Bekæmp kanalkonflikten ved onlinesalg

Det er muligt at undgå en udsultning af distributions- og forhandlerled, når man lancerer en webbutik, mener rådgiver i e-handelsløsninger.

03.04.2012

SCM.dk

De traditionelle distributionskanaler er tydeligst under pres, når talen falder på produkter, der kan distribueres digitalt over nettet. Med lanceringen af musikstreaming-tjenesten Spotify i Danmark nærmer cd’ens endeligt sig yderligere, og i de senere år er fysiske musikforretninger som kæderne GUF og Axel Music bukket under. Musik er kun begyndelsen, køb og leje af film online er nu også for alvor på vej i Danmark, hvor Apple i efteråret åbnede for filmdelen i den danske version af iTunes.

”Apples App Store og Android Market revolutionerer markedet, fordi de bruger internettet som distributionskanal. Dermed kortslutter de den traditionelle distributionsvej, som involverer grossister og detailleddet, der alle sammen er med til at fordyre produktet uden at bidrage med egentlig værdi,” siger professor Jan Damsgaard fra Institut for IT Ledelse på CBS til nyhedsbrevet Insights@CBS.

Pressede led i værdikæden
Men problematikken omkring overflødige led i værdikæden gælder ikke kun digitale produkter. Især tøj og fødevarer sælges rask væk over nettet, og det presser især to led i værdikæden.
”Det er især inden for grossistleddet og detailleddet, at onlinedistributionen kan udgøre en trussel,” siger Poul Erik Christiansen, ph.d. ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi, CBS.
Ifølge forskeren havde eksempelvis LEGO i starten betænkeligheder ved at lancere en onlineshop, da man frygtede, at det ville kannibalisere salget i legetøjskæderne.
”Nogle producenter som Dell Computer blev født til nethandel og gik helt uden om forhandlerleddet, men i dag er det almindeligt, at virksomhederne både har et online- og butikssalg med rabatter på internethandlen. Hvis en virksomhed har begge dele, er det principielt ligegyldigt for virksomheden, hvor salget finder sted,” siger Poul Erik Christensen.

Ændret indkøbsadfærd
At det i dag handler om en både-og-løsning fremfor enten-eller bliver bakket op af Jeppe Hansen, der er administrerende direktør og partner i Vertica, der leverer e-handelsløsninger.

Han mener, at der kan identificeres to forbrugertyper, den, der opsøger den fysiske butik for at afprøve varen og derefter køber varen billigere på nettet. Og den, der bruger nettet til at orientere sig, før han køber enten online eller i en fysisk butik. Ifølge Jeppe Hansen befinder de fleste kunder sig i den sidste kategori. Det, der for alvor har ændret forbrugernes indkøbsadfærd de senere år, er den teknologiske udvikling. I dag kan kunderne orientere sig på nettet overalt, inden de køber. Udviklingen er gået lynhurtigt de seneste år, hvor hjemme-pc’en samler støv til fordel for smartphonen og senest brugen af tablets. Jeppe Hansen peger på, at den mobile udvikling udvisker grænserne mellem e-handel og fysisk salg. Kunderne kan således tage onlinebutikken med ned i den fysiske butik og tjekke varen på stedet.

”Du kan med det samme finde ud af, om varen kan fås billigere andetsteds, om andre har varen på lager i en anden farve, hvilke alternativer til varen, der findes på markedet, og hvor du skal gå hen for at købe den,” siger Jeppe Hansen.
Han tøver derfor ikke med at fastslå, at det i dag er afgørende at være tilstede på nettet.
”Det kan direkte skade forretningen, hvis man ikke har et onlinesalg, fordi de fleste forbrugere forventer, at butikken tilbyder et købsalternativ på nettet,” siger Jeppe Hansen.

Løsning af kanalkonflikter
Men hvordan kan det undgås, at en producents onlinesalg sender forhandler- og distributionsleddet ud på et sidespor? Jeppe Hansen peger på flere modeller, der kan hjælpe med at tilgodese leddene og skabe synergi mellem onlinesalget og det fysiske salg. De forskellige modeller skal kort sagt sikre, at der sker en omfordeling af omsætningen.
”Kunsten er at lave nogle modeller, der tilgodeser den fysiske forhandler, når producenten beslutter sig for at have direkte onlinesalg. Det kan ske på flere forskellige måder, for eksempel ud fra forbrugerens valg af forhandler, forhandlerens geografiske placering eller efter forhandlerstatus. Her kan man som prioriteret forhandler opnå en ret til en andel af onlinesalget mod at have en større lagerbinding,” siger Jeppe Hansen.

Et eksempel på en fordel ved onlinesalg for de fysiske butikker er, at onlinesalget ikke behøver at finde sted hjemme hos kunden, men rent faktisk kan foregå i den fysiske butik. Det giver forretningen mulighed for at have et totallager. Jeppe Hansen forklarer:
”Hvis man forestiller sig, at en fysisk forhandler præsenterer hele vareudbuddet på en skærm i butikken, kan en kunde vælge den taske, hun allerhelst vil have – den leopardplettede – som hun ellers ikke havde set, fordi forretningen ikke havde tasken hjemme. Så kan butikken bestille varen hjem med det samme, efter to dage kan kunden hente sin ordre, og den fysiske butik har fået en andel af onlinesalget.”

Giver en sådan blanding af fysisk salg og e-handel ikke forretningen en lavere indtjening?
”Det kan give en lavere avance, men butikken har heller ikke taget den samme risiko, da den ikke har varen fysisk på lager. Den formidler bare et salg og får en mindre andel, men alternativet er intet salg – kunden var måske gået igen, fordi forretningen ikke havde det forventede vareudbud”, siger Jeppe Hansen.

Skrækscenariet
Hvad skal forbrugerne egentlig bruge den fysiske butik til, når varen er billigere online?
”Hvis du tager Trendsales, der med stor succes formidler salg af nyt og brugt tøj online for både private og virksomheder, bliver der også skabt et offline-salg, fordi mange kunder ved køb af tøj foretrækker at gå ned i den fysiske forretning for at prøve tøjet og mærke kvaliteten,” siger Jeppe Hansen.

Han mener derfor ikke, at skrækscenariet er, at salget i de fysiske butikker helt forsvinder, når der indføres onlinesalg. Man risikerer i stedet, at en onlinekonkurrent slår sig op i det samme marked, hvis man ikke er online.

Den gamle sang om at tjene ind på gyngerne, hvad man mister på karrusellen, gør sig gældende her:
”Ifølge en amerikansk undersøgelse foretaget af Forrester Research taber man cirka otte procent på det fysiske salg, men vinder samlet set omkring 17 procent på at gå online,” siger Jeppe Hansen, der blandt andet har leveret e-handelsløsninger til Nemlig.com, Brødrene Dahl og Bolia.com.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.04.2024SCM.dk

Cirkulær tilgang til affald giver anerkendelse

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle