Ansvaret for pakker flytter fra Post Danmark Logistik
For at imødegå den øgede konkurrence på pakkeforsendelser i Danmark, har PostNord besluttet at flytte pakkerne fra datterselskabet Post Danmark Logistik til en anden del af forretningen, Breve Danmark.
Fra 1. januar 2013 er det ikke længere Post Danmark Logistik, der skal stå for de danske pakkeforsendelser i moderselskabet PostNord. I stedet bliver pakkerne forankret i forretningsområdet, Breve Danmark, der skal stå for pakkeforretningen, oplyser PostNord i en pressemeddelelse.
Om PostNord
- PostNord blev stiftet i 2009 på baggrund af sammenlægningen af Post Danmark A/S og svenske Posten AB.
- Koncernen tilbyder kommunikations- og logistikløsninger til og fra samt inden for Norden og har en omsætning på 40 milliarder svenske kroner og 40.000 medarbejdere.
- Aktiviteterne er inddelt i forretningsområderne Breve Danmark, Meddelande Sverige og Logistik, samt i Strålfors.
Kilde: PostNord
Ændringen gælder pakker afsendt fra erhvervskunder, både B2B og B2C, og sker for at imødegå den øgede konkurrence på pakkeområdet i Danmark.
”Der er en ekstrem konkurrence på det danske pakkemarked og ved at have en øget samproduktion af breve og pakker får vi en mere effektiv og konkurrencedygtig pakkeforretning”, siger chef i Post Danmark Logistik, Carsten Dalbo Pedersen.
Styrker den samlede forretning
Ved at flytte pakkerne forventer Carsten Dalbo Pedersen desuden, at den samlede logistikforretning i Danmark bliver styrket.
”De kunder, der har behov for at købe en bredere pallette af ydelser, for eksempel palle-, stykgods- og kurérforsendelser, i en kombination med pakker, vil stadig opleve os som en komplet logistikforretning. Så vi forfølger stadig vores mål om at være den førende logistikvirksomhed i Norden stenhårdt”, siger Carsten Dalbo Pedersen, der understreger, at erhvervskunderne ikke vil mærke forskel i forbindelse med organisationsændringen.
Han mener, at PostNord med ændringen har lyttet til kundernes behov.
”Kunderne bekymrer sig ikke om vores interne definitioner. Vi skal løse deres behov for at få sendt varer, så om det defineres af os som et stort brev eller en lille pakke er kunderne inderligt ligeglade med”.
Kompensation af brevfald
Post Danmark noterede i sidste kvartal et brevfald på cirka 13 procent, så derfor håber Carsten Dalbo Pedersen, at flytningen af pakkeforretningen vil medføre en stigende kompensation af brevfaldet gennem øget konkurrencekraft.
”Med så stort et fald i brevmængden er det svært at kompensere fuldt ud med pakkeforsendelser, men ambitionen er stadigvæk, at vi skal vokse mest muligt på pakkeforretningen og det øvrige logistikområde”, siger han.