Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinformation

Mange af de virksomheder, jeg møder i dag, bruger PIM-systemer, andre opbevarer deres produktinformation i et ERP-, e-commerce system eller lignende. Uanset hvilken løsning, man har valgt, er det få, der håndterer informationerne så effektivt, som muligt.

01.11.2019

Sponseret

Columbus

Af: Louise Fruelund Hermansen, Industry Practice Lead, Columbus.

Der er selvfølgelig mange forskellige årsager til, at virksomheder ikke lykkes med at effektivisere håndteringen af deres produktinformation, men jeg har lagt mærke til fire hovedårsager:

Systemet, der bruges, dækker ikke hele behovet, så dele af informationerne eller dele af håndteringen sker uden for systemet.
Produkter og produktdata skal oprettes i flere systemer
Håndteringen af information i systemet indeholder alt for mange arbejdsgange, og det er ikke optimalt.
Det er et manuelt og stort arbejde at validere og finde manglede produktdata
Lyder det bekendt? Her er nogle grundlæggende tips til dig, der spekulerer på, hvordan man kan løse disse problemer:

Systemet er kun en del af løsningen
Formålet med at anskaffe sig et PIM-system eller en lignende teknisk platform er oftest effektivisering, men det er sjældent nok kun at indføre et nyt system. Det kan lyde som en selvfølge, men bliver nemt og ofte glemt.

Du er også nødt til at prioritere, at systemet bliver brugt på den rigtige måde. En velfungerende løsning bygger på en kombination af smart systemstøtte, effektive arbejdsprocesser og viden. Alle tre dele er lige vigtige.

Hold dig selv og dine processer opdateret
Selv om man i begyndelsen havde en idé om, hvordan systemet skulle fungere og hjælpe til med håndteringen, så stemmer virkeligheden sjældent helt overens med planen. Derudover ændres forudsætningerne hele tiden - efterhånden som tiden går, udvikles brugernes og virksomhedens behov, og informationerne forandrer sig.

Noget, som ofte falder ned mellem alle stole, er, at selv processer og viden skal udvikles og aktualiseres. Det er altså ikke nok at opdatere systemet; du skal også justere processen og skaffe ny viden for ikke at miste effektivitet.

I hvilken ende skal man begynde?
Min første anbefaling er, at I standser op og evaluerer, hvor godt jeres system egentlig fungerer for jer i dag. Man plejer at kunne spare meget tid og mange kræfter på forskellige former for effektiviseringer.

Hvis du vil have flere konkrete tips til, hvilken fremgangsmåde du kan bruge, kan du læse e-bogen: Maksimer udbyttet af PIM, som ser på flere aspekter af effektivisering.

Hent e-bogen: Maksimer udbyttet af PIM

PS. Hvordan arbejder I med håndtering og lagring af produktinformation i din virksomhed? Fortæl gerne i en kommentar til dette indlæg, hvilke udfordringer I slås med, eller hvordan det er lykkedes jer at overvinde dem!

Mere fra...

10.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Beyond superficial omnichannel

03.06.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - The rise of alternative revenue streams

27.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Driving sustainability and responsibility

20.05.2024Columbus

Sponseret

The Retailer's Guide to 2024 - Loyalty, brand identity, and time matter

14.05.2024Columbus

Sponseret

Case: B&O's digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

13.05.2024Columbus

Sponseret

Detailbranchens ultimative guide til Data og AI