Coop og Mærkevareleverandørerne vil hjælpe virksomheder med at reducere CO2-aftryk

Mindre og mellemstore virksomheder inden for dagligvarebranchen får nu hjælp til at leve op til skærpede krav for deres klimaindsats.

Det er brancheorganisationen Mærkevareleverandørerne (MLDK) og Coop, der er gået sammen og nu lancerer et klima-forløb, som kan hjælpe de mange mindre og mellemstore virksomheder i branchen med at udarbejde en klimaplan, der kan leve op til skærpede krav til reduktion af deres klima-påvirkning.

I april i år stillede Coop som den første virksomhed krav til sine store leverandører, der leverer varer til SuperBrugsen, Kvickly, Dagli´Brugsen, Fakta, Coop 365discount, Irma og Coop.dk, at de senest i 2025 skal forpligte sig til at blive en del af Science Based Tagets Initiative (SBTi). Det betyder, at firmaerne opretter metoder til at måle og reducere deres CO2-aftryk, så de lever op til Paris-aftalen.  Nu tager Coop næste skridt, og melder lignende målsætninger ud for de mindre og mellemstore leverandører.

”Vi har et erklæret mål i Coop om, at alle vores leverandører arbejder for at understøtte klimamålene i Parisaftalen. De store leverandører har selv ressourcerne og arbejder allerede nu meget professionelt med at reducere deres klimapåvirkning. Men hvis vi skal i mål, skal vi også have de mange mindre og mellemstore leverandører, der ikke selv i samme omfang har ressourcerne, med. Igennem dette nye projekt giver vi dem en hånd, så vi sammen kan nå i mål,” siger koncerndirektør Per Thau, Coop.

For yderligere at understøtte den grønne omstilling hos Coops leverandører, lanceres nu også næste runde i Coop Crowdfunding, som kan medvirke til at understøtte finansieringen af de nødvendige klimarettede tiltag.

”Mere end halvdelen af vores medlemmer er allerede forpligtet i forhold til SBT, men det er typisk de største leverandører. For de mindre leverandører – og det vil i SBT-sammenhæng virksomheder med mindre end 500 medarbejdere, er et sådant håndholdt forløb som vi planlægger sammen med Coop, en oplagt mulighed for at komme i gang med SBT og samtidigt tage del i det netværk som der vil blive skabt med andre virksomheder, som er samme sted i deres klimaarbejde,” siger CSR & Public Affairs Manager, Mogens Werge, MLDK.

Den største klimapåvirkning i Coops samlede værdikæde stammer fra produktionen af de fødevarer, man sælger. Coop skal inden 2025 reducere sit klima-påvirkning med 75%, og være klimapositiv i egen drift i 2030. Men langt størstedelen af den samlede klimapåvirkning sker altså udenfor Coops egen drift og den skal reduceres med omkring 20 procent frem til 2030.

06.09.2022COOP Danmark A/S

Sponseret

Coop og Mærkevareleverandørerne vil hjælpe virksomheder med at reducere CO2-aftryk

09.12.2021COOP Danmark A/S

Sponseret

Coop og OK etablerer 500 ladestandere over hele Danmark