Bæredygtighed er klogt, kringlet og krævende

’Ansvarlighed’ er en grundlæggende værdi i virksomheden Linak. Men det er en stor opgave at efterleve kundekrav, lovgivning og forretningsmuligheder, når området bliver oversvømmet med ordninger og begreber, der stritter i øst og vest. Det kræver mange ressourcer og kompetencer.

”Det har været et omfattende og krævende arbejde. Det omfatter mange timers arbejde med at kortlægge, vurdere og definere”, fortæller Søren Skov Rasmussen. Arkivfoto..

24.01.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Linak har i skrivende stund (8. december, red.) modtaget 432 kundeforespørgsler i 2022, der er rettet mod forskellige aspekter af ’ansvarlighed’. Det dækker et bredt felt af aspekter som for eksempel ’sustainability’, REACH, konfliktmineraler, CSR, ESG, ECOlabel, TISCA etcetera.

”Der er så mange begreber, ordninger, lovgivninger og termer, der hvirvler rundt inden for dette felt, at vi har følt os nødsagede til at producere en ordbog over de mest gængse termer”, fortæller Peter Petersen, der er Corporate Senior Manager, Supplier Quality. Han fremviser samtidig et dias for deltagerne i konferencen ”Hvordan forbereder SMV’er sig på bæredygtighed og forstyrrelser i forsyningskæderne?”. Konferencen er arrangeret af Udenrigsministeriet i samarbejde med SDU og foregik den 8. december på Syddansk Universitet i Kolding.

Ordbog over bæredygtighedstermer
Diaset er en tætpakket oversigt over det, Linak kalder ”Bæredygtighedsordbog” og indeholder ’oversættelse’ og definitioner af de 31 mest gængse termer, som Linak støder på i bæredygtighedsarbejdet.

Den tætpakkede ordbog illustrer fint Linaks hovedbudskab på konferencen: Bæredygtighed er klogt, kringlet og krævende. Peter Petersen bliver på konferencen suppleret af Søren Skov Rasmussen, der er Supplier Quality Manager hos Linak og sidder med den daglige operationelle drift af arbejdet med bæredygtighed – altså hvordan ’bæredygtighed’ helt konkret skal indføres i produkter, processer og ikke mindst dokumentation.

Søren Skov Rasmussen fortæller på konferencen i detaljer om, hvordan Linak en dag i 2021 modtog en kundeforespørgsel fra en stor tysk kunde, der spurgte til, hvordan Linak efterlever den tyske lov om due diligence i forsyningskæden ’Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz’ af 21. juni 2021, der også forkortes ’LkSG’.

Det kræver også en stor specialistindsats bare at forstå, hvad de mange begreber betyder samt ikke mindst at gøre dem forståelige for vores leverandører.

Søren Skov Rasmussen

Lieferkettensorgfaltspflichtengesetz
Den nye lov kræver, at virksomheder skal identificere og vurdere risici for menneskerettigheder og miljø inden for deres forsyningskæder og etablere effektive risikostyringssystemer.

”Den nye lov skal blandt andet eliminere børne- og tvangsarbejde fra global handel og forbedre arbejdsforholdene for alle led i forsyningskæden”, fortæller Søren Skov Rasmussen og supplerer:

”Den intention er vi i Linak helt enige i, og det har også alle dage været en elementær del af den måde, vi driver forretning på. Men vi har 400 1. ledsleverandører, der leverer mere end 25.000 indkøbsartikler og er fordelt over hele verden. Alle disse leverandører har igen et utal af underleverandører. Vi bliver samtidig præsenteret for et hav af lovgivninger og certificeringsordninger, der i høj grad overlapper, men som kræver mange forskellige dokumentationsformater. Så det er alt i alt lidt af en jungle at overskue”.

LsKG forbereder til EU-direktiv
Men Linak beslutter sig for at implementere efterlevelse af LkSG med virkning fra 1. januar 2023. Fordi Linak er kundens største leverandør. Og fordi Linak opdager, at LkSG i høj grad dækker over det samme som EU-direktivet ”Corporate Sustainability Due Diligence” (CSDD), som alle forventer bliver vedtaget en gang i 2023.

Arbejdet med at implementere LkSG omfatter en krævende køreplan for alle fire kvartaler i 2023 og indebærer for eksempel:

• Kortlægge gab mellem krav fra LkSG, EU, fransk og hollandsk lovgivning samt det kommende EU-direktiv CSDD.
• Undersøge mulighederne for et system til håndtering af spørgeskemaer (eventuelt en tredjepartsløsning).
• Underskrive kontrakt med CMAP (systemleverandør).
• Præsentere løsning og plan for kunden.
• Definere spørgeskema med hjælp fra Linaks egne jurister – og gøre spørgeskemaet forståeligt.
• Definere omfanget af leverandører (kontraktuelle leverandører med mere end 100.000 DKK i indkøbsomsætning per år).

”Det har været et omfattende og krævende arbejde. Det omfatter mange timers arbejde med at kortlægge, vurdere og definere. Det kræver også en stor specialistindsats bare at forstå, hvad de mange begreber betyder samt ikke mindst at gøre dem forståelige for vores leverandører, så det bliver realistisk for dem at besvare spørgeskema og efterleve lovgivningen”, fortæller Søren Skov Rasmussen og supplerer:

”Vi er nu klar til at efterleve LkSG fra den 1. januar 2023. Men det ville aldrig have kunne lade sig gøre uden stor hjælp fra erfarne jurister i vores legal afdeling”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 februar 2023

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense