DHL håndterer nødhjælp i Filippinerne
DHL har sendt et hold logistikeksperter til Filippinerne for at hjælpe til efter tyfonen Haiyans ødelæggelser.
Logistikvirksomheden DHL har sendt et disaster response-team til Filippinerne for at hjælpe med at genopbygge logistikapparatet i den vigtige lufthavn Mactan Cebu.
Her skal teamet stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund.
Den store udfordring i Filippinerne er den totale ødelæggelse af infrastrukturen, og at landet består af mange øer, siger Chris Weeks, der er DHL's direktør for humanitære anliggender.
At der er et desperat behov for basale fornødenheder, understreges af FN, der vurderer, at mere end 10 millioner filippinere er ramt og over 660.000 fordrevet fra deres hjem.
Opført midlertidigt lager
Sammen med andre humanitære partnere har DHL opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu-lufthavnen, hvor disaster response-teamet sørger for hurtig læsning af nødhjælpen på lastbiler eller i helikoptere.
Da vejene i regionen er ødelagte eller blokerede, har DHL desuden sørget for, at der dagligt bliver kastet 300 såkaldte speedballs med basal nødhjælp ud fra helikoptere.
Globalt katastrofeberedskab siden 2005
I samarbejde med FN etablerede DHL tilbage i 2005 sit globale netværk af disaster response-teams til at støtte lufthavne i tilfælde af katastrofer.
Netværket består af mere end 400 uddannede medarbejdere, der yder frivillig, gratis logistisk støtte i lufthavne. Netværket spænder over tre regioner, Amerika, Mellemøsten-Afrika og Asien-Stillehavsområdet, for at kunne være så tæt som muligt på de ramte områder.
Læs også: Good Distribution Practice på Unicefs nye verdenslager
Siden etableringen har teamene været indsat mere end 20 gange verden over, heraf tre gange i Filippinerne.
Se videoer og billeder om DHL's indsats (på engelsk)
- JKK