AI er afgørende for servitization
En ny undersøgelse fra IFS viser, at AI anses som den primære forudsætning for at komme succesfuldt i mål med udbyttebaserede forretningsmodeller (servitization). Opgøret med det traditionelle produktsalg er i fuld gang, og knap halvdelen af virksomhederne i undersøgelsen har servitization som høj prioritet.
IFS har netop offentliggjort de første resultater af en undersøgelse, som afdækker teknologiens rolle i erhvervslivets overgang til nye forretningsmodeller. Undersøgelsen viser, at indførelsen af udbyttebaserede forretningsmodeller - også kendt som servitization – måske nok foregår under radaren, men er i fuld gang. Den viser også, at teknologi spiller en afgørende rolle i skiftet fra traditionelt produktsalg til servitization, og at AI anses som den vigtigste teknologi (52 procent), skarpt efterfulgt af automatisering (51 procent) og Machine Learning/ML (49 procent).
Undersøgelsen er gennemført blandt beslutningstagere i virksomheder inden for produktion, byggeri, energi, telekom, service, fly og forsvarsindustrien og omfatter deltagere fra Danmark, Norden, Tyskland, Frankrig, Storbritannien, USA og UAE.
På tværs af brancher har AI vist sig som den afgørende faktor for at opnå værdi med servitization. Det kan være værditilvækst i form af øget effektivitet (28 procent), tilgang af kunder i nye segmenter og på nye markeder (28 procent), øget kundetilfredshed (27 procent), bedre kundefastholdelse (26 procent) og øget indtjening (25 procent).
Behovet for at implementere AI er størst blandt virksomheder i produktions- og serviceindustrien (58 procent), fly- og forsvarsindustrien (51 procent), telekom (50 procent), byggebranchen (48 procent) og energisektoren (48 procent).
Læs også: Millioner til cybersikkerhed i værdikæder
43 procent af virksomhederne i undersøgelsen har servitization som høj prioritet på forretningsagendaen. Det er ligeledes et område, der nyder ledelsens opbakning med CEOs (54 procent) og CFOs (49 procent) i spidsen. Selvom ledelsen bakker op om de nye forretningsmodeller, så viser undersøgelsen, at det er vigtigt at etablere en fyldestgørende og håndterbar forståelse af, hvordan overgangen til servitization vil påvirke medarbejdere og processer. HR-cheferne er opmærksomme på dette og peger på digital teknologi som en grundlæggende forudsætning for at kunne håndtere forandringen. Det er især AI og automatisering til forbedring af workflows og processer, der efterspørges.
”Vi hører ofte fra vores kunder, at digital transformation ikke handler om teknologi. Denne undersøgelse viser, at der er et tæt parløb på ledelsesniveau, når det kommer til at udvikle virksomhederne og aktivt inddrage organisationen i forandringsprocessen. Servitization handler i bund og grund om at være kundedrevet i alt fra design og udvikling til leverance og vedligehold af produkter og services. Servitization har været på agendaen længe. Nu er teknologien moden til, at man til fulde kan høste frugterne af de nye forretningsmodeller”, siger landedirektør i IFS Danmark, Jesper Illum.
- PiB