Danskere med i international bæredygtighedsprogram
De to danske start-ups, Responsibly og Openframe, er blandt de de fem virksomheder i efterårsudgaven af Lighthouse MASSIV, Mastercard’s impact tech-partnerprogram, der hjælper start-ups med fokus på bæredygtighed og social impact med at udvikle og skalere gennem partnerskaber.
Lighthouse MASSIV er dedikeret til at hjælpe en milliard mennesker med at leve et mere velstående og sikkert liv inden 2025. I modsætning til traditionelle acceleratorprogrammer er Mastercard Lighthouse MASSIV gratis og fokuseret på primært at hjælpe teknologivirksomheder med at leve op til FN's verdensmål for bæredygtig udvikling gennem partnerskaber.
Ved at forbinde nordiske og baltiske startups med stort potentiale med store organisationer sigter programmet mod at hjælpe innovatører inden for bæredygtighed med at blive globale. Mastercard Lighthouse MASSIV er et konkurrencepræget acceleratorprogram for start-ups, og efterårsudgaven 2023 er den mest omfattende klasse i programmets historie. Ud over danske Responsibly og Openframe deltager start-ups fra Norge, Finland og Estland i programmet.
Openframe er et effektivt styringsværktøj til byggeri og bygninger allerede i brug. Openframe gør bæredygtighedskrav operationelle, strømliner processen og reducerer manuelle opgaver. Med Openframes digitale platform frigøres ressourcer til at skabe mere bæredygtige bygninger inden for ejendomsbranchen, samtidig med at mål opnås, øges synligheden af opgaver og ansvarsområder, og alle interessenter kan konstant overvåge den igangværende fremgang.
"Hos Openframe er vi stærkt optagede af bæredygtighed og tror fast på, at vores digitale platform vil bidrage til at gøre bæredygtighed til mainstream inden for byggebranchen. Et stort antal fagfolk inden for den danske bygge- og ejendomsbranche anvender allerede vores platform, og vi er nu i gang med at udvide til nye markeder uden for Danmark. Vi søger aktivt samarbejde og sparring for at lette vores udvidelse i Norden, med særlig interesse i at danne partnerskaber med større eller mellemstore ejendomsejere eller konsulentfirmaer. Vi er glade for at være en del af Mastercard Lighthouse-programmet og er overbeviste om, at vi sammen vil have en vidtrækkende indflydelse på global bæredygtighed", siger Jesper Ring, CEO hos Openframe
Responsibly hjælper virksomheder med at styre og forbedre bæredygtigheden i deres forsyningskæder. Med sin AI-aktiverede bæredygtigheds-due diligence-motor indsamler Responsibly data fra leverandører på en holistisk måde, der omfatter sociale og miljømæssige faktorer. Det gør det lettere for købere at analysere risici, identificere datalæk, udvikle leverandører og sikre overholdelse af den seneste bæredygtighedslovgivning.
"Vores mission hos Responsibly er at gøre hvert køb i verden ansvarligt - når indkøbere engagerer deres leverandører i bæredygtighed, har leverandøren en reel motivation til at forbedre deres praksis. For at nå vores mission skal vi indgå bredt samarbejde for at sikre, at alle aktører har de rette ESG-data til at træffe informerede beslutninger, og vi er begejstrede over at være en del af Mastercard Lighthouse-programmet for at fremskynde disse samarbejder", siger Thomas Andersson, Stifter og CEO hos Responsibly.
Sidste efterårs vinder af MASSIV var danske EcoTree, der tilbyder enkle og økonomisk bæredygtige muligheder for at købe ejerskab af et træ eller af skovområder.
Deltagerne i efterårsudgaven af Lighthouse MASSIV er alle virksomheder, der er blevet valgt på baggrund af deres ønske, evne og potentiale til at skabe bæredygtige samarbejder i stor skala. Det er Mastercards mål at hjælpe dem med at opnå deres vision om at gøre verden til et bedre sted.
"I løbet af årene har Mastercard Lighthouse MASSIV haft virksomheder som Molecular Attraction, der bekæmper vektorbårne sygdomme som malaria, TrusTrace, en platform for sporbarhed og gennemsigtighed i forsyningskæden; og SPENN, et firma der giver folk i udviklingslande mulighed for at låne, bruge og spare penge uden omkostninger. Det er virkelig inspirerende at se de forskellige impact tech-løsninger, som virksomheder kommer med i Lighthouse MASSIV-programmet, og det er en ære at hjælpe de fem udvalgte virksomheder fra efterårsklassen 2023 med at finde partnerskaber, der kan skalere deres forretning", siger Jasmin Elmi, Programchef for Lighthouse MASSIV, Mastercard Nordics og Baltics.
"Vi er godt i gang med vores vision om at hjælpe en milliard mennesker med at leve mere velstående og sikre liv inden 2025. Dette efterår har vi udvalgt fem kvalificerede virksomheder, der er i front inden for bæredygtighed og social impact og påvirker både mennesker og jorden. Mastercard kan hjælpe impact tech-startups med at opbygge et netværk til at vokse ud over deres markeder, og støtter virksomhederne i at realisere deres indvirkning hurtigere gennem partnerskaber", siger Mats Taraldsson, Head of Innovation, Fintech and Impact Tech Engagement, Mastercard Nordics og Baltics.
Læs også: Danmark er bagud i det cirkulære regnskab
Mastercard annoncerede også deltagere i sit søsterprogram Lighthouse FINITIV, der er målrettet fintech-virksomheder. Efterårets udgave har 15 deltagere fra Sverige, Litauen og Finland.
Deltagerne i Mastercard Ligthouse MASSIV acceleratorprogrammet modtager løbende feedback og støtte fra UNDP, Swedbank, Danske Bank, Synch samt fra et advisory board bestående af medlemmer med imponerende baggrunde, for eksempel fra investeringsfirmaer som VNTRS, First Fellow Partners og SKARP. Medlemmerne repræsenterer desuden bæredygtighedseksperter, investorer, direktører, der hver især har store globale netværk.
- PiB