28.02.2019 | Branchenyt
Det ender alligevel med IT-integration. Men kender du prisen?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Plads er en knap faktor på mange danske lagre og priserne pr. kvadratmeter går kun i én retning. Derfor kan der være skjulte konkurrencefordele i at tænke i kubikmeter, når dit lager skal effektiviseres og automatiseres
Lagerautomater er populære valg, fordi du meget enkelt kan automatisere udvalgte områder af dit lager og udbyttet er stort. Derfor kigger vi her nærmere på, hvordan du vælger den rigtige leverandør af lagerautomaten.
Dit valg af leverandør og lagerautomat hænger nemlig nøje sammen med din nuværende situation og dine mål for virksomheden i fremtiden.
Inden du træffer den endelige beslutning, bør du stille dig selv denne udfordring: Svar så præcist som muligt på disse ni spørgsmål om dit lager.
Når du kender svaret på spørgsmålene, har du en tydelig indikation af, om du har fået det rigtige tilbud. Eller om du vil have gavn af at gå i dialog med en eller to andre leverandører.
1: Har du allerede et opdateret WMS, du kan bygge videre på?
Ja Nej Ved ikke
2: Kan lagerautomatens WMS integreres med dit ERP og evt. dit WMS?
Ja Nej Ved ikke
3: Har du fået en fast, lav pris på integration til dit ERP og evt. dit WMS?
Ja Nej Ved ikke
4: Kan lagerautomatens WMS styre hele dit lager – også det på reolerne?
Ja Nej Ved ikke
5: Kan lagerautomatens WMS tilpasses og skaleres efterhånden som de konkrete behov i din virksomhed ændrer sig?
Ja Nej Ved ikke
6: Tilbyder leverandøren fjernsupport på WMS?
Ja Nej Ved ikke
7: Kan leverandøren dokumentere lagerautomatens driftssikkerhed, effektivitet og udbytte i forhold til din branche?
Ja Nej Ved ikke
8: Tilbyder leverandøren en serviceaftale, der inkl. serviceeftersyn og reservedelslager?
Ja Nej Ved ikke
9: Hvor lang er leveringstiden fra du har accepteret tilbuddet til lagerautomaten er klar til drift?
3-6 uger 8-10 uger Ved ikke
Sandhedens time
Flest ’ja’ svar: Du har rigtig godt styr på, hvad din leverandør og lagerautomaten kan nu, og hvordan den kan tilpasses efterhånden, som dine behov ændrer sig. Hvis du er nysgerrig på andre muligheder, så du bliver endnu mere afklaret i dit valg, kan du vælge at gå i dialog med en eller to andre leverandører.
Flest ’nej’ svar: Det tyder på, du vil have gavn af at gå i dialog med en eller to andre leverandører af lagerautomater. Lagerautomater er en væsentlig investering, som ikke må fejle.
Både lagerautomaten og WMS’et skal understøtte udviklingen i din forretning. Derfor skal den være fleksibel, og både hardware og software skal kunne tilpasses skiftende behov efterhånden som din forretning udvikler sig. Leverandøren skal kunne give dig konkrete svar på om du skal tilkøbe WMS eller om lagerautomaten leveres med et gratis grundmodul, du kan bygge videre på, når og hvis behovet opstår? Kan du udbygge WMS’et i moduler eller er du tvunget til at købe ét system, du kun kan udnytte en brøkdel af på nuværende tidspunkt?
Hvilke muligheder giver leverandøren for afhjælpning af uregelmæssigheder? Med fjernsupport kan leverandørens specialister eksempelvis hurtigt justere langt de fleste fejl, og du undgår lange, dyre driftstop og nedgang i effektiviteten. Nogle leverandører tilbyder også serviceeftersyn i pakker med faste aftaler til faste priser.
Når du vælger en leverandør, der kan dokumentere lagerautomatens driftssikkerhed, effektivitet og forventet udbytte i forhold til din virksomhed og branche, så ved du, at du har fat i en leverandør, der har styr på sit produkt.
Det giver dig ro til at koncentrere dig om at styre dit lager og din forretning.
Flest Ved-ikke svar: Det tyder på, at der er flere uafklarede spørgsmål, som du hurtigt bør få svar på hos din leverandør. Kender leverandøren ikke svarene eller oplever du usikkerhed i svarene, bør du overveje at gå i dialog med en eller to andre leverandører.
Er du klar til at få en ’second opinion’?
Udfyld kontaktformularen og få gratis rådgivning af vores specialister om dit behov for lagerautomater og WMS
Hans Schourup er udvalgt partner og leverandør af Modula S.p.A lagerautomater, som i dag har mere end 15.000 kunder over hele verden og en produktionskapacitet på 4.000 maskiner om året fra sine 3 produktionsfaciliteter i Italien, USA og Kina. De mange projekter omfatter automatiserede lagre til virksomheder i alle industrielle og kommercielle sektorer. Listen af kunder indeholder nationale og internationale virksomheder inden for bilindustri, mekanik, metalbranchen, stålproduktion, kemikalier, pneumatik, lægemidler, elektronik, keramik, emballage, plast og trykning.
Denne artikel er en del af temaet Tema: lagerstyring og WMS i 2019
Branchenyt

Case: TIAGo robotter til Aalborg Universitet
Universitetets nye kandidatuddannelse i Robotics, er en civilingeniøruddannelse rettet mod bachelorer, som er interesseret i robotprogrammering, reguleringssystemer og software.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Case: Fødevareproducenten får nemmere hverdag på lageret
Bedre plads, bedre udnyttelse af pladsen og nemmere håndtering. De tre ønsker står på øverst på ønskelisten for lageret i mange virksomheder, og det gjorde det også for Danpo i Give
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: 3 anlæg med mobile pallereoler under arktiske forhold
Moderniseringen af tre varelagre har resulteret i optimeret vareflow og mere smidig drift.
Indhold fra partner
Branchenyt

Hans Schourup fylder 150 år
Det hele startede d. 11. oktober 1870, da købmand Hans Frederik Schourup etablerede isenkramforretning i Aarhus.
Indhold fra partner
Branchenyt

Case: Dyre kvadratmeter bliver udnyttet med 66 % flere pallepladser
Et stort dansk mejeri stod overfor den altid aktuelle udfordring på lageret: Nok plads og hvordan udnytter vi den optimalt indenfor budgettet.
Indhold fra partner
Lager & distribution

Samme effektivitet og produktivitet med færre hænder
Sådan plukker du flere, fejlfrie ordrer samtidig med at sørge for sikker afstand mellem medarbejderne
Indhold fra partner