Danske netbutikker er populære men Tyskland vinder
Top 20 i E-handelsanalysen 2022 toppes af de kendte sværvægtere Zalando og Matas, som tilsammen står for hver 10. handel på nettet i Danmark. Men nye navne blandt andet Apopro og Bog & Idé er også med på listen.
Danskerne har fortsat blikket mest rettet mod danske netbutikker, når de e-handler. I årets Top 20 fra E-handelsanalysen 2022 er der absolut flest danske butikker, mens førstepladsen tilfalder suverænt den tyske tøjgigant, Zalando, mens Matas lige så sikkert indtager 2. pladsen.
”Top 20 butikkerne står for imponerende 30 procent af danskernes nethandel i 2022. De to i toppen står tilsammen for 10 procent af handlerne, og deres andel vokser. Det aftvinger min dybeste respekt for den dedikerede og professionelle indsats de lægger for dagen. Hvad der i særdeleshed er tilfredsstillende ved Top 20 er, at langt de fleste butikker er kendte fra dansk detailhandel, så kundernes penge kommer Danmark til gode”, siger e-handelsdirektør Niels Ralund, Dansk Erhverv Digital Handel.
”Hos Matas er vi stolte af at have fået cementeret vores flotte andenplads over de 20 mest benyttede webbutikker i Danmark. I 2022 satte vi moment bag vores strategi om markant at udvide vores sortiment digitalt, og det har givet pote gennem en solid vækst i den digitale omsætning. Herudover er vores vækst også drevet af fremgang i vores kundetilfredshed, da vi hen over året er blevet endnu bedre til at levere lynhurtigt og anvende vores butikker som centrale "lagre" tæt på kunden”, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, CEO i Matas.
Nye butikker og brancher med i Top 20
Top 20 listen indeholder også nye butikker og brancher. Bog & Idé er nye, ligesom online apoteket Apopro også er med. Marianne Lyngby Pedersen fra Bog & Idé er rigtig glad for, at de nu er nye på top 20.
”Det er så skønt”, lyder det umiddelbart fra Bog & Idé’s direktør.
Læs også: e-handelsbutikker forventer at fordoble forsendelser
”Vi har brugt enorm meget energi og ressourcer på at skabe den gode oplevelse for kunderne, og det anerkender de nu med deres handler, der giver os den gode placering”.
”Vi havde kronede dage med e-handel under Corona, hvor de fysiske butikker lukkede. Her skabte vi den platform, som vi nu har så stor glæde af, og som spiller så godt sammen med de fysiske butikker. Man kan sige, at de forskellige kanaler spiller hinanden gode. Så vi er der og er relevante, når kunden vil i kontakt med os”.
- PiB