Dachser Nordics årsresultat 2022 overgår forventningerne
I kølvandet på de seneste års rekordresultater præsterer Dachser-koncernens nordiske region et flot årsresultat. Årsrapporten for 2022 viser en omsætning på 1.630 mio. DKK og et resultat før skat på 101,1 mio. DKK. Logistikvirksomheden kan generelt fremvise øget omsætning fra selskaberne i Danmark, Sverige og Norge.
”Vi er generelt tilfredse med årsresultatet, selvom vi ser en lille nedgang fra vores resultat i 2021, hvor vi satte endnu en rekord,” kommenterer René Sidor, Managing Director for Dachser Nordic. ”Vi står midt i flere geopolitiske kriser med mange ubekendte og dermed et på mange måder usikkert marked – så det er helt naturligt, at vi ser en lille stagnering i vores ellers stærke vækstkurver. Når det så er sagt, så vidner resultatet om, at vi fortsat er en stabil logistikpartner for vores kunder.”
Dachser Nordics tre selskaber, Dachser Denmark A/S, Dachser Sweden AB og Dachser Norway AS, har alle leveret flotte årsrapporter, så faldet i det nordiske resultat skyldes blandt andet de ændrede geopolitiske forhold, indførelse af EU-vejpakken og i sidste ende ændret forbrugeradfærd.
Dachser Denmarks aktiviteter for både European Logistics og Air & Sea Logistics oplevede en positiv udvikling inden for begge forretningsområder, hvor omsætningen for 2022 endte på 847,7 mio. DKK – en 10 procent stigning fra 2021. Ligeledes kunne begge divisioner i Dachser Sweden fortsætte de seneste års kurs, hvor forretningsområdet European Logistics endnu engang kunne bryste sig af en flot præstation med en omsætning på 990,1 mio. SEK – en godt 15 procent stigning fra 2021. Samlet endte resultatet for Dachser Sweden i 2022 dog en anelse lavere end i 2021, hvor man ser en nedgang på 12,1 procent på resultatet før skat. Dette skyldes primært de ændrede markedsforhold inden for sø- og luftfragt.
Også i det norske datterselskab for European Logistics kunne man igen i år præstere et flot resultat. Dachser Norway formåede at opretholde sin kvalitet og solide drift på trods af de udfordrende markedsforhold. Omsætningen for det norske datterselskab endte på 332,1 mio. NOK – en godt 16% stigning fra 2021 og resultatet før skat øgede med knap 2 procent til 41,2 mio. NOK i 2022.
Dermed er tendensen klar: Omsætningen i de respektive lande er generelt øget i regnskabsåret 2022, men omstændighederne for det globale transportmarked har ændret sig, så det endelige resultat er reduceret. Det lever dog fuldt ud op til forventningerne.
”Langvarige relationer er alfa og omega for os. Vi har fokus på at pleje og fastholde relationer med både kunderne og vores samarbejdspartnere, vognmændene, så vi kan udvikle os sammen og skabe lønsomhed for alle parter. Derfor gør vi især også en indsats for, at de chauffører, vi samarbejder med, har ordentlige vilkår og føler sig som en integreret del af vores organisation,” fortæller René Sidor. ”Især i perioder præget af ustabilitet er det vigtigt, at vi formår at bevare og styrke vores tætte samarbejder.”
Grøn omstilling i transportbranchen
Logistikvirksomheden har i løbet af de seneste år investeret i en række miljøbeskyttelsestiltag. Dachser Nordic arbejder langsigtet med klimabeskyttelse, og blandt andet benytter logistikleverandøren ellastbiler i Oslo og København og palleløftere med litium-ionbatterier på terminalerne. Alle nordiske filialer er overgået til 100 procent grøn el fra vind- og vandkraft eller solenergi, og de er godt på vej med en LED-omstilling.
”Vi forsøger at navigere i de ændrede omstændigheder for den grønne omstilling. Derfor planlægger vi langsigtet og sørger hele tiden for, at vores strategier og målsætninger stemmer overens med det aktuelle verdensbillede, så vi fortsat kan imødekomme vores kunders forventninger til miljøvenlig logistik – og fordi det giver mening,” fastslår René Sidor.
Han mener, at Dachsers seriøse fokus på innovation vil sikre virksomhedens fortsatte markedsrelevans og stabile vækst i Skandinavien.
”Vi tænker innovativt og har et stort fokus på at fremme idérigdommen blandt vores medarbejdere – og vi griber faktisk idéerne i luften og gør dem til virkelighed, så vores logistikløsninger bliver så effektive som muligt, da effektiv logistik også er lig med miljøvenlig logistik.”
Ligeledes byder 2023 på investeringer i teknologi og køretøjer med henblik på at mindske logstikleverandørens miljøpåvirkning og samtidig være på forkant med den lokale lovgivning.
”Hvis vi også i de kommende år skal fortsætte med at vækste i Norden, må vi sørge for ikke blot at tilpasse os udviklingen men snarere være et skridt foran og fastholde vores oparbejdede momentum. Kun sådan kan vi nå vores målsætning om at blive vores kunders førstevalg, når de vælger samarbejdspartner af integrerede globale logistiktjenester,” afslutter Managing Director Nordic, René Sidor.