Detailsektoren leder efter den friktionsløse forsyningskæde
Den friktionsløse forsyningskæde drevet af nye digitale teknologier er talk of the town i den trængte detailsektor verden over. Og der er ifølge Mark Thomson fra Zebra Technologies noget om snakken. Amazon fører an, mens Walmart, Zara, Waitrose, ASDA og mange andre er lige i hælene.
Amazons Prime Wardrobe flytter butikkens prøverum hjem i kundernes dagligstue. Kunderne kan modtage en kasse med udvalgt tøj i forskellige farver, størrelser m.m. og prøve tøjet i fred og ro derhjemme foran spejlet.
Kunden udvælger det tøj, han eller hun ønsker at købe, placerer resten i kassen og returnerer kassen. Forsendelse og returforsendelse er gratis; kunden betaler kun for det tøj, han eller hun vælger at beholde.
Walmart er lige i hælene på Amazon og tilbyder nu gratis levering fra dag til dag. Amazons gratis levering er jo baseret på betalt medlemskab af Prime og er på den måde ikke ganske gratis. Walmarts leveringsservice er ikke baseret på betalt medlemskab.
Supermarkedskæden Ocado har officielt omdefineret sig selv fra dagligvarevirksomhed til at kalde sig selv en tech virksomhed, og har blandt andet implementeret Locus-robotter på lageret, der hjælper de menneskelige plukkere med plukkeopgaven.
Det er blot nogle få eksempler på innovationer af detailkæder baseret på it og supply chain-innovationer, der har til mål at reducere friktionen i forsyningskæden, så kunderne får den ønskede service samtidig med, at detailkædernes omkostninger ikke løber løbsk.
Klik og hent
”Click & collect-konceptet, hvor kunderne bestiller varer via nettet og derefter afhenter varen i en lokal butik eller et lokalt afhentningssted, breder sig med voldsom hast. ASDA og Zara investerer for eksempel tungt i en kombination af digitale teknologier, der gør click & collect mulig. Det samme gør mange andre detail-aktører i fødevarer og også non-food”, forklarer Mark Thomson, der er Director Retail Industry Solutions hos Zebra Technologies, til 150 deltagere på konferencen RFID & IoT in the Nordics 2019.
Fire kendetegn ved details digitale udvikling
- Alt er forbundet: 50 milliarder forbundne IoT end points i 2020.
- Alle er forbundet: 6 milliarder unikke mobile brugere i 2020.
- Digital intelligens: Kunstig intelligens (AI) oplever en CAGR (compund annual growth rate, annualiseret flerårig vækstrate) på 50 procent og vil nå en omsætning på 58 milliarder US dollars i 2021.
- Transformation af kundeoplevelsen: 59 procent af Amazon Prime brugere med en Echo enhed bruger den mindst én gang om dagen.
Konferencen foregår i IT Universitet i Ørestaden, København og er arrangeret af brancheforeningen RFID i Danmark i samarbejde med Dansk IT, Alexandra Instituttet, AIM Denmark, IT-Universitetet og GS1 Denmark.
Automatisering, kunstig intelligens, robotter, analytics, kameraer, sensorer, RAIN RFID, IoT m.m. Nye digitale teknologier står ifølge Mark Thomson i kø for at gøre den friktionsløse kæde til virkelighed og hjælpe den hårdt trængte detailsektor til at opnå succes.
”Den friktionsløse vision er mest tydelig inden for fødevarer med Amazons meget omtalte koncept-butik i Seattle som et kendt eksempel. Men der er mange andre eksempler, som fx den franske supermarkedskæde Casino, der investerer tungt i teknologier og processer som for eksempel kameraer og ansigtsgenkendelse, der skal gøre kundernes købsoplevelse så flydende og bekvem som mulig. Der er også stor interesse for det friktionsløse i non-food sektorer”, siger han.
Logistikkens voksende rolle
Den friktionsløse forsyningskæde er i høj grad en udfordring for logistik og it. Et hurtigt kig på udviklingen i Amazons globale logistikomkostninger synliggør tydeligt, hvor stor en rolle logistik og supply chain spiller. Fra 2008 til 2018 er de samlede logistikomkostninger steget fra 3,1 milliarder US dollars til 61,7 milliarder US dollars eller fra 16,3 procent af omsætningen til 26,5 procent af omsætningen, jf. figur 1.
”Amazon, Walmart, Casino og mange andre detailaktører har for længst erkendt, at de skal investere massivt i robotter, digitalisering og automatisering, hvis de skal vinde markedsandele. De har også erkendt, at kunderejsen ikke starter ved butiksindgangen. Den starter der, hvor behovet opstår, for eksempel i hjemmet”, fortæller Mark Thomson.
Kæden Ocado har derfor taget initiativ til at indbygge en stemmebaseret service i Amazons stemmestyrede assistent Alexa, der er placeret i hjemmet hos kunder. Her kan kunden indtale indkøb af gulerødder eller forårsløg, mens kunden arbejder i køkkenet og erfarer, at han eller hun har behov for indkøb af gulerødder eller forårsløg.
Det er blot et af mange digitalt baserede tiltag, som detailkæderne eksperimenterer med for at gøre kundernes købsoplevelse så friktionsløs som mulig. Et andet eksempel er det intelligente køleskab, der holder øje med varers udløbsdatoer, overvåger varer i køleskabet, kan bestille nye varer, vise tv, vise opskrifter og demoer fra YouTube etc.
Data er den nye olie
Mark Thomsen fremhæver, at den mest centrale udfordring er at binde de forskellige dele af værdikæden og kunderejsen sammen, så data flyder uhindret og i realtid. Han kalder det ”connect the dots”.
”Er digitalisering og automatisering opskriften på succes for detailsektoren? Det er ikke kun den rette løsning, det er den eneste løsning, hvis detaillister ønsker at overleve”.
Mark Thomson, Director Retail Industry Solutions hos Zebra Technologies.
Det er data om kundeadfærd og kunderejse, lagerpræcision, lagergennemsigtighed, automatiseret opgavestyring, personalekommunikationer, konverteringer, POS optimering, supply chain aktiviteter etc.
”Der er meget store potentialer for at forbedre kundernes oplevelse, hvis man kan forbedre dataflowet med speed, transparens, tilgængelighed etc., så de rette data kommer de rette steder hen og gør det muligt for medarbejdere og systemer at trække de rette beslutninger på rette tid”, siger Mark Thomsen og afslutter med det kontante budskab:
”Er digitalisering og automatisering opskriften på succes for detailsektoren? Det er ikke kun den rette løsning, det er den eneste løsning, hvis detaillister ønsker at overleve”.