Detailsektoren leder efter den friktionsløse forsyningskæde

Den friktionsløse forsyningskæde drevet af nye digitale teknologier er talk of the town i den trængte detailsektor verden over. Og der er ifølge Mark Thomson fra Zebra Technologies noget om snakken. Amazon fører an, mens Walmart, Zara, Waitrose, ASDA og mange andre er lige i hælene.

Amazon fører an i digitaliseringen af detailsektoren, men Walmart, Zara, Waitrose, ASDA og mange andre er lige i hælene. Foto: Amazon..

29.08.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Amazons Prime Wardrobe flytter butikkens prøverum hjem i kundernes dagligstue. Kunderne kan modtage en kasse med udvalgt tøj i forskellige farver, størrelser m.m. og prøve tøjet i fred og ro derhjemme foran spejlet.

Kunden udvælger det tøj, han eller hun ønsker at købe, placerer resten i kassen og returnerer kassen. Forsendelse og returforsendelse er gratis; kunden betaler kun for det tøj, han eller hun vælger at beholde.

150 fagfolk deltog på konferencen RFID & IoT in the Nordics 2019 på IT Universitet i Ørestaden. Foto: RFID & IoT in the Nordics 2019..

Walmart er lige i hælene på Amazon og tilbyder nu gratis levering fra dag til dag. Amazons gratis levering er jo baseret på betalt medlemskab af Prime og er på den måde ikke ganske gratis. Walmarts leveringsservice er ikke baseret på betalt medlemskab.

Supermarkedskæden Ocado har officielt omdefineret sig selv fra dagligvarevirksomhed til at kalde sig selv en tech virksomhed, og har blandt andet implementeret Locus-robotter på lageret, der hjælper de menneskelige plukkere med plukkeopgaven.

Det er blot nogle få eksempler på innovationer af detailkæder baseret på it og supply chain-innovationer, der har til mål at reducere friktionen i forsyningskæden, så kunderne får den ønskede service samtidig med, at detailkædernes omkostninger ikke løber løbsk.

Klik og hent
”Click & collect-konceptet, hvor kunderne bestiller varer via nettet og derefter afhenter varen i en lokal butik eller et lokalt afhentningssted, breder sig med voldsom hast. ASDA og Zara investerer for eksempel tungt i en kombination af digitale teknologier, der gør click & collect mulig. Det samme gør mange andre detail-aktører i fødevarer og også non-food”, forklarer Mark Thomson, der er Director Retail Industry Solutions hos Zebra Technologies, til 150 deltagere på konferencen RFID & IoT in the Nordics 2019.

Fire kendetegn ved details digitale udvikling

  1. Alt er forbundet: 50 milliarder forbundne IoT end points i 2020.
  2. Alle er forbundet: 6 milliarder unikke mobile brugere i 2020.
  3. Digital intelligens: Kunstig intelligens (AI) oplever en CAGR (compund annual growth rate, annualiseret flerårig vækstrate) på 50 procent og vil nå en omsætning på 58 milliarder US dollars i 2021.
  4. Transformation af kundeoplevelsen: 59 procent af Amazon Prime brugere med en Echo enhed bruger den mindst én gang om dagen.

Konferencen foregår i IT Universitet i Ørestaden, København og er arrangeret af brancheforeningen RFID i Danmark i samarbejde med Dansk IT, Alexandra Instituttet, AIM Denmark, IT-Universitetet og GS1 Denmark.

Automatisering, kunstig intelligens, robotter, analytics, kameraer, sensorer, RAIN RFID, IoT m.m. Nye digitale teknologier står ifølge Mark Thomson i kø for at gøre den friktionsløse kæde til virkelighed og hjælpe den hårdt trængte detailsektor til at opnå succes.

”Den friktionsløse vision er mest tydelig inden for fødevarer med Amazons meget omtalte koncept-butik i Seattle som et kendt eksempel. Men der er mange andre eksempler, som fx den franske supermarkedskæde Casino, der investerer tungt i teknologier og processer som for eksempel kameraer og ansigtsgenkendelse, der skal gøre kundernes købsoplevelse så flydende og bekvem som mulig. Der er også stor interesse for det friktionsløse i non-food sektorer”, siger han.

Logistikkens voksende rolle
Den friktionsløse forsyningskæde er i høj grad en udfordring for logistik og it. Et hurtigt kig på udviklingen i Amazons globale logistikomkostninger synliggør tydeligt, hvor stor en rolle logistik og supply chain spiller. Fra 2008 til 2018 er de samlede logistikomkostninger steget fra 3,1 milliarder US dollars til 61,7 milliarder US dollars eller fra 16,3 procent af omsætningen til 26,5 procent af omsætningen, jf. figur 1.

”Amazon, Walmart, Casino og mange andre detailaktører har for længst erkendt, at de skal investere massivt i robotter, digitalisering og automatisering, hvis de skal vinde markedsandele. De har også erkendt, at kunderejsen ikke starter ved butiksindgangen. Den starter der, hvor behovet opstår, for eksempel i hjemmet”, fortæller Mark Thomson.

Kæden Ocado har derfor taget initiativ til at indbygge en stemmebaseret service i Amazons stemmestyrede assistent Alexa, der er placeret i hjemmet hos kunder. Her kan kunden indtale indkøb af gulerødder eller forårsløg, mens kunden arbejder i køkkenet og erfarer, at han eller hun har behov for indkøb af gulerødder eller forårsløg.

Det er blot et af mange digitalt baserede tiltag, som detailkæderne eksperimenterer med for at gøre kundernes købsoplevelse så friktionsløs som mulig. Et andet eksempel er det intelligente køleskab, der holder øje med varers udløbsdatoer, overvåger varer i køleskabet, kan bestille nye varer, vise tv, vise opskrifter og demoer fra YouTube etc.

Data er den nye olie
Mark Thomsen fremhæver, at den mest centrale udfordring er at binde de forskellige dele af værdikæden og kunderejsen sammen, så data flyder uhindret og i realtid. Han kalder det ”connect the dots”.

”Er digitalisering og automatisering opskriften på succes for detailsektoren? Det er ikke kun den rette løsning, det er den eneste løsning, hvis detaillister ønsker at overleve”.

Mark Thomson, Director Retail Industry Solutions hos Zebra Technologies.

Det er data om kundeadfærd og kunderejse, lagerpræcision, lagergennemsigtighed, automatiseret opgavestyring, personalekommunikationer, konverteringer, POS optimering, supply chain aktiviteter etc.

”Der er meget store potentialer for at forbedre kundernes oplevelse, hvis man kan forbedre dataflowet med speed, transparens, tilgængelighed etc., så de rette data kommer de rette steder hen og gør det muligt for medarbejdere og systemer at trække de rette beslutninger på rette tid”, siger Mark Thomsen og afslutter med det kontante budskab:

”Er digitalisering og automatisering opskriften på succes for detailsektoren? Det er ikke kun den rette løsning, det er den eneste løsning, hvis detaillister ønsker at overleve”.

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

11.04.2025PALOMAT

Sponseret

PALOMAT® tager på tysk messe og slår salgsrekord

11.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

11.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER og Geek+ leverer innovativ logistikløsning til Dr. Max

10.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Brancheindsigt og perspektiver ved Odense Robotics Årsmøde

09.04.2025SCM.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: The EU AI Act: What you need to know - and do

Get an in-depth understanding of the EU AI Act with legal expert Niels Christian Ellegaard. He will provide a comprehensive overview of the regulation, highlight important deadlines, and explain how to approach and manage the EU AI-Act at this stage.

Dato

24.04.2025

Sted

Online

SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

25.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Online