31.05.2018  |  Branchenyt

Bang & Olufsen: Struer er kommet tættere på Shanghai

Bang & Olufsen har sammen med global it-leverandør skabt en effektiv, verdensomspændende it-motorvej. Derfor kan prækonfigurerede pc’er nå alle salgskontorer på blot få dage.

Historien om det danske design-ikon B&O er en fortælling, der både handler om fremsynede beslutninger og om at give slip. Produktionen af de eksklusive audio-visuelle produkter er for længst rykket til Østeuropa, og nu er turen kommet til de vigtige interne it-leverancer.

Derfor er strømmen af pc’er fra hovedkvarteret i Struer, som førhen blev klargjort og sendt af sted til medarbejdere på salgskontorer over hele verden, stoppet. I dag varetages den del – klargøring med Bang & Olufsen-konfiguration og levering til blandt andet Kina og USA – helt og holdent af Atea Global Delivery-programmet.

Kom godt i gang med din globale it-strategi

Tre gode råd fra Thomas Kaaber, Bang & Olufsen:

1. Sørg for at have fingeren på pulsen i forhold til virksomhedens forretningsbehov.

2. Keep it simple! Undgå så vidt muligt at overkomplicere tingene.

3. Fokusér på at finde standardiserede it-løsninger, der allerede virker. På den måde får it-afdelingen ressourcer til skabe mere værdi over for slutbrugerne.

It-afdeling leverer mere værdi
Ifølge Thomas Kaaber, Senior Manager IT hos Bang & Olufsen, er samarbejdet med Atea Global Delivery et arketypisk eksempel på, hvordan outsourcing gør it-afdelingen i Struer i stand til at levere endnu mere værdi til virksomheden.

”At udfylde toldpapirer til Kina eller USA ligger ikke i DNA’et på en it-supporter, der sidder i Struer,” siger Thomas Kaaber og uddyber: ”Atea Global Delivery har skåret en masse led væk i den måde, vi servicerer de enkelte salgskontorer på. Derfor kan it-afdelingen i Struer i dag koncentrere sig om at understøtte forretningsenhederne og at yde proaktiv it-support. Det har en kolossal værdi.”

Bang & Olufsens foretrukne arbejdsredskab
Hjørnestenen i den globale aftale mellem Bang & Olufsen og Atea er leveringen af klargjorte HP EliteBooks. Ifølge Thomas Kaaber er det ikke helt tilfældigt, at Bang & Olufsen har valgt at køre et tæt parløb med den amerikanske pc-producent.

”Vi har et overordnet samarbejde med HP på akustikoptimering, og skiftet til HP i 2016/17 var en naturlig forlængelse af dette samarbejde. Rent design- og brugerflademæssigt synes vi også, at HP er løbet fra konkurrenterne.”

Fakta om løsningen

• Bang & Olufsen indgik i 2016 en samarbejdsaftale med Atea Global Delivery.

• Hjørnestenen i den globale aftale mellem Bang & Olufsen og Atea Global Delivery-programmet er leveringen af klargjorte HP-klienter herunder HP EliteBooks til Bang & Olufsens afdelinger i hele verden.

• Bang & Olufsen Koncernen har på verdensplan i dag cirka 1.100 medarbejdere og butikker i mere end 60 forskellige lande.

Ifølge Thomas Kaaber betyder det også noget, at HP’s sikkerhedsegenskaber, som fx den hardware-forstærkede, selvhelbredende beskyttelse i form af HP Sure Start, er robuste nok til at beskytte Bang & Olufsens følsomme oplysninger, uden at det går ud over brugeroplevelsen.

Stødpudelager rykker Kina tættere på
Derudover fremhæver han Ateas stødpudelager i Taastrup, der hurtigt gør Atea Global Delivery i stand til at opskalere antallet af leveringsklare HP EliteBooks.

”Nu kan vi have en klargjort pc på plads i Shanghai på 5-7 dage. Til sammenligning tog leveringen før aftalen med Atea Global Delivery-programmet op til tre uger,” siger Thomas Kaaber.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere