Bang & Olufsen: Struer er kommet tættere på Shanghai
Bang & Olufsen har sammen med global it-leverandør skabt en effektiv, verdensomspændende it-motorvej. Derfor kan prækonfigurerede pc’er nå alle salgskontorer på blot få dage.
Historien om det danske design-ikon B&O er en fortælling, der både handler om fremsynede beslutninger og om at give slip. Produktionen af de eksklusive audio-visuelle produkter er for længst rykket til Østeuropa, og nu er turen kommet til de vigtige interne it-leverancer.
Derfor er strømmen af pc’er fra hovedkvarteret i Struer, som førhen blev klargjort og sendt af sted til medarbejdere på salgskontorer over hele verden, stoppet. I dag varetages den del – klargøring med Bang & Olufsen-konfiguration og levering til blandt andet Kina og USA – helt og holdent af Atea Global Delivery-programmet.
Kom godt i gang med din globale it-strategi
Tre gode råd fra Thomas Kaaber, Bang & Olufsen:
1. Sørg for at have fingeren på pulsen i forhold til virksomhedens forretningsbehov.
2. Keep it simple! Undgå så vidt muligt at overkomplicere tingene.
3. Fokusér på at finde standardiserede it-løsninger, der allerede virker. På den måde får it-afdelingen ressourcer til skabe mere værdi over for slutbrugerne.
It-afdeling leverer mere værdi
Ifølge Thomas Kaaber, Senior Manager IT hos Bang & Olufsen, er samarbejdet med Atea Global Delivery et arketypisk eksempel på, hvordan outsourcing gør it-afdelingen i Struer i stand til at levere endnu mere værdi til virksomheden.
”At udfylde toldpapirer til Kina eller USA ligger ikke i DNA’et på en it-supporter, der sidder i Struer,” siger Thomas Kaaber og uddyber: ”Atea Global Delivery har skåret en masse led væk i den måde, vi servicerer de enkelte salgskontorer på. Derfor kan it-afdelingen i Struer i dag koncentrere sig om at understøtte forretningsenhederne og at yde proaktiv it-support. Det har en kolossal værdi.”
Bang & Olufsens foretrukne arbejdsredskab
Hjørnestenen i den globale aftale mellem Bang & Olufsen og Atea er leveringen af klargjorte HP EliteBooks. Ifølge Thomas Kaaber er det ikke helt tilfældigt, at Bang & Olufsen har valgt at køre et tæt parløb med den amerikanske pc-producent.
”Vi har et overordnet samarbejde med HP på akustikoptimering, og skiftet til HP i 2016/17 var en naturlig forlængelse af dette samarbejde. Rent design- og brugerflademæssigt synes vi også, at HP er løbet fra konkurrenterne.”
Fakta om løsningen
• Bang & Olufsen indgik i 2016 en samarbejdsaftale med Atea Global Delivery.
• Hjørnestenen i den globale aftale mellem Bang & Olufsen og Atea Global Delivery-programmet er leveringen af klargjorte HP-klienter herunder HP EliteBooks til Bang & Olufsens afdelinger i hele verden.
• Bang & Olufsen Koncernen har på verdensplan i dag cirka 1.100 medarbejdere og butikker i mere end 60 forskellige lande.
Ifølge Thomas Kaaber betyder det også noget, at HP’s sikkerhedsegenskaber, som fx den hardware-forstærkede, selvhelbredende beskyttelse i form af HP Sure Start, er robuste nok til at beskytte Bang & Olufsens følsomme oplysninger, uden at det går ud over brugeroplevelsen.
Stødpudelager rykker Kina tættere på
Derudover fremhæver han Ateas stødpudelager i Taastrup, der hurtigt gør Atea Global Delivery i stand til at opskalere antallet af leveringsklare HP EliteBooks.
”Nu kan vi have en klargjort pc på plads i Shanghai på 5-7 dage. Til sammenligning tog leveringen før aftalen med Atea Global Delivery-programmet op til tre uger,” siger Thomas Kaaber.