Apport skaber nye partnerskaber til gavn for kundens lagerautomatisering
Når forskellige lagerleverandører danner partnerskaber, giver det kunden de bedste muligheder for at skabe det mest effektive lager. Sådan lyder det fra en specialist.
Apport er specialist i implementering af WMS-systemer.
Virksomheden investerer tid i at forstå kundens lager og behov med fokus på, at den forandring, et WMS-system skal medføre, bliver forankret rigtigt hos medarbejderne.
”Det bliver først rigtigt effektivt, hvis man binder sit WMS-system sammen med de øvrige løsninger,” siger CEO i Apport, Jakob Krogh.
Derfor er Apports tilgang netop at integrere løsningerne bedst muligt.
”Vi kan gå ind og være bindeled mellem kundens ERP-system samt øvrige IT-systemer og de processer, man gerne vil have ift. det varesortiment, man gerne vil håndtere – og altså de forskellige automatiseringsløsninger,” forklarer direktøren.
Bindeled og partnerskaber
Jakob Krogh uddyber, at virksomhedens fokus i mange år har været at agere bindeled mellem det manuelt drevne lager og de halvautomatiserede samt de fuldautomatiserede løsninger. I den proces arbejder man i høj grad med at skabe relevante partnerskaber.
”Noget af det, vi tror meget på fremadrettet, er partnerskaber mellem os som WMS-leverandør og forskellige andre typer af leverandører. Særligt de forskellige automatiseringsudbydere.
Jo mere, vi sammen kan standardisere, jo bedre kan man opbygge processerne – og jo mere effektivt bliver det,” forklarer Jakob Krogh.
Forskellige grader af automatisering
Hos Apport ser de automatisering i bred forstand, og det er en vigtig pointe.
”Vi har i mange år arbejdet med forskellige grader af automatisering, som løser en række forskellige udfordringer hos kunderne. Det kan være reduktion af arbejdsomkostninger, eller det kan være til løsning af problemer ift. svært tilgængelig arbejdskraft - især til kunder med ’peak situationer’. Eller måske skal man håndtere et voksende sortiment etc.,” forklarer Jakob Krogh.
Hovedparten af Apports kunder er virksomheder med et manuelt drevet lager, som ikke er understøttet af nogen form for automatisering. Deres processer og procedurer er baseret på lang erfaring. ”Her leverer vi et WMS-system, som egentlig er en måde at digitalisere de processer, man har på sit lager i forvejen. Det skaber forbedret effektivitet og reducerer fejlene - ofte undgår man helt fejl,” siger Jakob Krogh.
Når man har ensartet arbejdsprocesserne, kan man typisk hurtigt gøre nye folk lige så effektive som de erfarne medarbejdere - via en begrænset oplæring.
”Det er første del af rejsen mod en automatiseret hverdag. Således kan man skabe fundamentet for, at virksomheden kan skalere og udvikle sig fremadrettet. De senere år har vi desuden øget fokus på mere avancerede automatiseringsløsninger. F.eks. Autostore og mobile robotter af forskellig slags,” forklarer Jakob Krogh.
Automatisering er gennem de seneste år blevet et hypet område og findes i mange afskygninger. Det er svært at definere præcist, da delelementerne går fra procesoptimering gennem håndscannere, lagerautomater, Conveyor bånd, Goods-to-man stationer, Miniload systemer, Autostore og lignende samt fuldt automatiserede lagre. Apport har berøring med alle disse elementer og sikrer gennem integration, at automatiseringsgraden kan øges uden helt at miste den manuelle håndtering, som skal være understøttende til de dele, der ikke umiddelbart kan automatiseres grundet f.eks. dimensioner, specialhåndtering og ordresammensætning.
Man kan via analyse fremvise de mest optimale muligheder og give et reelt bud på kombinationen af to eller flere automatiseringselementer.
Det er årsagen til, at Apport mere betragter opgaverne som partnerskaber fremfor et mere normalt kunde/leverandørforhold.
om Apport
Apport leverer WMS-systemer til alle virksomheder med eget lager tilknyttet og sørger for, at de bliver integreret i lagerlogistikkens arbejdsflow. Således kan man se lageret som en stærk konkurrencefordel.
Virksomheden blev grundlagt i år 2000 og har 60+ medarbejdere. Hovedkontoret ligger i Danmark, og man har salgsrepræ-
sentationer i Norge og Sverige samt egen udviklingsafdeling i Danmark og Polen. På globalt plan har Apport 130+ WMS installationer ved en lang række virksomheder.