30.03.2020  |  Lager & distribution

Coronavirus og warehousing - hvordan man gør sin virksomhed klar til fremtiden

Indhold fra partner Hvad er dette?

Forudsætningerne for at lave forretninger globalt i dag, undergår i disse år nogle fundamentale ændringer, som bl.a. er drevet af ændrede forventninger fra slutkøbere.

Spillere i dette krydsfelt, som Amazon.com og Alibaba samt andre succesrige webportaler, har totalt ændret billedet for slutkundernes forventninger. Med deres 24 timers garanterede leverancer (indenfor B2C produkter) mange steder og snart bliver det sikkert også noget man kan opleve i sin egen hjemby, så vil 48 timers levering blive opfattet, som værende for langsomt!  

Det er kun et spørgsmål om hvornår dette bliver det nye ”normal” – også indenfor B2B – Business to business.  Er man forberedt og klar til det?

Silotænkning er den største forhindring.

De globale Supply Chains har behov for at tænke anderledes i fremtiden. Den langsomme, silo-baseret og opdelte budget- og planlægningstanke, kontrolleret af virksomheden CFO, bliver i dag udfordret kraftigt af en hurtig teknologibaseret synkronisering mellem aktive processer og systemer, hvor cloud integrationer kan vise omkostninger og analyser samt bæredygtighed, længe inden investeringer skal foretages – eller ej?

Overrasket – uden varsel!

COVID-19 har vist verden og ikke mindst alle virksomheder globalt, at forsyningskæder er meget følsomme, når en uventet krise som denne opstår. Ingen, eller få, har tilsyneladende haft en plan-B.  Dette skete, selvom en virksomheds forsyningskæde, er den mest værdifulde og konkurrencemæssige fordel en virksomhed kan have overfor konkurrenter. Kriser kan opstå på mange måder, og lignende kan ske igen i forbindelse med oversvømmelser eller jordskælv etc.  Hvis man indkøber leverancer fra underleverandører i mange forskellige lande, og tilmed sælger i lige så mange, så bør man som ansvarlig virksomhed sikre sig, at man i det mindste har total oversigt over hvor ens varer befinder sig – på tværs af systemer og lokationer.  Ved at udnytte teknologi, som allerede er til rådighed, kan man derved forebygge og øge sin konkurrencemæssige fordel væsentligt.  

Er det tiden for et skift i store regionale eller globale lagre?

Mange vil sikkert være uenig i dette spørgsmål.  Med et stadigt stigende krav om hurtige leveringer af både B2C – og B2B produkter, som nævnt ovenfor, og måske en ide om en plan B, hvis det utænkelige kan ske igen, hvor god en ide er det så med et stort og dyrt centralt regionalt eller ligefrem globalt distributionscenter langt fra sine markeder?

Måske er det tiden at tage et gennemgribende røntgen-syn på virksomhedens fremtidige lagre og distributionscentre?   Cloud teknologi og algoritmer giver i dag virksomheder helt nye muligheder for at optimere flows samt få totalt overblik i alle aspekter i ens forsyningskæde.  Når ethvert produkt eller serviceydelse allerede i dag kan købes via et klik på en skærm eller mobil telefon, så er risikoen væsentligt til stede for, at tidligere indgåede leverandøraftaler og kontrollerede indkøbsmønstre kan blive ændret og udfordret, nærmest fra den ene dag til den anden.

 Hvis dette sker igennem de store webportaler, som Amazon og Alibaba, så indtræder en helt anden og for én ukontrollerbar forsyningskæde, som man intet kan stille op overfor. Ja – ens kundeforhold kan slutte uden varsel  - overtaget af en webformidler mellem køber og sælger!  

Hvor skal man starte?

Business to Consumer (B2C), er allerede I dag totalt digitalt, og det er som sagt kun et spørgsmål om tid, inden vi vil se en B2B digital e-Commerce kanal, køre på samme måde. 

Hastighed og big data kontrol er de vigtigste elementer i dette digitale miljø. De er nødt til at blive anvendt, hvis man ønsker at fortsætte (eller øge) sin konkurrencemæssige fordel.  Med den rigtige teknologi, logistikløsning og teknologisk overblik, kan man sikre, at ethvert lager eller DC man har i sit netværk, vil ligge inde med netop de topsælgende produkter, som der er stor efterspørgsel på i det specifikke område (og ikke andre langsomt omsættelige varer).  På den måde vil en stabil leverancedygtighed indenfor korte leveringsfrister kunne udføres og en væsentlig reduktion i antal m2 kunne opnås på alle lagre.

Svaret på dette er cloud baseret logistik og algoritmer, som holder styr på alle data (og forsendelser) uanset hvor de befinder sig. Dette gælder uanset interne eller eksterne systemer og processer. Resultatet vil blive, at man vil være klar til at levere indenfor få timer, de produkter som kunderne efterspørger.      

Voldsom forbedring i cross-docking kan forventes

Ved at udnytte cloud baserede data til at forbedre ens gennemstrømning i.f.m. såkaldt ”cross-docking”, så leder det til en stor effektivitetsstigning og en væsentlig bedre udnyttelse af ens ressourcer, som f.eks:

  • Op til 137 % stigning I produktiviteten (mere end en fordobling i den hastighed hvormed transportenheder flyttes igennem ens terminal.  Endda uden at man behøver ansætte flere ressourcer.
  • Op til 50% reduktion i anvendte m2 i afgangsområdet, da ændrede picking metoder kan reducere dette via teknologiske løsninger.
  • Op til 90% reduktion i anvendelse af vikarbureauer. Takket være en stor effektivitets stigning i ens egne ressourcer.   

Læs mere omkring cloud baseret løsninger i vore gratis checkliste.

Mere fra MIXMOVE

MIXMOVE

https://www.mixmove.io/

Making Logistics Smarter and Greener The world is changing and we believe that global collaborative networks are the future of logistics. We provide our customers with the capabilities to make this possible. The goal is to increase fill rates and connect supply chains by harmonizing data. Our software makes sure you manage to deliver the goods to your customers at the right time, with the righ…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere