Bøgernes forsyningskæde kaster sig over digitalisering
DBKs to logistikcentre i Køge og Haslev på det østlige Sjælland håndterer cirka 90 procent af den danske omsætning på fysiske bøger og er to af de største samt mest automatiserede lagre i Danmark. Virksomheden ruster sig til en fremtid præget af det digitale.
I 1894 sammenlagde en række fremsynede boggrossister deres forretninger og skabte ”Boghandlerforeningens Kommissionsanstalt”, der senere blev til ”Danske Boghandleres kommissionsanstalt” og endnu senere til ”DBK-Bogdistribution”. I dag er virksomheden en selvejende erhvervsdrivende fond, ”Fonden DBK”.
Gennem snart 125 år har DBK bidraget til effektivisering af boglogistikken i Danmark og har langsomt men sikkert øget sin markedsandel. DBK har til formål at arbejde for at gøre bogbranchens logistik så effektiv og billig som muligt.
DBK driver i dag to logistikcentre, der håndterer omkring 90 procent af den danske omsætning på fysiske bøger i Danmark. Så man kan sige, at forlag, DBK og boghandlerne tilsammen udgør en komplet værdikæde fra produktion over distribution til salg.
I 2018 er der dog mange andre digitale tendenser, som for eksempel e-handel, e-bøger, selvudgivelser etc., der nuancerer billedet af branchens værdikæde.
Det er også en del af baggrunden for, at DBK i foråret 2018 har ansat Carsten Dalbo Pedersen som ny administrerende direktør og har oprettet en ny stilling som forretningsudviklingschef.
”Der sker store forandringer og potentielle disruptions i bogbranchen, som i høj grad er drevet af den digitale udvikling. Den udvikling skal vi tage højde for, og det bliver måske den største udfordring for os de kommende år”, fortæller Carsten Dalbo Pedersen, der kommer fra en mangeårig opgave som chef for Logistics & eCommerce i PostNord Danmark.
Bøger i et automatiseret flow
Danmarks suverænt største logistikcenter for bøger i Køge ligner ikke den støvede, nørdede og lidt gammeldags verden, som mange forbinder med bøger. Der er bøger overalt og i alle dimensioner; men de bliver varemodtaget, lagret, transporteret, pakket, mærket og afsendt i et højautomatiseret flow præget af topmoderne håndteringsanlæg og effektive styrings- og kontrolmekanismer.
Der er her og der medarbejdere i færd med at supportere systemerne, men i store træk er flowet igennem logistikfabrikken et automatiseret system bundet sammen af conveyors, der transporterer paller eller kasser med bøger, bøger og bøger – og enkelte andre supplerende varer som skoletasker, brætspil, kopper og krus etc.
130.000 m3 med bøger
Motorrummet i DBKs logistikcenter i Køge er et af de mest imponerende i Danmark. Et kæmpestort højautomatiseret kranlager på 100.000 m3, med 26.200 pallepladser og fire kraner, der arbejder i gange med en højde på 25 meter og en længde på 120 meter, udgør hjertet i centeret.
Anlægget er leveret af Witron, og den primære service udføres af Witron og TGV. WMS fra Witron beregner og aktiverer automatisk flytning af varer fra pallelageret til plukkeanlægget.
Plukkeanlægget er et miniload-anlæg, der kan håndtere over 50.000 forskellige varer og omfatter mere end 78.000 lagerkasser. Lagerkasserne bringes frem til operatøren af otte hurtige fuldautomatiske kraner.
Efter plukning – som foregår med pick-by-light - flyttes ordren automatisk til pakkestationer, hvor faktura eller følgeseddel printes og vedlægges. En medarbejder, der plukker, håndterer i gennemsnit 500 bøger i timen. Det automatiske anlæg transporterer herefter kasserne til transportterminalen, og de sorteres på paller til relevant transportør.
Logistikcenteret i Haslev består blandt andet af et miniloadlager med 60.000 kasser samt et halvautomatisk pallelager med over 18.000 pallepladser i et 18 meter højt lager på 80.000 m3. Varerne fremtages fra lageret og sendes til tre forskellige plukkeområder, der hver især er specialiseret efter, hvor hurtigt den enkelte vare omsættes.
Plukket foregår med pick by voice og fingerscanner. Alle pluk og scanninger bliver løbende registreret for at sikre hastighed og kvalitet. Plukkeområderne er forbundet med transportbånd, og ordrerne ender i det automatiserede pakkeområde, hvor faktura eller følgeseddel printes og vedlægges pakkerne. Pakkerne kører derefter direkte til transportterminalen, hvor de udsorteres til paller eller i bure til de respektive transportører.
Fra volumen til fleksibilitet
”Vi leverer dagligt i gennemsnit 70.000 enheder fordelt på 20.000 pluk og 10.000 forskellige produkter leveret i 8.000 pakker til over 6.000 modtagere”, fortæller COO Johnny Hemmingsen.
DBK har en stor fleksibilitet. Den største dag på året er dobbelt så stor som gennemsnittet og tre gange så stor som den mindste dag. Internetordrer modtages løbende over dagen og leveres til transportøren samme dag, hvis de er modtaget inden kl. 12:00.
Fakta om DBK
DBK er en moderne 3. parts logistikvirksomhed med over 120 års erfaring, der i dag er en erhvervsdrivende fond med det formål at udvikle og effektivisere samhandlen i den danske bogbranche.
Virksomheden har en solid egenkapital og to moderne logistikcentre, det ene centralt placeret i Skandinavisk Transport Center i Køge, det andet er beliggende i Haslev. DBK beskæftiger cirka 100 medarbejdere med betydelige sæsonudsving.
DBK servicerer over 1.000 danske forlag, og deres salg repræsenterer mere end 90 procent af den kommercielle omsætning af bøger i Danmark. DBK leverer dagligt til alle danske boghandlere og forhandlere samt flere tusinde institutioner og virksomheder i Danmark og udlandet. DBK leverer også på dag-til-dag-basis til private i Danmark og i udlandet på vegne af et antal store og små internetbutikker.
”Men vi bevæger os mod senere ordreindgang og tidligere leveringer. I takt med at e-handel med bøger vokser, ændrer ordremønsteret sig, og markedets krav om fleksibilitet stiger. Vi leverer færre store partier til boghandlere og behandler flere on-the-fly ordrer med enkeltstykspluk”, fortæller Carsten Dalbo Pedersen og tilføjer:
”Den udvikling skal vi selvfølgelig imødekomme. Det kræver et mere dynamisk system hos os. Vi bevæger os fra fokus på volumen-baseret effektivitet til fokus på højere fleksibilitet, hvor vi på kort tid kan efterkomme kundernes efterspørgsel”.
Færre flaskehalse og mere digitalisering
”Vores system er i bund og grund meget fleksibelt; men vi kan gøre det endnu mere fleksibelt. Vi investerer lige nu 10 millioner kroner i at fjerne flaskehalse i systemet, så vi bliver mindre sårbare og kan udnytte vores kapacitet endnu bedre. Målet er at øge den samlede produktivitet med omkring 20 procent”, fortæller Johnny Hemmingsen.
Carsten Dalbo Pedersen peger også på, at DBK i fremtiden skal arbejde med endnu bedre og mere:
- it-integration med forlag, selv- og medudgivere, boghandlere, supermarkeder og netbutikker fx ved bedre og flere API’er (application programming interfaces),
- selvbetjening, og
- digitalisering af interne processer.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om materialehåndtering & datafangst