellers er vedtaget.
Hvis de 24 anbefalinger bliver gennemført, giver det en CO2-reduktion svarende til hele Danmarks CO2-udledning i 2023.
En klimaneutral transportsektor i 2045 vil kræve 17 TWh energi udover det allerede forventede energibehov. Det svarer til energien fra godt seks gange Kriegers Vindmølleparker. Til sammenligning blev der i hele 2022 produceret 19 TWh fra vindmøller.
- PiB