Chr. Hansen vil danse tango med markedet
Chr. Hansen A/S har i sin nye forsyningskædestrategi valgt at tage udgangspunkt i markedets rytme. Målet er at komme til at swinge i samme takt som kunderne. Lykkedes det, opnår virksomheden en unik fleksibilitet og en indbygget risikostyring.
Vores sikkerhed skal i fremtiden ikke være baseret på lager, men være baseret på fleksibilitet og øget markedsindsigt, fortæller Vice President i Global Logistics Asger Rønnow fra Chr. Hansen. Han tilføjer:
Det er naturligvis ikke noget, vi implementerer på seks måneder. Det er en årelang proces, som vi kun lige har taget hul på. Men de første kundeprojekter ser lovende ud og støtter vores tillid til, at det kan lade sig gøre at gøre det logistikmæssigt umulige.
Tæt på markedet
Chr. Hansens nye Supply Chain-strategi er dermed et godt eksempel på professor Mahender Singhs idéer om at basere forsyningskædestrategien på markedets og kundernes bevægelser frem for på data, historik, forecasts og best practices (se artiklen Der er ingen genveje til fremtidens vinderstrategier i denne udgave af Supply Chain Magasinet).
Skærpede krav til lagerbinding
Udviklingen af den nye Supply Chain-strategi er foregået i løbet af 2007, og de første projekter blev søsat i efteråret 2007. Baggrunden for den nye strategi var et ejerskifte i 2005, hvor Chr. Hansen blev solgt af Lundbeck-fonden til den franske kapitalfond PAI Partners. Det medførte store ændringer for både forretningsstrategien og organisationen. Det betød blandt andet skærpede krav til at reducere arbejdskapitalen, hvilket for Supply Chain først og fremmest betyder lavere lagerbindinger. Chr. Hansen har de sidste år oplevet en vækst på cirka 10 %. I fremtiden skal væksten fortsat være på det niveau, mens væksten i omkostningerne og lagerbinding skal være relativt lavere.
Pakke-til-ordre og pakke-til-forbrugsrytme
Den nye Supply Chain-strategi indfører helt nye produktions- og forsyningsprincipper for hele værdikæden. Vi vil ændre forsyningskæden til at pakke-til-ordre frem for at producere-til-lager. Det betyder, at vi skubber dekoblingspunktet bagud i kæden til bulk-komponenter. Efter det nye princip sker forarbejdningen af bulk-komponenterne i princippet først, når der er et konkret markedsbehov, fortæller Asger Rønnow.
Chr. Hansen går altså fra en skub-produktion til en træk-produktion, hvor kundernes forbrugsrytme og aktuelle efterspørgsel er det styrende princip i forsyningskæden. Det indebærer en række fordele, hvor en af de største er mindre varians i kæden. Ifølge Asger Rønnow er stor varians kilde til en masse dyr spild i form af tid, omstillinger, fejl, sikkerhedslagre etc.
Lager på -55 grader
En anden markant fordel er, at Chr. Hansen i højere grad vil levere direkte til kunden fra virksomhedens produktionsfabrikker og derved reducere mængden af varer på lagrene ved produktionsfaciliteter og specielt Chr. Hansens decentrale lagre i datterselskaberne. Chr. Hansen producerer ingredienser til fødevareproduktion og tager i dette projekt udgangspunkt i frosne bakteriekulturer til produktion af ost og yoghurt. Bakteriekulturerne skal opbevares ved minus 55 grader. Etablering af et nyt lager er en investering på et to-cifret millionbeløb. Samtidig er driften af lagrene dyre, idet de på grund af temperaturen er manuelle lagre, hvor håndteringen er både dyr og arbejdsmiljømæssigt udfordrende. Hver gang Chr. Hansen kan levere en forsendelse af varer direkte til kunden, opnår virksomheden altså betydelige drifts- og arbejdsmiljømæssige optimeringer.
Kommunikation og psykologi
Det er naturligvis ikke noget, man bare indfører. Chr. Hansen er et veletableret, globalt firma med mange faste rutiner for, hvordan ting udføres. Forandringer af denne kaliber kræver massive investeringer i møder og kommunikation med sælgere, landechefer og kunder, fortæller Asger Rønnow.
Han fremhæver netop kommunikationen som det væsentligste virkemiddel for at implementere den nye Supply Chain-strategi. Asger Rønnow bruger en stor del af sin tid på at rejse rundt og sælge den nye strategi til sælgere, landechefer og produktchefer.
Det handler utrolig meget om psykologi i forhold til de kundevendte dele af vores organisation. Forudsætning nummer ét for, at den nye strategi kan blive til virkelighed er, at sælgere og landechefer kan blive trygge ved de nye principper og overbeviste om, at det vil gavne kunderelationen frem for at skade den. Mit arbejde lige nu består i høj grad af at få så mange ambassadører for den nye strategi som muligt, så de kan hjælpe med at få den solgt ind til den øvrige kundevendte organisation, fortæller han.
Horisontal integration
Den nye Supply Chain-strategi indebærer en ny form for samarbejde med kunderne, hvor grænsefladen mellem Chr. Hansen og kunderne bliver større. Før blev relationen håndteret af en sælger og en indkøber. I dag er der en tættere dialog mellem planlæggere inden for produktion og logistik mellem Chr. Hansen og større kunder end tidligere. Der er altså tale om et meget mere horisontalt samarbejde mellem kunde og Chr. Hansen. Det har blandt andet resulteret i VMI-samarbejde (Vendor Managed Inventory, leverandørstyret lager) med flere af virksomhedens store kunder.
Det har vist sig at åbne op for nye muligheder og give gode resultater. Der sker interessante fremskridt og en spændende idéudvikling, når fagfolk møder fagfolk på tværs af virksomhedsgrænserne, fortæller Asger Rønnow.
Men han peger også på, at det kræver nye kompetencer i Supply Chain-organisationen. Der er i dag brug for bedre kommunikationskompetencer. Evnen til at relatere og forklare kompleksiteten på en forståelig måde er langt mere efterspurgt end tidligere.
Håndtering af 30 tons fjernet
Asger Rønnow nævner et kundesamarbejde med en stor engelsk kunde som eksempel. Her er det indtil videre lykkedes at etablere en ordning, hvor Chr. Hansen leverer varer hver uge direkte fra fabrikken i Avedøre. Sker der afvigelser, har Chr. Hansen forpligtet sig til at reagere meget hurtigt, idet kundens produktion, som er bearbejdning af mælk til ost og yoghurt, er fuldstændig afhængig af Chr. Hansens produkter. Det har resulteret i, at Chr. Hansen har fjernet den manuelle håndtering af 30 tons produkter på virksomhedens engelske lager. En meget håndfast besparelse.
Konkurrenceparameter
Vores forsyningskæde er meget udstyrstung og kræver store investeringer. Men 80 % af investeringen ligger før dekoblingspunktet, mens kun 20 % af investeringen ligger efter. Investeringer downstream er altså relativt billigere. Derfor planlægger vi yderligere investeringer, som støtter vores strategi om at reducere kompleksiteten efter dekoblingspunktet, fortæller Asger Rønnow og tilføjer:
Det vil gøre os lettere, hurtigere og billigere. Det er ikke kun en omkostningsmæssig fordel, men vil også skabe konkurrencemæssige fordele, fordi vi altid vil være i stand til at følge markedet.
-PBH