Derfor er digital commerce blevet vigtig for B2B-virksomheder
B2B-virksomheder, der ikke har e-commerce med i sin digitale strategi, risikerer at sakke bagud i konkurrencen. For B2B-kunder forventer i stigende grad den omfangsrige, personaliserede service, som kun en intelligent digital commerce-løsning kan levere.
Den digitalt indfødte forbruger, som shopper fashion på nettet i fritiden, og lagermedarbejderen, der logger på leverandørens portal for at finde en reservedel til firmaets gaffeltruck, kan sagtens være én og samme person.
Og hvad har disse to digitale personaer i ét menneske til fælles? De sætter begge pris på en god digital kundeoplevelse, som vil gøre dem mere motiverede for at vende tilbage og købe igen.
Det har B2C-virksomheder for længst erkendt, men nu spreder den kundecentrerede digitalisering sig i stigende grad også til B2B-virksomhederne. Her har den gode gamle arbejdsmetode med kundekontakt på mail og telefon ellers fungeret fint i årtier, men nu mærker B2B-virksomhederne for alvor, at der kommer nye generationer til markedet, forklarer Steffen Johansen, Business Development Manager hos Columbus:
"Den samme person, som køber sko i en B2C-webshop i fritiden, køber trucks online hos Toyota Material Handling på jobbet. De unge professionelle kræver ikke bare digitale løsninger. De vil også have personalisering, lav time-to-market og alle de andre fordele, som digital commerce kan give dig som kunde."
Relevant Service 24/7
Toyota Material Handling er blot en af mange B2B-virksomheder, som Columbus i partnerskab med Optimizely har hjulpet med at skabe en 360 graders digital commerce-løsning.
Teknologien til at skabe den slags løsninger er moden og nemmere at komme i gang med, end mange tror. Det vigtigste er, at man starter. Inden længe vil B2B-kunden opleve en mærkbar positiv forskel.
"I stedet for manuelt at tage telefonen og ringe til din kontaktperson, der måske ikke er mødt på arbejde eller ikke har tid til at svare, logger du som B2B-kunde selv ind og har fuldt overblik over dine muligheder for service og produkter 24/7. Systemet ved, hvem du er, hvilken rolle du har, og hvad du har brug for. Det bliver mere smidigt og nemt at være kunde, og B2B-virksomheden kan løfte sin kundeservice til et nyt niveau og samtidig frigøre tid til andre aktiviteter, der skaber værdi," siger Steffen Johansen.
Den digitale relation er stadig personlig
Flere og flere interaktioner, som før fandt sted i en personlig B2B-relation, bliver digitale, forklarer Mårten Bokedal, Director of Product Strategy hos Optimizely:
"Som kunde søger du i stigende grad den information, du har brug for, i andre kanaler end gennem dialog med en person. Relevant indhold og uddannelse bliver også mere digitalt. Digital commerce er ikke kun et spørgsmål om at gennemføre en transaktion så nemt og hurtigt som muligt, men om at kunne servicere mange forskellige stakeholdere med ofte komplekse løsninger."
Mange B2B-virksomheder sælger på tværs af mange vertikaler, og den samme virksomhedskunde kan have brugere med vidt forskellige fagområder og behov.
"Her kan vi bruge AI og data fra tusindvis af B2B-transaktioner til at forstå hver enkelt brugers intention og kontekst," siger Mårten Bokedal.
Knyt teknologien tæt til strategien
Columbus og Optimizely vil fortælle om Toyota Material Handling og andre B2B-cases på årets E-handelskonference arrangeret af Dansk Erhverv i Øksnehallen 13. oktober.
En central pointe vil være, at uanset hvilken branche, man er i som B2B-virksomhed, er det de samme strategiske gevinster, man kan høste med digital commerce.
"Hvis ikke du har e-commerce med i din digitale strategi, risikerer du at sakke bagud i konkurrencen. Du skal gribe muligheden for at skabe et digitalt mindset og et teknologisk økosystem, der gør dig agil og i stand til at tilpasse dig de helt nye vilkår, som covid, krig i Europa, recessionsfrygt og knudrede forsyningskæder pludseligt kan føre med sig," siger Steffen Johansen.
Man kan fint starte med at digitalisere en lille del af virksomheden. Det vigtige er, at man kommer i gang, og at man får knyttet nye digitale initiativer tæt til forretningsstrategien.
"Det er helt oplagt at plukke de lavthængende frugter, der kan hjælpe dig i gang med at digitalisere de vigtigste funktioner. Du skal ikke tilføje en ny teknologi blot for teknologiens egen skyld, men fordi det er den, som bedst kan understøtte den forretningsproces og forretningsmodel, som du mener, er den rigtige i din digitale transformation."
Ses vi på årets e-handelskonkerence? Se med kl. 11-11:30, når vi fortæller, hvordan vi har hjulpet Toyota Material Handling med en succesfuld B2B e-handelsløsning. Læs mere her.