Banebrydende teknologi muliggør grøn skibstransport

En ammoniakdreven skibsmotor med et essentielt forsyningssystem fra den Hedensted-baserede virksomhed Eltronic FuelTech er nu en realitet. For første gang bliver reel grøn skibstransport muligt.

En ammoniakdreven skibsmotor med et essentielt forsyningssystem fra den Hedensted-baserede virksomhed Eltronic FuelTech er nu en realitet. For første gang bliver reel grøn skibs transport muligt. Foto:PR..

07.08.2023

SCM.dk

Som led i at reducere skibsfartens CO2-udledning på et globalt plan har danske Eltronic FuelTech i samarbejde med MAN Energy Solutions, DTU og det norske klassifikationsselskab DNV udviklet en helt ny ammoniakdreven skibsmotor.

Fuldskala-ammoniakmarinemotoren er den første af sin slags i verden, og i testfasen blev forbrændingen udført på en MAN B&W totakts 4T50ME-X type. Det gav positive resultater med særligt lovende data vedrørende pilotoliemængde og forbrændingsstabilitet, og dermed har en ny type skibsmotor, hvor det unikke forsyningssystem giver en sikker forsyning og håndtering af ammoniak som brændstof ombord på skibet, set dagens lys.

Ifølge Louise Andreasen, der er administrerende direktør i Eltronic FuelTech, er gennembruddet en signifikant og banebrydende milepæl i kampen for en grøn skibsfart.

”For at opnå reel zero-carbon shipping er ammoniak det mest gangbare brændstof. Hidtil har teknologien til sikkert at håndtere ammoniak som brændstof ikke været på plads, men det er den nu, og det er et kæmpe skridt i den rigtige retning for den maritime sektor, at ammoniakmotoren og det tilhørende forsyningssystem fra tank til motor nu er en realitet”, siger Louise Andreasen.

Som verdens førende udvikler af low-speed-motorer til store kommercielle skibe er MAN Energy Solutions leder af AEngine-projektet, mens Eltronic FuelTech står for udviklingen af forsyningssystemet og FVT, der gør, at ammoniakken kan føres sikkert fra tank til motor. Virksomheden har i forvejen udviklet tilsvarende forsynings- eller sikkerhedssystemer til mere end 550 skibe drevet på alternative brændstoffer, som metanol, LPG og LNG.

”Vores erfaring og viden på området er second to none, og vi kan levere hele forsyningsdelen fra tank til motor, som for første gang kan sejle på ammoniak. Der er risici forbundet med brugen af ammoniak, og det er netop her vores ekspertise for alvor kommer til sin ret og sikrer, at brændstoffet håndteres sikkert ombord”, siger Louise Andreasen og uddyber:

”Med ammoniak stilles der endnu højere krav til sikkerheden end ved øvrige brændstoffer. Det betyder praktisk talt, at vi dobbeltsikrer alt i installationsområdet. Det betyder, at en eventuel lækage vil blive opdaget, inddæmmet og håndteret uden sikkerheden på skibet kompromitteres”.

Læs også: Europæisk natur skal genoprettes frem mod 2030

Den færdige ammoniakmotor forventes at blive leveret i slutningen af 2024 eller starten af 2025, og teknologien skal også kunne implementeres på skibe i den eksisterende skibsflåde.

”Med vores teknologi kan vi bidrage til en grønnere skibstransport. Lige som vi gennem den seneste tid har oplevet en stigende tilslutning til grøn metanol, ser vi et enormt potentiale i ammoniak, som uden tvivl bliver kæmpestort inden for ganske få år, og især når de store containerskibe kommer med, vil vi opnå en betydelig CO2-mæssig gevinst for kloden”, siger Louise Andreasen.

- PiB

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.12.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Bliv skarpere på SCM med diplomkurser på DTU

19.12.2024SCM.dk

Klimakredit-diskussionen er langt fra slut

16.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Kickstart 2025 med nye kompetencer inden for kvalitetsledelse

12.12.2024SCM.dk

It-aktør lancerer CSRD-løsning der forenkler compliance

10.12.2024SCM.dk

Erhvervsleder: Bestyrelserne skal omfavne EU-krav

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

10.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Jagten på at skabe en bedre fremtid

09.12.2024Bureau Veritas

Sponseret

Mere sikkerhed - mindre aftryk

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup