Blockchainsamarbejde skal skabe åbenhed i mineralforsyningskæder
Ford, IBM og Volkswagen er blandt deltagerne i et nyt blockchain-projekt, der har til mål at skabe et åbent industrinetværk, som kan spore og validere sjældne mineraler og andre materialer til produktion af biler og forbrugerelektronik.
Med en målsætning om at støtte menneskerettigheder og miljøbeskyttelse, samtidig med at gennemsigtigheden i globale mineralforsyningskæder hjælpes på vej, har Ford Motor Company, Huayou Cobalt, IBM, LG Chem og RCS Global planer om at anvende blockchain til at spore og validere mineraler og andre materialer.
Læs også: Projekt skal afdække maritime virksomheders blockchain-potentiale
Gruppen har derfor startet et pilot-projekt, der skal fokusere på kobolt og undersøge oprettelsen af en åben blockchainplatform for hele industrien, ligesom det skal forsøge at vise, hvordan materialer i forsyningskæden er ansvarligt produceret, handlet og forarbejdet.
Pilotprojekt skal skabe gennemsigtighed
Testforløbet er baseret på et simuleret indkøbsscenarie, hvor kobolt produceret på Huayous industrimine i Den Demokratiske Republik Congo vil blive sporet gennem forsyningskæden – lige fra fra minen, videre til smeltning på LG Chems katode- og batterianlæg i Sydkorea, og derfra til en Ford-fabrik i USA.
Data vil blive samlet gennem turen for at dokumentere koboltproduktionen fra start til slut, og deltagerne i netværket vil blive holdt op mod standarder udviklet af OECD.
”Vi er fortsat engagerede i gennemsigtighed på tværs af vores globale forsyningskæde”, siger Lisa Drake, vicepræsident hos Ford Motor Company og uddyber:
”Ved at samarbejde med andre førende industrier i dette netværk, er vores hensigt at anvende state-of-the-art-teknologi til at sikre, at materialer, der produceres til vores køretøjer, hjælper med at opfylde vores forpligtelse til at beskytte menneskerettigheder og miljø”.
Kobolt er i høj kurs
Kobolt bruges lithium-ion-batterier, der driver en bred vifte af produkter, som for eksempel bærbare computere, mobile enheder og elbiler, og er derfor meget eftertragtet. Efterspørgslen forventes at blive ottedoblet frem mod 2026, ifølge en rapport fra Morgan Stanley.
"Med den stigende efterspørgsel efter kobolt er denne gruppe gået sammen med klare målsætninger om at illustrere, hvordan blockchain kan bruges til at skabe større sikkerhed omkring samfundsansvar i minedriftskæden”, siger Manish Chawla, der er chef for Global Industrial Products Industry i IBM, og tilføjer:
”Det oprindelige arbejde fra disse organisationer vil blive brugt som præcedens, der skal udvides til resten af branchen for at sikre gennemsigtighed omkring mineralerne, der går ind i vores forbrugsvarer”.
Det typiske elbilbatteri kræver op til omkring ni kilo kobolt, og en standard bærbar computer kræver omkring 28 gram af mineralet.
Læs også: Ny blockchain-standard skal skabe effektivitet i forsyningskæderne
Udover de nævnte virksomheder er også bilproducenten Volkswagen hoppet med på vognen, samtidig med at den tyske gigant har offentliggjort et andet samarbejde på blockchain-fronten.
- SDN