Der er vækst i supply chain startup-miljøet
Først var der ti, så var der 20, året efter 40 og i 2020 var der så 50. Tallene er antallet af startups på Kuehne Logistics Universitys årlige KLU Supply Chain Startup Day. Der er vækst i startups inden for forsyningskæden, og i 2020 står der kunstig intelligens og SCM 4.0 hen over mange af de nye opstartsaktiviteter.
Eksempler på startups
Annanow: App til last-mile-transport. Integrerer butik, kunder, amatør transportører, professionelle transportører, forsikring og banker. Schweizisk startup.
Einride: Svensk startup som vil gøre transport bæredygtig med elektriske selvkørende køretøjer.
Flexport: En etableret logistikudbyder med Californien som kildested, der nu tilbyder bæredygtige logistikløsninger ved at kalkulere CO2-udledning i deres kunders forsyningskæde. De tilbyder også at kanalisere kompensationsbetalinger til miljøinitiativer.
Graphmasters: Den tyske startup-virksomheds værditilbud er ”ikke mere trafikkaos”. De gør brug af såkaldt swarm intelligence for at skåne både virksomheder og private for spildtid og dårlige nerver på grund af trafikpropper.
Picnic: Et hollandsk app-baseret online supermarked med gratis hjemmeleveringer. Konceptet gør brug af smart ruteplanlægning og små elektriske køretøjer.
Prowler: den britiske startup bruger data analytics og kunstig intelligens til at undersøge virksomheders data og hjælpe virksomheder med bedre beslutningsprocesser.
Trufi Association: International NGO open source-app der skal gøre det lettere at tilgå offentlig transport og geodata for mennesker i Syd- og Mellemamerika, Afrika samt Asien. Har indtil videre aktiviteter i Tyskland og Bolivia.
Fredag den 7. februar var repræsentanter fra cirka 50 startups samlet til Supply Chain Startup Day på Kuehne Logistics University i Hamburg.
Ja, det var før C-krisen ændrede verden, som vi kender den – så de var rent faktisk forsamlet fysisk på universitetet. Og ikke nok med det. De var i selskab med ledere fra etablerede virksomheder og en masse studerende, så de i alt var 400 mennesker forsamlet.
Det var de med det formål at undersøge status inden for supply chain opstartsvirksomheder, tendenser og konkrete udviklinger – samt undersøge hvordan akademisk forskning kan understøtte supply chain startups.
”Arrangementet er meget forskelligt fra det traditionelle startup præsentations-show, hvor hver startup får 90 sekunder til en pitch. Alle 50 startups præsenterer, men vi går lige til benet og spørger direkte ind til to ting: Hvor er innovationen i logistik? Og hvordan kan forskningen hjælpe?”, fortæller Associate Professor Hanno Friedrich fra KLU, som er hovedarrangør af arrangementet.
Han fortæller, at idéen opstod for fire år siden.
”Vi ønskede ikke blot at tale og læse om innovation. Vi ønskede at møde og tale med innovatørerne selv. Derfor arrangerede vi den første markedsdag, hvor innovatører kan mødes med studerende, forskere og ikke mindst med folk fra den etablerede industri”, fortæller han.
Han beretter om, at arrangementet fra 2016 til 2019 hvert år fordoblede antallet af deltagende startup, og at 2020 byder på en lidt lavere vækst, nemlig på 25 procent.
Han fremhæver en række iagttagelser fra årets arrangement:
- 15 ud af 50 startups handler om kunstig intelligens.
- Blockchain er gradvist blevet større og mere modent fra 2018 til 2020.
- Data er generelt et vækstområde.
- Bæredygtighed er ikke nær så dominerende en tendens, som han ville have forventet.
- Transport via tog og skinner er fuldstændig fraværende. ”Togbranchen betragter tilsyneladende ikke sig selv som ”logistik” og får derfor ikke øje på et arrangement som dette”, fortæller han.
- Flertallet af startups er præget af niche-fokus og ”asset light”. Det ser ud til at være vigtigt for at lykkedes.
- Supply chain financing ser ud til at komme mere i vælten med løsninger til at mellemfinansiere handel og kreditter i forsyningskæden.
App-platforme til koordinering af transport af Less Than Truckload Forwarding, altså forsendelsespartier der fylder mindre en hel lastbil er i vækst.
”Helt generelt ser vi, at fremkomsten af mange nye 4.0-teknologier presser supply chain innovationen, og at der er et voksende behov for supply chain startups, der kan tænke helt nyt”, fortæller Hanno Friedrich, der gerne ser danske supply chain startups på næste års arrangement.