27.10.2022 | Planlægning
Bilag stjæler tid fra andre arbejdsopgaver
De fleste erhvervsdrivende kender til papirnusseri og bøvl med bilag, når det gælder kørsel i arbejdstiden. 4 ud af 10 mener, at de kunne bruge deres tid bedre på andet arbejde, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for parkeringsappen EasyPark.
De fleste erhvervsdrivende kender til papirnusseri og bøvl med bilag, når det gælder kørsel i arbejdstiden. 4 ud af 10 mener, at de kunne bruge deres tid bedre på andet arbejde, viser en ny undersøgelse, som Kantar Gallup har lavet for parkeringsappen EasyPark. Foto: Kantar Gallup.
I undersøgelsen svarer 47 procent af danskerne, at de bruger op mod to timer om måneden på at håndtere bilag til udgifter i arbejdstiden, og 43 procent svarer, at de kunne bruge deres tid bedre på andre arbejdsopgaver.
Størstedelen af bilagene handler om udgifter til brændstof, parkering og mad, som i alt udgør 63 procent af alle de bilag, som danske medarbejdere afleverer til deres arbejdsgivere for at få dem refunderet.
“Kravene til dokumentation stiger løbende, også når det gælder småudgifter som parkering. Det kan godt blive lidt af en tidsrøver”, siger Bernd Reul, der er direktør for EasyPark i Danmark.
Læs også: Fald i erhvervsparkeringer indikerer vækst i hjemmearbejde
Mens en stor del af danskerne må sætte op mod to timer af om måneden til at håndtere bilag, så bruger yderligere 10 procent op mod tre timer, mens 7 procent angiver, at de må sætte omkring en halv arbejdsdag af hver måned.
Undersøgelsen tager temperaturen på, hvad bilisterne oplever af bøvl og udfordringer, når de bruger bilen i forbindelse med deres job. 37 procent svarer, at de samler deres bilag og afleverer dem direkte til sekretæren eller en overordnet. Flertallet af ansatte har i en eller anden form mulighed for at scanne bilag direkte ind i et digitalt system på arbejdspladsen. I undersøgelsen er det 60 procent, som har den slags systemer til rådighed.
“Der er stor forskel på, hvor langt virksomhederne er kommet med at udnytte de digitale muligheder, og det er måske også derfor, en del synes, at de kunne bruge tiden bedre”, siger Bernd Reul, direktør for EasyPark i Danmark.
I undersøgelsen, som også er udført i Sverige, Finland og UK, svarer henholdsvis 18 og 20 procent af danskerne, at de oplever frustration og træthed i forbindelse med at håndtere bilag.
- PiB
Branchenyt

Færre vil deltage i voksen- og efteruddannelse
I 2010 deltog cirka 26 procent af de faglærte og 25 procent af de ufaglærte i offentlige videre- og efteruddannelseskurser (VEU). I 2021 var det kun henholdsvis 12 procent og 14 procent. Deltagelsen falder også, når man medtæller efteruddannelse i privat regi.
Innovation

Verdens første el-betonlastbil fylder 1 år
Unicon A/S har i over 1 år haft en Volvo FE Electric betonbil i drift i København og omegn og flere elektriske betonbiler bliver leveret i 2023. Unicon ønsker at bidrage til den grønne omstilling og arbejder målrettet på at hele flåden af betonbiler skal være emissionsfri i 2035. Det var derfor et naturligt valg at lave verdens første serieproducerede elektrisk betonbil i samarbejde med Volvo.
IT

Små virksomheder har mindre fokus på it-sikkerhed
Dokumentation og dermed delbar viden om it-sikkerhedstiltag og -regler er et væsentligt element i virksomhedernes arbejde med digital sikkerhed. Over halvdelen af Danmarks godt 14.000 mikrovirksomheder (5-9 ansatte) havde i 2022 ingen dokumentation om forholdsregler, aktiviteter og procedurer vedrørende it-sikkerhed. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
Branchenyt

Ny standard gør op med brug-og-smid-væk-kulturen
Danmark står i spidsen for udviklingen af en ny europæisk standard, der skal give virksomhederne konkrete værktøjer til at tænke genbrug, genanvendelse og reparerbarhed ind i designfasen af nye produkter. Forbrugerrådet glæder sig over den nye standard, som kan være med til at gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen.
Strategi & ledelse

Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet
Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.
Branchenyt

Svenske Nynas digitaliserer forsyningskæden
Det svenske specialolieselskab Nynas indgår samarbejde med it-selskabet Tech Mahindra. Partnerskabet skal transformere Nynas’ eksisterende forretning og udvide deres IT-landskab med agile, skalerbare og intelligente systemer.