DB Schenker rydder vejen til Rusland

På trods af store forbedringer er der stadig sten på vejen til det russiske marked. Henrik Milling, leder af DB Schenkers ruslandsafdeling, ved, hvordan man styrer uden om dem.

Afdelingsleder Henrik Milling har lært sig russisk efter mange års ophold i landet og er desuden russisk gift..

18.11.2013

Joe Kristian Kipp Foto: DB Schenker , SCM.dk

Det russiske marked vokser i disse år markant mere end i de fleste europæiske lande og er dermed attraktivt for danske virksomheder. Selv om Sankt Petersborg og Moskva på mange måder i dag er internationale metropoler på linje med London og Paris, kan vejen dertil være besværlig for den, der ikke kender sine lus på gangen. For at finde vej gennem bureaukratiet kan det være nyttigt at alliere sig med en logistikpartner, der kan styre uden om de værste forhindringer.

Læs også: Logistik på russisk

Da erhvervsmagasinet møder Henrik Milling, der leder logistikudbyderen DB Schenkers danske ruslandsafdeling, lægger han ikke skjul på, at det først og fremmest er mødet med den russiske grænsekontrol, der kan være en udfordring. Hvis ikke transportpapirer, fragtbrev, certifikater med videre er korrekte, får man smidt dem i hovedet og kan prøve en gang til. Men Henrik Milling understreger, at hvis papirerne er udfyldt korrekt, er der som sådan ikke forskel på at køre til Moskva eller Paris.

Kontanter i baglommen
Et forhold adskiller dog Rusland fra de fleste europæiske lande. Ifølge organisationen Transparency International ligger landet stadig højt på listen over de mest korrupte lande, og det er almindeligt kendt i branchen, at de lokale vognmænd, der krydser grænsen, har lidt kontanter i baglommen til at afhjælpe ekspeditionstiden.

”Vi ved, at det foregår. Men DB Schenker kan og vil ikke deltage i det, og når vi støder på det, afviser vi det blankt”, fastslår Henrik Milling. Han vurderer, at udbredelsen er for nedadgående, fordi den russiske stat får skattekroner i kassen, når udenlandske firmaer etablerer sig i Rusland.

”Man har forsøgt at lave om på toldstrukturen ved at nedlægge toldstationer og flytte rundt på folk for at komme korruptionen til livs. Men så længe lønningerne er lave blandt toldere, politi og andre myndighedspersoner, vil nogle fortsat prøve at supplere lønnen med sideindtægter”, siger han.  

Henrik Milling (bagerst th.) har sammen med DB Schenkers syv mand store ruslandsafdeling til huse på det danske hovedkontor i Hvidovre. .

Hård konkurrence på logistikmarkedet
En anden udfordring ved at drive logistikforretning i Rusland er omkostningsstrukturen. For at være konkurrencedygtige i et benhårdt marked med små marginaler samarbejder DB Schenker i regionen med lokale vognmænd, det vil sige fra Baltikum, Polen, Hvide Rusland og Rusland.

”Økonomisk kan det slet ikke lade sig gøre at køre med danske og tyske vognmænd dér. De kan typisk heller ikke sproget og er ikke lokalkendt”, siger Henrik Milling. Grunden til, at de lokale vognmænd er billigst, er ud over generelt lavere omkostninger, at der ikke er de samme krav i Rusland som i EU.

Henrik Milling er dog ikke i tvivl om, at transportomkostningerne i Rusland, som vi har set det i Baltikum, vil stige, og miljøkravene på sigt vil komme til at minde om EU’s.   

Bedre infrastruktur
Ifølge Henrik Milling er infrastrukturen blevet væsentlig bedre de seneste ti år. Der er for eksempel bygget en ringvej rundt om Sankt Petersborg, der har afhjulpet trafikken, der kommer ind fra Finland, kolossalt. Hovedfærdselsårene fra Sankt Petersborg og Riga til Moskva er i dag store, lige veje med nyere asfalt, så det er slet ikke som tidligere med kæmpehuller i vejene. I dag er der, som i vesten, nye benzinstationer og cafeteriaer, fortæller han.

Hav tålmodighed
Den vigtigste dyd, når man vil gøre forretning i Rusland, er tålmodighed, mener Henrik Milling.

”Det kan tage mange år at etablere sig forretningsmæssigt i Rusland og etablere aftaler med russiske virksomheder. De er ofte tilbageholdende med at indgå nye aftaler, fordi bureaukratiet besværliggør et skift”. Det er også en kæmpefordel at kunne sproget, fortæller Milling, der har lært sig russisk efter mange års ophold i landet og er gift med en russer.

”Den yngre generation kan engelsk, men mange af dem, der sidder på magtapparatet og ældre virksomhedsledere, kan ikke”.  

Stort distributionsnet
Der kommer jævnligt nye virksomheder i ruslandsafdelingens kundeportefølje, og mange af de eksisterende kunder vækster.

<p>”Vejen ind på det russiske marked er en lang, sej proces. Brug ambassaden og DI. Tal med andre virksomheder, der allerede har etableret sig og tag selv derover”.</p>

Henrik Milling, DB Schenker

"Vi kan tilbyde et stort og veletableret distributionsnet fra Østersøen til Stillehavet og kører via 21 hubs og 24 lokalkontorer i det vestlige Rusland ud til den mindste flække med egne folk. Det appellerer kraftigt til multinationale selskaber, fordi der ikke er så mange af den slags omfattende distributionsnetværk i Rusland”, siger Henrik Milling.

Læs også: Menneskelig intuition er afgørende i logistikverdenen

Derudover er DB Schenker, qua investeringer i pakhuse, egen distribution, langtidskontrakter med underleverandører og solid knowhow om fortoldning, herre i eget hus. I dag har DB Schenker en vognpark på 1.200 trækkere og trailere i Moskva og Sankt Petersborg.  

Hvad er dine bedste råd til virksomheder, der gerne vil ind på det russiske marked?

”Det er en lang, sej proces. Brug ambassaden og DI. Tal med andre virksomheder, der allerede har etableret sig og tag selv derover. På trods af et grundigt fodarbejde, er en del af det stadig ’learning by doing’. Du vil møde embedsmænd, der fortolker loven forkert, og det kan du ikke gøre noget ved, fordi det er dem, du skal forbi for at komme videre. Selv om markedet er blevet mere internationalt, er det stadig anderledes og hårdt arbejde. Der er ikke en nem vej ind i Rusland”.  

Bedst og værst ved at drive forretning i Rusland
Bedst ifølge Milling: ”Størrelsen på mængderne og markedet er sjovt. Og hele det internationale perspektiv, da vi har kunder fra hele verden i den ’danske’ ruslandsafdeling”.

Værst ifølge Milling: ”Tossede dekreter, der ofte går i glemmebogen efter et stykke tid. De kommer typisk en til to gange om året og kræver, at vi har nogle løsninger parat til vores kunder. Det er bøvlet, men er sammen med andre besværligheder også en del af charmen”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle